Dispută privind autostrada de 440 km a Moldovei: Câți kilometri vor fi, de fapt, deschiși în acest an. HARTĂ INTERACTIVĂ cu stadiul pe fiecare tronson al A7
Conectând Ploieștiul cu punctul de frontieră Siret, situat la nord de Suceava, autostrada „Moldovei” A7 va fi principala atracție a inaugurărilor de sfârșit de an. Totuși, între promisiunile autorităților și evaluările experților independenți apar diferențe semnificative.
Autostrada „Moldovei” A7 constă într-o șosea rapidă în construcție pe o distanță de aproximativ 320 de kilometri, din cele 440 km între Ploiești și Siret. Lucrările se desfășoară de la intersecția cu A3 din apropierea Ploieștiului până la Pașcani.
Cunoscută și sub denumirea de „coloana vertebrală” a infrastructurii rutiere din Moldova, A7 va conecta regiunea de la nord la sud, îmbunătățind legăturile cu Muntenia și preluând traficul greu și de tranzit de pe DN2 (E85), unul dintre cele mai aglomerate și riscante drumuri naționale. Până în prezent, din A7 au fost deschiși doar 16 km, care servesc ca variantă ocolitoare a Bacăului.
CNAIR se angajează să deschidă 130 km din A7 până la finalul anului
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) estimează că până la sfârșitul anului 2024, aproape 130 de km din A7 vor fi deschiși circulației.
„Pe tronsonul Ploiești – Buzău, intenționăm să deschidem 47 km, pe loturile 1 și 2 între Dumbrava și Pietroasele. În noiembrie ar trebui să demarăm circulația,” a declarat purtătorul de cuvânt al CNAIR, Alin Șerbănescu.
„De asemenea, pe Buzău – Focșani, pretindem că 82 de km din toate cele patru loturi vor fi operaționali,” a adăugat reprezentantul CNAIR.
A fost creată o HARTĂ INTERACTIVĂ pentru a vizualiza întreaga A7 aflată în execuție, inclusiv tronsoanele Pașcani – Suceava – Siret, ce urmează a fi lucrate, începând, cel mai probabil, din 2025.
- > ZOOM și CLICK pe tronsoane pentru informații suplimentare despre loturi, noduri și drumurile de legătură.
- > Vezi harta mai mare, separat, într-o fereastră nouă.
…………………..
Evaluarea independentă contrazice autoritățile: Doar trei tronsoane din Buzău – Focșani vor fi gata cu siguranță în 2024
Observatorii independenți nu împărtășesc aceeași optimism în ceea ce privește deschiderea promisiunilor făcute de autoritățile rutiere.
Directorul Asociației Pro Infrastructura, Ionuț Ciurea, a declarat că în 2024 doar trei tronsoane vor fi deschise cu certitudine, și nici acestea complet. Vorbim despre aproximativ 47 km între Buzău și Focșani.
Referitor la sectorul Ploiești – Buzău, șansele de deschidere pentru primele două loturi sunt foarte mici, consideră expertul.
A7 Ploiești – Buzău – 3 loturi, 63 kilometri
CNAIR afirmă că primele două loturi, de la A3/Dumbrava la Mizil și Pietroasele, ar trebui să fie deschise în acest an.
Totuși, Ionuț Ciurea de la Pro Infrastructura sugerează că, în mod realist, nu vor fi finalizate. O deschidere parțială este posibilă între DN1D și Mizil.
„Loturile acestea au termen contractual în acestă lună, dar termenele au fost deja extinse. Conform contractelor, circulația ar fi trebuit să înceapă în octombrie, dar nu se va întâmpla,” a adăugat Ciurea.
„Nu este realist să credem că vor fi gata anul acesta. Este mai realist ca, pe lotul 1, să avem o deschidere parțială pe aproximativ 10 km, între Albești-Paleologu și Mizil, cu o descărcare temporară, dacă se dorește,” precizează Ciurea.
- Constructor: ASOCIEREA IMPRESA PIZZAROTTI & C. S.P.A. – PIZZAROTTI S.A. – RETTER PROJECTMANAGEMENT S.R.L.
- Lungime: 21 km
- Valoare: 1.468.550.055,22 Lei fără TVA.
- Contract semnat: 16 iunie 2022
- Lucrări începute: 22 august 2022
- Termen de execuție: 20 de luni.
- Termen de finalizare estimat: Octombrie 2024 (termen prelungit) / T2 2025 (realist)
- Stadiu (octombrie 2024): cca 85%
Potrivit specialistului, pe primul tronson mai sunt pasaje care nu au înca grinzi. „Grinzile sunt realizate din metal și necesită mult timp pentru a fi fabricate. Este deja mijlocul lunii octombrie și este imposibil să fie întrunite toate condițiile pentru inaugurare,” susține Ciurea.
Cea mai complexă structură, nodul rutier cu A3 din zona localității Dumbrava, avansează, dar alte structuri întâmpină întârzieri.
„După nod se află un pasaj majore peste Calea Ferată, care are de asemenea întârzieri. Există și alte poduri fără grinzi pe autostradă.”
„Pe Lotul 2 se confruntă și acesta cu aceeași situație. Există două structuri fără grinzi care trebuie terminate. Ar putea fi o deschidere temporară, dar acest lucru va necesita închiderea drumurilor locale existente,” a explicat expertul.
Estimările sugerează că ambele loturi ar putea fi finalizate cel mai probabil până în primăvara următoare.
- Constructor: ASOCIEREA SC CONI SRL (LIDER DE ASOCIERE) – TRACE GROUP HOLD PLC
- Lungime: 28,35 km
- Valoare: 1,25 mld lei (fără TVA)
- Contract semnat: 7 iunie 2022
- Lucrări începute: 11 august 2022
- Termen de execuție: 20 de luni.
- Termen de finalizare: Octombrie 2024 (termen prelungit) / T2 2025 (realist)
- Stadiu (octombrie 2024): cca 91%
Lotul 3 este cel mai întârziat, fiind contractat abia în noiembrie 2023 cu un antreprenor din Turcia, Nurol.
„Lotul 3 avansează decent, dar termenele sunt în continuare lungi. Finalizarea ar putea avea loc către sfârșitul anului viitor.”
O porțiune ar putea fi deschisă anticipat: „Podul peste râul Buzău, parte a lotului 1 Buzău – Focșani, va fi finalizat în primăvară, dar bretelele de legătură trebuie să fie terminate de Nurol.”},{