Impactul utilizării telefonului asupra interacțiunii cu copiii / Importanța timpului petrecut al părinților alături de copii

Mulți părinți încearcă să limiteze timpul dedicat rețelelor sociale atunci când sunt cu copiii lor, dar o nouă cercetare sugerează că utilizarea acestor platforme are un impact semnificativ asupra interacțiunilor cu cei mici – și chiar și atunci când adulții nu se uită efectiv la ecrane, afirmă Kara Alaimo, profesoară de comunicare la Universitatea Fairleigh Dickinson, într-o analiză recentă.
Un studiu recent arată că mamele care petrec mai mult timp pe rețelele sociale interacționează mai puțin cu copiii lor în timpul jocului, comparativ cu cele care folosesc aceste platforme mai rar. Această diferență se reflectă și în momentele când nu folosesc dispozitivele, conform unui studiu care va fi prezentat la Congresul Științific Internațional Digital Media and Developing Minds din Washington, DC.
Spre deosebire de studii anterioare care s-au concentrat pe efectele ecranelor asupra copiilor în timp ce părinții sunt activi pe dispozitivele lor, cercetarea actuală examinează efectul utilizării telefoanelor mobile asupra interacțiunilor părinte-copil, chiar și în absența utilizării active a acestora. Liz Robinson, doctorandă la Universitatea din Alabama din Tuscaloosa și autoarea principală a studiului, a explicat acest aspect.
Mamele care utilizau intens rețelele sociale comunicau cu 29% mai puțin cu copiii lor în timpul jocului – fără telefoane – în comparație cu mamele cu utilizare scăzută a rețelelor sociale. Mamele cu utilizare intensă petreceau, în medie, 169 de minute pe zi pe aceste platforme, în timp ce mamele cu utilizare redusă erau active timp de 21 de minute pe zi.
Utilizări alternative ale ecranelor, precum verificarea e-mailurilor sau a vremii, nu au fost corelate cu o scădere a interacțiunilor părinte-copil, conform studiului realizat pe 65 de copii cu vârste între 2 și 5 ani și mamele acestora din Alabama.
Kris Perry, director executiv al organizației Children and Screens: Institute of Digital Media and Child Development, a subliniat că mințile noastre pot fi atrase naturat de activități plăcute. Rețelele sociale oferă conținut personalizat care captivează utilizatorii, susținând dorința de a interacționa mai mult.
Importanța interacțiunii părinte-copil
Indiferent de circumstanțe, copiii au nevoie ca părinții să fie prezenți mental atunci când se joacă, subliniază Kara Alaimo.
Profesorul Alaimo subliniază că un aspect esențial pe care părinții îl pot face este să comunice constant cu copiii lor.
Învățarea limbajului este crucială pentru dezvoltarea optimă a copilului, fiind dependentă de interacțiunea și recepția limbajului de către copii din primele luni de viață până la 18 ani, explică Kris Perry.
O expunere mai mare la limbaj îmbunătățește dezvoltarea creierului, performanțele academice și abilitățile de comunicare ale copiilor, adaugă ea.
Liz Robinson a precizat că interacțiunile dintre părinți și copii în timpul jocului sunt esențiale pentru dezvoltarea socio-emoțională a acestora, ajutându-i să-și dezvolte abilitățile executive și capacitatea de atenție, precum și să gestioneze emoțiile.
Interacțiunea cu adulții este o modalitate prin care copiii învață ce este important. Robinson a menționat că „atunci când privirea părinților se îndreaptă constant spre un dispozitiv, le transmit copiilor ce merită atenția.”
FOTO: Vadimgozhda | Dreamstime.com