Programul Rabla 2025: Se lansează mai târziu ca niciodată și cu reguli mai stricte: Poți pierde subvenția dacă nu respecți fiecare pas / Achizițiile de mașini diesel nu sunt permise

Programul Rabla 2025 va debuta mai târziu decât în anii anteriori, aducând cu sine numeroase modificări care îl vor face mai greu accesibil pentru cei care doresc să aplice. „Vor fi mulți care se vor simți copleșiți de complexitatea etapelor”, avertizează președintele Asociației Producătorilor de Automobile.
- În comparație cu anii anteriori, programul Rabla 2025 impune respectarea unor termene stricte, iar nerespectarea acestora poate duce la pierderea finanțării. De asemenea, este esențial ca noua mașină să ajungă la dealer în termenul stabilit.
- În timp ce în Europa, vânzările de mașini electrice sunt în creștere, România a înregistrat o scădere drastică a înmatriculărilor din cauza absenței unui program Rabla. În aprilie, cota mașinilor electrice în Europa era de 15%, comparativ cu doar 2,2% în România.
Programul Rabla 2025: Fără achiziționarea de mașini diesel
Programul Rabla a avut un impact crucial asupra pieței auto din România în ultimele două decenii. Dacia a fost lider de vânzări, iar anual se înregistrau vânzări de peste 30.000 de mașini noi prin acest program. Recordul a fost atins în 2010, cu peste 60.000 de unități vândute.
Ultimii ani au adus o schimbare semnificativă, programul devenind din ce în ce mai util pentru achizițiile de mașini electrice și hibride, iar începând cu 2025, achiziția de automobile diesel va fi interzisă.
Majoritatea mașinilor electrice cumpărate în România sunt achiziționate prin programul Rabla, cele mai accesibile modele având prețuri între 10.000 și 12.000 de euro (incluzând ecotichetul de 7.400 euro).
Niciodată programul Rabla nu a început atât de târziu
În fiecare an, înainte de startul programului, amânarea achizițiilor auto este o realitate pe piață, cu mulți clienți așteptând lansarea programului. Astfel, vânzările auto în lunile premergătoare sunt foarte scăzute.
În 2025, programul Rabla Auto debutează mai târziu ca niciodată, cu începutul pe 19 iunie pentru persoanele fizice. Cele mai rapide starturi au avut loc în februarie, iar cele mai frecvente în martie sau aprilie, recordul anterior fiind pe 14 iunie în 2016.
Întrebat despre motivele întârzierii, Dan Vardie, președintele APIA, a menționat că alegerile prezidențiale au avut un impact, dar și alte factori.
Un aspect tehnic discutat de reprezentanții APIA cu presa a fost decizia oficialilor de la Administrația Fondului pentru Mediu de a lansa programul în etape, pentru a testa platforma informatică.
„Mulți oameni s-ar putea speria când vor vedea toate etapele”
Pe 12 mai, în cadrul programului „Rabla pentru tractoare”, aplicația AFM s-a blocat rapid din cauza numărului mare de utilizatori. Rămâne întrebarea dacă platforma va funcționa corespunzător și pe 19 iunie, când se așteaptă mult mai mulți utilizatori.
„19 iunie va aduce pierderi de timp considerabile, iar scepticismul din piață este evident din cauza acestei întârzieri”, declară Dan Vardie, președintele APIA.
„Sperăm ca startul să fie pe 19 iunie, dar dacă în jumătate de an se vor realiza mai puține vânzări decât în mod normal, atunci nu este o situație optimă. Mulți ar putea fi copleșiți de complexitatea etapelor”, adaugă el.
Președintele APIA recomandă ca, precum în trecut, să fie posibilă predarea documentelor la dealer, care să se ocupe de toate formalitățile.
Fiți atenți la documente și colaborați doar cu dealeri autorizați
Șeful APIA avertizează că cei care doresc să se înscrie în programul Rabla trebuie să fie atenți la termenele de respectat.
„Există mai multe puncte care trebuie respectate, iar nerespectarea unui termen poate duce la excluderea din program, timpul este esențial”, subliniază el.
Cine dorește să participe trebuie să prezinte certificate, inclusiv de la ANAF și de taxe locale, care au o valabilitate limitată. De asemenea, pentru a beneficia de program, este necesară casarea unei mașini vechi de cel puțin opt ani.
„APIA atrage atenția asupra acestor etape. Există multe procese legate de oameni care au semnat documente fără a fi conștienți de implicații, iar proprietarii cu rea intenție au vândut aceeași mașină de mai multe ori”, adaugă președintele APIA, subliniind importanța precauției.
O altă recomandare este să se meargă la dealeri autorizați pentru a verifica modelele disponibile și stocurile existente.
„Este esențial să întrebați despre disponibilitatea dorită a mașinii, fiindcă un participant care ajunge la ultima etapă, de achiziționare, are la dispoziție 90 de zile, fiind imposibil să aștepte mai multe luni”, explică Dan Vardie.
Etapele Programului Rabla Auto 2025 pentru persoanele fizice
Câteva sfaturi utile pentru Rabla 2025
APIA oferă celor interesați o listă scurtă de sfaturi utile pentru înscrierea în Programul Rabla 2025.
- Respectați termenele stabilite pe platforma AFM:
Încărcarea documentelor, selectarea producătorului, procedura de casare și facturarea trebuie realizate în termene bine definite; nerespectarea acestora va duce automat la pierderea subvenției.
- Verificați condițiile vehiculului uzat:
Asigurați-vă că mașina este înmatriculată în România de minimum 8 ani și că are toate componentele esențiale.
- Contactați producătorul ales înainte de a-l selecta:
Este important să discutati cu producătorul pentru a verifica disponibilitatea modelului dorit și condițiile de livrare.
- Radierea vehiculului personal trebuie realizată de titular:
Radierea se face la Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere și Înmatriculare; dacă nu puteți merge personal, e necesară o procură notarială.
- Nu înstrăinați vehiculul nou achiziționat timp de 18 luni:
Noul autovehicul nu va putea fi vândut, transferat sau închiriat timp de 18 luni de la achiziție.
Mașinile electrice în România au o cotă de piață semnificativ mai mică decât în Europa de Vest
Directia Uniunii Europene este clară: mașina electrică este viitorul. Din 2035, în Uniune se vor putea vinde doar mașini electrice noi (și posibil vehicule ecologice).
În aprilie, mașinile electrice aveau în Uniune o cotă de 15% din piața auto, comparativ cu un modest 2,2% în România.
Conform datelor ACEA (Asociația Europeană a Constructorilor de Automobile), vânzările de mașini electrice au crescut cu 28% în primele patru luni ale anului, comparativ cu aceeași perioadă din 2024.
Au fost înmatriculate 759.000 de mașini electrice față de 592.000 în 2024, însă România a contribuit cu mai puțin de 2.500 unități, reprezentând sub 0,4% din total.
În Germania, s-au înmatriculat de peste 60 de ori mai multe mașini electrice decât în România.
Top cinci țări europene în funcție de numărul de mașini electrice înmatriculate în primele patru luni din 2025 și evoluția comparativ cu 2024 (conform ACEA)
- Germania 158.503 (+42%)
- Marea Britanie 144.479 (+35%)
- Franța 100.061 (-4%)
- Belgia 52.841 (+31%)
- Olanda 41.635 (+6%)
––––––
- România 2.379 (-42%)
- Data începerii pentru persoane fizice: 19 iunie
- Valoarea ecotichetelor pentru mașini electrice: 37.000 lei (7.400 euro), cu condiția casării unei mașini vechi
- Valoarea ecotichetelor pentru o mașină pe benzină sau GPL: 10.000 lei (2.000 euro)
- Valoarea ecotichetelor pentru o mașină plug-in hibrid sau motocicletă electrică: 15.000 de lei (3.000 euro)
- Valoarea ecotichetelor pentru o mașină hibridă – 12.000 de lei (2.400 euro)
- Bugetul total pentru persoane fizice: 610 milioane lei