Instituțiile publice vor fi integrate într-o platformă națională de servicii digitale. Începând cu când nu se va mai solicita copia buletinului pe e-mail

Instituțiile publice vor fi integrate într-o platformă națională de servicii digitale. Începând cu când nu se va mai solicita copia buletinului pe e-mail
Autentificare digitală / Sursa foto: Tsingha25 / Dreamstime.com

Toate instituțiile publice sunt obligate să se conecteze la Punctul de Contact Unic electronic (PCUe), care va servi drept platformă unică pentru servicii digitale în România, precum și la aplicația de autentificare digitală ROeID, conform unui proiect de ordonanță de urgență aflat în consultare la Ministerul Digitalizării. Începând cu 1 ianuarie 2026, accesul în PCUe va fi posibil exclusiv prin aplicația ROeID, iar cetățenii nu vor mai fi solicitați să atașeze o copie electronică după cartea de identitate.

O reglementare europeană, implementarea cărei a fost așteptată până la sfârșitul anului anterior, impune tuturor statelor membre să aibă puncte de contact unice electronice accesibile online pentru cetățeni și firme în interacțiunea cu instituțiile publice.

Pentru a preveni inițierea unei proceduri de infringment împotriva României, Ministerul Digitalizării propune modificarea Ordonanței de urgență 41/2016, stipulând că toate instituțiile publice vor trebui să se interconecteze cu Punctul de Contact Unic electronic (PCUe), o platformă gestionată de Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR).

Spre deosebire de actuala reglementare, care prevede doar obligația publicației de informații și formulare pentru servicii publice în format electronic pe paginile proprii și pe PCUe, proiectul nou impune o interconectare directă.

În cadrul acestui proiect propus de Ministerul Digitalizării, toate instituțiile publice vor trebui să furnizeze informațiile necesare pentru a se conecta la PCUe.

După ce interconectarea este finalizată, ADR va elibera un certificat prin care se atestă realizarea conexiunii sistemelor informatice.

Sisteme IT disponibile prin Punctul de Contact Unic electronic

Potrivit proiectului de OUG, PCUe se va dovedi a fi platforma principală pentru serviciile digitale în România, facilitând accesul centralizat la serviciile publice, atât la nivel central, cât și local, incluzând următoarele sisteme gestionate de ADR, dedicate transformării digitale a României:

  • a) Sistemul Național Electronic de Plată Online a Taxelor şi Impozitelor – Ghişcul.ro;
  • b) Platforma Națională de Interoperabilitate – PNI;
  • c) Aplicația ROeID – soluție de autentificare unică la nivel național;
  • d) Nodul elDAS – sistem de interoperabilitate tehnologică cu statele membre ale Uniunii Europene.

Instituțiile publice „trebuie să se conecteze cu aplicația ROeID, care reprezintă soluția de autentificare electronică unică de nivel național”.

Accesul în PCUe va fi disponibil exclusiv prin aplicația ROeID începând cu 1 ianuarie 2026 / Costurile pentru utilizarea ROeID de către firme

De la 1 ianuarie 2026, cetățenii români vor putea accesa PCUe doar prin aplicația ROeID, în timp ce cetățenii europeni se vor putea conecta prin aplicația eIDAS.

„Folosirea ROeID ca metodă de autentificare poate fi disponibilă și pentru entitățile private, contra unei taxe, conform Normelor de aprobat tarifelor de utilizare a aplicației ROeID, ce trebuie să fie adoptate de președintele ADR în termen de cel mult 6 luni de la aplicarea acestei ordonanțe de urgență,” se detaliază în proiect.

Instituțiile publice nu vor mai solicita pe email copia buletinului celor care se autentifică prin ROeID

Propunerile de modificare a legislației permit utilizarea ROeID ca instrument de autentificare pe platforma unică pentru servicii digitale din România, astfel instituțiile publice nu vor mai putea solicita copie de buletin prin e-mail.

În prezent, conform OUG 41/2016, aceste instituții trebuie să accepte copie electronică după cartea de identitate transmisă prin e-mail, precum și să publice o adresă de e-mail pentru a primi această copie electronică pe punctul de contact unic electronic și pe website-urile proprii.

Proiectul de Ordonanță de urgență va fi adoptat de Guvern în curând și va deveni efectiv după publicarea în Monitorul Oficial.

În termen de 45 de zile de la intrarea în vigoare a actului, președintele ADR va trebui să emită normele metodologice necesare.

Sursa foto: Dreamstime.com

Recomandari
Show Cookie Preferences