Primul tren fabricat de Pesa din Polonia ar urma să ajungă în România pentru teste în vara anului 2025. Atunci, pasagerii ar putea începe călători cu ele.

Primul tren fabricat de Pesa din Polonia ar urma să ajungă în România pentru teste în vara anului 2025. Atunci, pasagerii ar putea începe călători cu ele.
Tren produs de PESA (foto Shutterstock)

În Polonia a demarat producția trenurilor PESA, care se preconizează că vor ajunge în România începând cu mijlocul anului 2025. Statul român va achiziționa peste 80 de trenuri de la Pesa, depășind astfel numărul celor de la Alstom. Numai două din aceste trenuri poloneze vor sosi în vara lui 2025 pentru teste, iar circulația cu pasageri este așteptată (probabil) în 2026.

Achiziția a peste 80 de trenuri din Polonia

Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a informat că și-a trimis reprezentanți la fabrica Pesa din Bydgoszcz, Polonia, pentru a evalua stadiul producției celor 82 de trenuri achiziționate în decembrie 2023 și ianuarie 2024. Valoarea totală a contractelor se ridică la peste 4 miliarde lei.

„Producătorul a planificat ca primul tren să ajungă în România la sfârșitul primei jumătăți a anului 2025 pentru testările necesare obținerii autorizației de circulație. Trenurile vor fi transferate spre utilizare celor șase operatori sub contract pe o perioadă de 10 ani, după o metodologie ce a ținut cont de cota de piață a fiecărui operator”, au declarat oficialii de la ARF. Este important de menționat că pe 25 noiembrie, Ștefan Roșeanu a ales să părăsească funcția de președinte ARF.

În ultimul an, au fost semnate două mari contracte cu producătorul polonez.

Statul român, prin ARF, a finalizat la sfârșitul lunii ianuarie un contract de 3,2 miliarde lei pentru achiziția a 62 de trenuri electrice regionale de la Pesa. În decembrie 2023 s-a mai semnat un contract pentru 20 de trenuri electrice de lung parcurs, având o valoare de 1,1 miliarde lei.

De asemenea, Pesa va construi trei depouri în România, un aspect esențial pentru Operațiunea unui număr mare de trenuri pe o rețea feroviară slab întreținută.

O transformare pozitivă se preconizează în patru ani

Se estimează că România va primi mai mult de 150 de trenuri noi în anii următori, inclusiv de lung parcurs și regio-urbane. Reprezentanții ARF au indicat că abia în 2028 se va observa o uriașă schimbare în circulația trenurilor.

Pe rutele scurte din jurul orașelor se așteaptă o îmbunătățire o dată cu sosirea trenurilor de scurt parcurs de la Pesa, stimulând astfel transportul navetiștilor.

România se află într-o situație defavorabilă comparativ cu alte țări din Europa Centrală, unde există trenuri metropolitane și regio-urbane conectând orașele mari cu localitățile adiacente, în timp ce țara noastră nu are trenuri de tip S-Bahn.

Recent, ministrul transporturilor, Sorin Grindeanu, a anunțat că România va beneficia, în următorii patru ani, de 189 de trenuri electrice noi și 39 de locomotive noi. De asemenea, în această perioadă se vor moderniza 75 de locomotive și 139 de vagoane.

Amânările sunt frecvente, așa cum s-a observat și în cazul trenurilor de la Alstom, care ar fi trebuit să înceapă circulația cu pasageri la finalul anului 2023. Rămâne de văzut dacă în cazul trenurilor Pesa procesul va fi mai rapid.

Despre compania Pesa

Pesa dispune de 4.000 de angajați în uzinele sale din Bydgoszcz și Mińsk Mazowiecki și colaborează cu 1.500 de furnizori. Tramvaiele sale circulă deja în orașe precum Iași, Craiova, Cluj, Varșovia, Kiev, Sofia și Moscova. Trenurile Pesa sunt utilizate de companii precum Deutsche Bahn, Trenitalia, ČD și PKP.

În ultimii ani, Pesa a înregistrat o expansiune notabilă, având în vedere chiar și livrări de trenuri în Africa (rame diesel în Ghana).

Recent, compania a semnat un contract cu operatorul Lower Silesian Railways din Polonia pentru zece rame electrice Elf, a căror valoare este de 113 milioane de dolari.

Recomandari
Show Cookie Preferences