Românii își reduc frecvența meselor în oraș: scădere de peste 8% a afacerilor restaurantelor în primele patru luni

În primele patru luni ale acestui an, românii au ieșit mai rar la mese în oraș, rezultând o scădere de peste 8% a afacerilor din sectorul HoReCa, conform datelor publicate miercuri de Institutul Național de Statistică. Factori precum inflația, creșterea chiriilor și prognoza unui an economic dificil determină cetățenii să fie mai precauți în ceea ce privește cheltuielile personale.
Conform studiilor realizate de Oxford Economics, o familie medie din România cheltuie anual aproximativ 830 de euro pe mesele consumate în localuri, ceea ce, având în vedere cele 7,7 milioane de familii din țară, reprezintă o sumă totală de peste 6 miliarde de euro pe an cheltuită în restaurante.
Activitatea de servicii destinate populației, în perioada 1 ianuarie - 30 aprilie 2025, a înregistrat o scădere de 1,2% a cifrei de afaceri comparativ cu aceeași perioadă anul anterior, înregistrându-se scăderi semnificative în turism (-15,3%) și în domeniul jocurilor de noroc și recreației (-10,0%), conform comunicatului emis de Institutul Național de Statistică.
Pe de altă parte, serviciile de coafură și alte activități de înfrumusețare au crescut cu 22,0%, iar activitățile de spălare și curățare a articolelor textile și blănurilor au crescut cu 7,7%. De asemenea, sectorul hotelier și al restaurantelor a înregistrat o ușoară creștere de 0,9%.
Cifrele prezentate în graficul de mai sus sunt din seria brută, adică exclude zilele în care restaurantele au fost închise din cauza sărbătorilor.
Spălătoriile de haine, serviciile hoteliere și cele de înfrumusețare au contribuit astfel la diminuarea reculului înregistrat în sectorul serviciilor destinate populației.
Declinul frecvenței vizitelor în restaurante nu este un fenomen specific României. O analiză recentă realizată de KPMG indică o reducere de 7% a cheltuielilor consumatorilor în restaurante în această vară.
În Germania, între 2019 și 2024, vizitele în restaurante au scăzut cu 13%, ceea ce a dus la o contracție de 17% a veniturilor totale ale sectorului. Creșterile de prețuri de peste 30% din 2020 au determinat consumatorii să opteze pentru alternative mai ieftine, cum ar fi fast-food-ul, livrarea la domiciliu și mesele gata preparate. Aproximativ 70% dintre consumatorii germani afirmă că și-au redus consumul de alimente în oraș. De asemenea, sectorul se confruntă cu o creștere a falimentelor și cu un declin al restaurantelor familiale.