„România se îndreaptă rapid spre un accident feroviar grav, cu zeci de victime”, avertizează Asociația Pro Infrastructură
„România se îndreaptă rapid către un accident feroviar major cu zeci de victime, cel mai probabil o ciocnire între un tren de marfă greu de peste 1.000 de tone și un tren de călători”, subliniază Asociația Pro Infrastructură. Îmbunătățirea situației necesită investiții substanțiale în mentenanță, iar proiectele de modernizare trebuie să fie deblocate. Avertizarea vine la scurt timp după ce două trenuri au ajuns accidental pe aceeași linie în județul Olt, fară să se producă o ciocnire datorită reacției rapide a mecanicilor.
Într-o postare pe Facebook, API își exprimă pesimismul profund:
- modernizăm insuficient și operează sisteme de siguranță învechite;
- riscul de eroare umană este considerabil;
- proiectele de reconstrucție feroviară se confruntă cu întârzieri mari, în special din cauza lipsei de interes politic;
- România pierde fonduri europene din cauză că nu finalizează proiectele la termen;
- miniștrii de la Transporturi se concentrează pe autostrăzi, dar NU și pe calea ferată.
Mesajul integral publicat de Asociația Pro Infrastructură
După cum am reiterat de nenumărate ori în ultimii ani, România se află în pragul unui accident serios cu multe victime, foarte probabil o coliziune între un tren de marfă greu și un tren de călători. Ieri, acest incident a fost evitat cu mare dificultate la o distanță de sub 150 km de Capitală, pe magistrala București-Craiova. Cum poate CFR SA să trimită două trenuri în direcții opuse pe aceeași linie, similar cu ce s-a întâmplat în Grecia? Răspunsul este lipsa modernizării. Sistemele învechite ale CFR necesită câte un impiegat de mișcare în fiecare stație, echipată de obicei cu un „calculator” de generație foarte veche, bazat pe tehnologie din anii '40-'50. Astfel, personalul este dispersat în toată rețeaua, ceea ce crește riscul de eroare umană. Există, de asemenea, probleme legate de defectarea electromagneților din secolul trecut, care pot duce la operarea în mod „manual”, susceptibil la greșeli și confuzii.
Sistemele moderne permit gestionarea mai multor stații dintr-un singur dispecerat, ceea ce face imposibilă situația în care trenurile să se întâlnească pe aceeași linie. Poziția, direcția de deplasare și numărul trenului sunt clar vizibile pe ecran, un lucru care nu se întâmplă pe instalațiile actuale, care sunt depășite.
De ce nu se modernizează o linie de mare importanță precum București-Craiova? Motivul principal este lipsa fondurilor europene, deoarece miliarde de euro s-au pierdut din cauza întârzierilor de 4-10 ani pe sectoarele coridorului Curtici – Constanța. Finanțarea care ar fi trebuit să fie alocată pentru București – Craiova a fost cheltuită pentru proiectele de pe coridorul principal, unde rămân în întârziere 6 loturi de peste 300 km. Așa cum menționăm constant în comunicatul nostru, indiferent de constructor, proiectele de reconstrucție au întârzieri enorme, în mare parte din cauza lipsei de interes din partea politicienilor. Cât despre aceștia, ei toți par să fie concentrați pe autostrăzi.
De ce este un fir de circulație închis? Recent, s-au accesat câteva fonduri europene pentru mentenanță prin PNRR. Teoretic, întreaga suprastructură (șine, traverse, prinderi) ar trebui înlocuită periodic. Între stațiile Drăgănești-Olt și Fărcașele se execută doar „reparații minore” pe segmente de 2-3 km, care de obicei nu ar trebui să dureze mai mult de câteva săptămâni (sau, cel mult, luni), dar aceste „Quick Wins” se desfășoară în România pe o durată de doi ani (vezi captura din comentariile anterioare)!
Astfel, pare că așteptăm un accident cu numeroase victime pentru ca politicienii să se mobilizeze și să aloce fonduri adecvate pentru mentenanță din bugetul de stat și să deblocheze șantierele de modernizare. Nu avem mari așteptări de la ministrul Grindeanu, care, având o atitudine contrară refacerii căii ferate din zonă, nu a făcut nimic pentru îmbunătățirea situației, nici măcar când a închis DN7 pe Valea Oltului.