Românii revin la TikTok pentru îndrumări electorale / Candidatul cu cei mai mulți urmăritori

Un număr semnificativ de tineri români aleg din nou platforma TikTok pentru a obține informații despre cum să voteze în alegerile prezidențiale ce se desfășoară duminică, după ce scrutinul anterior a fost anulat din cauza acuzațiilor de influență din partea Rusiei prin conturi suspecte de TikTok, conform Reuters.
România, o țară cu 19 milioane de locuitori, are aproximativ 9 milioane de utilizatori TikTok. Anul trecut, numărul conturilor a crescut semnificativ, în timpul unei campanii care, în final, a dus la anularea alegerilor programate pentru 24 noiembrie, notează sursa citată. Moscova a respins aceste acuzații.
În cadrul primului tur din 24 noiembrie, ce a fost anulat, Călin Georgescu, candidatul extremei drepte, a reușit să ajungă pe prima poziție în sondaje, beneficind de o avalanșă de conținut pe TikTok care l-a favorizat.
În prezent, George Simion, liderul formațiunii de dreapta radicală Alianța pentru Unirea Românilor (AUR), se află în fruntea listei candidaților cu 1,3 milioane de urmăritori pe TikTok. Victor Ponta, fost prim-ministru de stânga care a adoptat o viziune politică ultranaționalistă, urmează cu aproximativ 233.600 de urmăritori, iar candidații centriști dispun de și mai puțini.
Videoclipurile lui Simion, în vârstă de 38 de ani, îmbină retorica naționalistă cu un mesaj emoționant, folosind discursuri directe către cameră, imagini de la adunări politice și clipuri din culise pentru a crea o conexiune personală cu publicul.
„A venit timpul renașterii”, a declarat el susținătorilor într-un videoclip postat marți. „Națiunea noastră își va regăsi drumul. Avem puterea de a renaște și de a merge mai departe, mai uniți și mai puternici”, a afirmat Simion.
Remus Ștefureac, director executiv al INSCOP Research, a menționat că toți candidații prezidențiali recunosc importanța social media în campanie. „Orice candidatură relevantă a încercat să dezvolte campanii solide online și pe rețele sociale, investind resurse considerabile în această direcție”, a spus el.
Audiența TikTok din România este predominant tânără
Conform datelor de la Start.io, 64,6% dintre utilizatorii TikTok au între 18 și 24 de ani, iar 33,7% au vârste cuprinse între 25 și 34 de ani.
Tinerii intervievați de Reuters în centrul Bucureștiului săptămâna aceasta au afirmat că obțin informații din mai multe surse online, inclusiv TikTok.
Andrei, un inginer care a preferat să rămână anonim, a spus că are o încredere limitată în informațiile de pe TikTok, considerând că site-urile media de știri sunt mai credibile. Totuși, menționează că o treime dintre persoanele cunoscute de el și-au bazat deciziile politice pe conținutul de pe TikTok.
Andreea, o studentă care nu și-a dezvăluit numele complet, a declarat că a fost influențată politic într-o mare măsură de videoclipurile de pe TikTok, pe care le-a vizionat frecvent și care i-au oferit o senzație de apropiere față de candidați.
TikTok, sub lupa Comisiei Europene
TikTok a anunțat formarea unui grup de lucru pentru moderarea eficientă a conținutului și a demarat o campanie de educație media pentru a ajuta utilizatorii să identifice dezinformarea. În ianuarie, compania a informat că a împiedicat crearea a peste 116.000 de conturi spam în România în a doua jumătate a lunii decembrie.
Într-un raport recent, TikTok a menționat eliminarea a peste 27.000 de conturi operate prin intermediul unui „furnizor de angajament fals” care susținea AUR și pe Georgescu.
Guvernul României a cerut ca materialele de campanie din rețelele sociale să fie clar etichetate, iar presa locală a relatat că Biroul Electoral Central a dispus eliminarea a peste 500 de mesaje neverificate sau denumite greșit.
În urma alegerilor anulate, Comisia Europeană a demarat o procedură legislativă formală împotriva TikTok pentru incapabilitatea sa de a restricționa interferențele în vot.
Ștefureac a precizat că experiența României din 2024 ar trebui să servească drept exemplu pentru viitorul democrației la nivel global. „Nu putem trata democrațiile noastre ca fiind date, iar metodele de control și moderare a comunicării politice și electorale prin intermediul rețelelor sociale trebuie îmbunătățite”, a concluzionat expertul.