România va construi nave militare speciale pentru Olanda, care își revizuiește strategia de apărare navală. Detalii despre personalul implicat și data începerii construcției

În contextul «războiului cu drone», care poate slăbi forțele formate din nave sofisticate și costisitoare, Olanda a anunțat necesitatea unui nou tip de vas, care să colaboreze cu fregatele sale moderne din clasa De Zeven Provinciën. Aceasta nouă generație de nave va fi construită în cadrul șantierului naval Damen din Galați.
Olanda dispune de patru fregate moderne din clasa De Zeven Provinciën, nave mari destinate comenzii și specializate în apărarea aeriană. Însă, evoluțiile recente au demonstrat vulnerabilitatea unor asemenea nave la atacuri în masă realizate cu drone și rachete mai puțin costisitoare.
Pentru a îmbunătăți protecția navelor sale, marina olandeză va integra două noi tipuri de nave, care vor acționa ca suport pentru fregatele de apărare aeriană. Producția va avea loc la șantierul Damen din Galați, iar 2.000 de angajați lucrează la compania Damen, conform datelor disponibile. De asemenea, 1.000 de lucrători sunt conectați la subcontractori.
Nave construite în România
Cele două nave vor fi construite integral în România, la Damen din Galați, iar dotarea acestora cu armament se va realiza ulterior, probabil, într-un șantier Damen din Olanda, conform surselor din industrie.
Navele Damen, denumite Multi Role Support Ships (MSS), au fost contractate în acest an și vor fi livrate începând cu 2026.
Specificații Multi Role Support Ship:
- Lungime: 55 metri
- Deplasament: 550 tone
- Viteză maximă: 27 noduri (50 km/h)
- Echipaj: 8 membri
- Armament fix: stație de luptă telecomandată; două mitraliere calibru .50
- Armament modular: 4 x container cu 6 rachete antiariene Barak-ER, container cu drone kamikaze IAI Harop, echipamente de bruiaj și război electronic
Navele vor fi dotate cu rachete antiaeriene suplimentare pentru a face față atacurilor aeriene de saturare, conform detaliilor oferite de Defense News.
Cele două MSS vor putea oferi foc de sprijin în operațiuni amfibii, având capacitatea de a utiliza muniții cu rază lungă de acțiune și drone subacvatice pentru a monitoriza activitățile suspecte din Marea Nordului, a afirmat secretarul de stat olandez pentru apărare, Gijs Tuinman.
Oficialul a descris navele de suport ca fiind „truse de scule plutitoare” pentru nava principală. „Aceste nave sunt capabile să transporte o gamă variată de echipamente, inclusiv putere de foc suplimentară și rachete antiaeriene cu rază lungă de acțiune”, a adăugat oficialul.
Containere cu rachete și drone
Cele două nave MSS vor colabora cu fregatele complexe din clasa De Zeven Provinciën. Vor fi dotate cu containere pentru echipamente esențiale, inclusiv rachete anti-aeriene, rachete de atac și muniții rătăcitoare (drone kamikaze).
Navele MSS vor avea o lungime de 55 de metri, un deplasament de 550 de tone și un echipaj de doar opt marinari. Prin comparație, fregatele cu care colaborează au o lungime de 144 de metri și un deplasament de peste 6.000 de tone.
În ceea ce privește armamentul, navele vor utiliza soluții IAI (Israel Aerospace Industries): rachete antiaeriene Barak-3, drone kamikaze Harop-3, și sisteme de bruiaj și război electronic.
Racheta de apărare aeriană Barak ER, care va echipa navele de suport, are o rază de acțiune de până la 150 de kilometri și va putea angaja orice amenințare aeriană, de la avioane de luptă la rachete balistice tactice, fiind echipată cu opt rachete în lansatoare verticale, conform specificațiilor furnizate de IAI.
Din proiectul Damen reies cel puțin patru sisteme containerizate cu lansatoare de rachete, fiecare având șase rachete pe container. Astfel, o navă de sprijin ar putea fi dotată cu un minim de 24 de rachete antiaeriene, pe lângă alte tipuri de încărcături.
Stocarea și lansarea armamentului din containere le oferă acestora o versatilitate sporită și o capacitate rapidă de realimentare.
În cazul participării la acțiuni, fregata va folosi sistemele radar și de direcție a focului pentru armamentul de pe navele de sprijin.
Un pas spre navele de luptă complet autonome
Deși tehnologia disponibilă în prezent nu permite ca aceste nave să fie complet autonome, ele vor oferi Marinei Olandeze o experiență valoroasă în operarea cu echipaje reduse, ca o primă etapă către navele fără pilot, a menționat Tuinman.
Cele două nave de sprijin urmează să fie construite de Damen la Galați începând cu 2025, conform surselor din industrie.
Prima navă ar putea începe operațiunile în Marea Nordului în 2026, iar ambele nave vor fi complet funcționale până în 2027.
Fregatele din clasa De Zeven Provinciën sunt dedicate în special apărării aeriene, având la bord 32 de rachete antiaeriene SM-2 și 32 de rachete antiaeriene ESSM, precum și unul sau două sisteme de artilerie antiaeriană de apărare apropiată (CIWS) de tipul Golakeeper.
Un atac în masa cu sute de drone sau rachete de cost redus ar putea reprezenta o provocare serioasă pentru o astfel de navă. Mai mult, rachetele utilizate pe fregate sunt extrem de costisitoare și sunt concepute pentru a contracara amenințări complexe, cum ar fi rachetele de croazieră sau balistice de ultimă generație, nu pentru a doborî drone kamikaze ieftine sau rachete de mică valoare.