Accidentul aviatic din India: Detaliile ciudate și ipotezele formulate după raportul preliminar

Accidentul aviatic din India: Detaliile ciudate și ipotezele formulate după raportul preliminar
Rămășițele zborului Air India prăbușit Foto: Zuma / SplashNews.com / Splash / Profimedia

Raportul preliminar privind tragedia aviatică în care un avion Air India a fost implicat luna trecută, soldată cu 260 de pierderi de vieți, indică o cauză majoră: întreruperea alimentării cu combustibil a motoarelor. Această concluzie, însă, aduce cu sine o serie de întrebări suplimentare.

În India, raportul a generat controverse și critici, întrucât sugerează o posibilă eroare a piloților fără a lua în considerare destul de mult o potențială defecțiune mecanică sau electrică, conform celor semnalate de Sky News.

Zborul Air India cu destinația Londra s-a prăbușit la scurt timp după ce a decolat de pe aeroportul din Ahmedabad, pe 12 iunie, provocând moartea tuturor pasagerilor și membrilor echipajului, cu excepția unei persoane, și a altor cel puțin 19 persoane aflate pe sol.

Conform Biroului Indian de Investigații în Accidente Aeriene (AAIB), comutatoarele de control al combustibilului pentru cele două motoare au fost activate aproape simultan, trecând de la funcționare la întrerupere, ceea ce înseamnă că motoarele au fost private de alimentare.

Discuția finală dintre piloți

Aceste comutatoare ar trebui utilizate exclusiv la sol, pentru pornirea sau oprirea motoarelor, fiind proiectate astfel încât să nu poată fi manipulate accidental, potrivit specialiștilor.

Ultima discuție înregistrată între piloți arată o stare de confuzie în cabină. Când unul dintre piloți a întrebat pe celălalt de ce a oprit alimentarea cu combustibil, acesta a răspuns că nu a făcut-o.

Imediat după aceea, a fost transmis un apel de urgență, dar avionul nu a reușit să redobândească puterea înainte de a se prăbuși.

Căpitanul Amit Singh, fondator al organizației Safety Matters Foundation, o entitate dedicată siguranței aviației, a comentat pentru Sky News că această conversație sugerează că oprirea motoarelor a fost accidentală, iar raportul preliminar nu clarifică dacă a fost rezultatul unei erori umane sau al unei defecțiuni.

Probleme posibile cu sistemul de comutatoare

Singh a menționat că Boeing 787 utilizează mecanisme cu arc pentru a preveni acțiuni neintenționate asupra acestor comutatoare. Totuși, un buletin anterior al Administrației Federale de Aviație din SUA (FAA) semnala că anumite aeronave ar putea avea aceste mecanisme instalate incorect, fiind astfel susceptibile la vibrații sau manipulări neintenționate.

Expertul Terry Tozner a declarat pentru Sky News că decolarea s-a desfășurat în condiții normale, dar imediat după desprinderea de la sol, ambele comutatoare au fost mutate în poziția „oprit” concomitent. Nu s-a confirmat dacă sistemele de blocare au funcționat corespunzător în cazul acestui avion.

„Însă nimeni nu a dat un răspuns clar privind funcționarea corectă a mecanismelor de blocare pe această aeronavă. Astfel, putem doar să presupunem că acestea funcționau bine”, a explicat expertul.

Critici și ipoteze controversate

În India, raportul a fost criticat pentru că pune accent pe o posibila eroare a piloților, într-un mod insuficient susținut de dovezi, neglijând astfel opțiunea unei defecțiuni tehnice. În acest context, ministrul Ram Mohan Naidu, din cadrul Ministerului Aviației Civile, a cerut prudență: „Avem cei mai buni piloti și echipe din lume. Să nu facem afirmații pripite. Trebuie să așteptăm raportul final.”

Raportul final urmează să fie publicat în maxim un an de la tragedie, conform regulilor stabilite.

Cei doi piloți au acumulat împreună peste 19.000 de ore de zbor, dintre care peste 9.000 pe Boeing 787, iar verificările de întreținere ale aeronavei erau la zi, fără indicii de contaminare a combustibilului sau coliziuni cu păsări.

Cu toate acestea, zborul a fost marcat de multiple nereguli tehnice post-accident. Cutia neagră a avionului, proiectată să reziste la 3.400 G și 1.100°C timp de 60 de minute, a fost „complet distrusă”. De asemenea, baliza de localizare de urgență (ELT) nu a emis semnal, iar autoritățile nu pot determina dacă aceasta a fost avariată, nu a fost activată sau a fost defectă.

Căpitanul Mohan Ranganathan, un expert de renume în aviație din India, a sugerat chiar că secvența de oprire a comutatoarelor și discuțiile din cabină ar putea semnala o acțiune deliberată posibilă, sugerând o posibilă sinucidere. Întrebat de NDTV dacă este posibil ca unul dintre piloți să fi oprit alimentarea cu combustibil, conștient de riscurile aferente, acesta a răspuns: „Absolut. Aceste comutatoare nu pot fi activate accidental, trebuie trase și apăsate manual. Nu există nicio șansă să fie acționate din greșeală.”

„Nu există scenarii în care să faci așa ceva”

Geoffrey Dell, expert în siguranță aeriană cu experiență în anchetele de accidente aviatice, a afirmat pentru CNN că este „bizar” ca cineva să oprească alimentarea cu combustibil imediat după decolare: „Nu există nicio situație în care să faci așa ceva după ce te-ai desprins de la sol.”

El a subliniat că acțiunea simultană a celor două comutatoare sugerează o procedură standard de oprire a motoarelor, care se aplică în mod normal după aterizare, nu după decolare.

Chiar dacă buletinul FAA din 2018 semnala riscul ca mecanismele de blocare ale comutatoarelor să nu funcționeze corect, Air India nu a efectuat inspecții asupra avioanelor, considerând că nu constituie un risc major.

Un fost pilot, Ehsan Khalid, a declarat pentru Reuters că raportul confirmă doar că ambele motoare au avut o pierdere de putere, fără a clarifica motivele. El a avertizat că nu se poate arunca vina asupra piloților.

„Raportul AAIB subliniază în mod clar că accidentul a fost cauzat de pierderea puterii ambelor motoare. Piloții erau conștienți de faptul că aeronava și-a pierdut puterea și știau că nu au acționat în vreun mod care să provoace aceasta,” a declarat Khalid.

Raportul final este așteptat în următoarele luni. Între timp, familiile celor 260 de victime luptă pentru a înțelege tragedia, care a devenit cel mai grav accident aviatic din ultimul deceniu.

Air India a comunicat că a primit raportul și că va continua să colaboreze cu autoritățile în desfășurarea anchetei.

Recomandari
Show Cookie Preferences