Cu ocazia Evaluării Naționale, o profesoară ridică o întrebare esențială pentru colegii săi: „Dragi dascăli, vă invit să reflectați la programul unui copil de 7 ani. Singura sa zi liberă este duminica”

Cu ocazia Evaluării Naționale, o profesoară ridică o întrebare esențială pentru colegii săi: „Dragi dascăli, vă invit să reflectați la programul unui copil de 7 ani. Singura sa zi liberă este duminica”
Foto: Cavan Images, Cavan Images / Alamy / Profimedia

Maria Ștefania Manea, profesoară de limba română cu o experiență de peste 15 ani, subliniază problemele programului școlar actual, care, în unele cazuri, se încheie la ora 19:00.

Care sunt reglementările legale? Pentru ciclul primar este prevăzută o oră de teme, iar pentru cele de gimnaziu și liceu, câte două ore. Aceste limite sunt respectate? Din păcate, nu. Există teme și pentru elevii de clasa pregătitoare, iar copiii din alte clase primesc și mai multe sarcini decât permite legea.

Ce s-a întâmplat de fapt? Actualul program școlar, în absența unor activități de tip afterschool, prelungit în mediul privat, nu reușește să acopere curriculumul existent. De asemenea, se aduce în discuție timpul petrecut de profesori în școală, care ar trebui să includă nu doar activități didactice, ci și îndrumări pentru teme și activități educaționale complementare.

Iată cum se desfășoară programul unui copil de 7 ani, având părinți care investesc în educația lui.

De luni până sâmbătă, trezirea este la 7:00. Copilul participă la școală și la activități opționale, în special sportive, pentru a-și canaliza energia. Programul se finalizează între 18:30 și 19:00.

Duminica este singura zi liberă pentru acest copil… Cantitatea de teme suplimentare ce pot fi realizate în acest program săptămânal e destul de limitată. Se știe că temele sunt impuse și în cadrul programelor prelungite. Este greu de înțeles cum acești copii își găsesc resursele fizice și psihice pentru a rămâne entuziaști și curioși pe termen lung.

Care este sensul acestor teme?

Este timpul să încetați să mai exercitați presiune asupra elevilor cu temele de acasă, deoarece totul se desfășoară într-un ritm alert, dorind să se acopere întreaga materie. Este adevărat, programa este aglomerată. Orele sunt insuficiente pentru cerințele curriculare actuale. Predarea diferențiată care să țină cont de ritmul fiecărui copil nu este realizabilă. Ce urmarți prin temele pentru acasă? Poate să sprijine elevii care întâmpină dificultăți în a ține pasul, iar ceilalți să exceleze și mai mult? Este posibil ca aceste decalaje să fie recuperate astfel? Răspunsul nu este optimist.

Pentru cine sunt, de fapt, aceste teme, atât de multe? Se pare că mai mult pentru a demonstra părinților că se dedică muncii educaționale. De ce? Poate pentru a justifica existența programelor afterschool? Este esențial să înțelegeți realitatea complexă a acestui sistem și să adaptați temele în funcție de nevoile fiecărui elev, atât ca volum, cât și ca dificultate, în special în weekend-uri, chiar dacă unii părinți resimt presiunea de a le completa zilnic.

Pentru mai multe informații, vizitați site-ul dedicat educației.

Recomandari
Show Cookie Preferences