Black Friday 2024 în SUA – Americanii cheltuie miliarde de dolari, dar evenimentul de shopping și-a pierdut din strălucire
Pe 29 noiembrie va avea loc Black Friday în SUA, unde peste 130 de milioane de persoane intenționează să profite de reduceri. Deși nu mai atrage la fel de mulți cumpărători ca în trecut, retailerii estimează vânzări considerabile. Ce factori au contribuit la pierderea din intensitate a acestui eveniment, chiar în țara de origine?
Black Friday are loc la sfârșitul lunii noiembrie în SUA, spre deosebire de România, unde s-a mutat în prima parte a lunii. În 2024, marea sărbătoare a shoppingului va fi pe 29 noiembrie, iar majoritatea magazinelor își vor deschide ușile la ora 5 sau 6 dimineața, însă vânzările online vor rămâne o prioritate.
Publicații de renume american, precum New York Times, Washington Post și Wall Street Journal, au dedicat articole extinse zilei de Black Friday, evidențiind faptul că acest eveniment generează acum mai puțin interes față de anii anteriori. Retailerii se așteaptă în continuare la vânzări mari, însă mai mulți factori au contribuit la diminuarea atracției acestui eveniment.
Un prim motiv este reprezentat de campaniile de reduceri care încep de la sfârșitul lunii octombrie și contină pe parcursul lunii noiembrie. Deja după 15 noiembrie, consumatorii sunt expuși la numeroase oferte, ceea ce îi determină să nu mai aștepte ziua de Black Friday, ci să cumpere mai devreme.
Inflatia crescută în SUA a dus la prețuri mai ridicate decât cele de dinaintea pandemiei. Persoanele din familiile cu venituri anuale sub 100.000 de dolari sunt mai reticente în a face achiziții semnificative de Black Friday.
De asemenea, rata dobânzilor a crescut, iar mulți consumatori devin mai precauți în privința cheltuielilor, având grijă să nu depășească bugetul dedicat shoppingului în această perioadă.
În contrast, salariile au înregistrat o creștere, iar piața muncii a evoluat pozitiv, astfel încât cheltuielile nu au scăzut drastic.
O altă zi de cumpărături cu vânzări remarcabile se va desfășura pe 2 decembrie, în ziua denumită Cyber Monday, care a fost popularizată de National Retail Federation în 2005. Un aspect pozitiv pentru comercianți este apropierea de Crăciun a ambelor zile de reduceri, ceea ce îi va motiva pe mai mulți să achiziționeze cadouri.
Conform datelor furnizate de National Retail Federation, cheltuielile consumatorilor ar putea crește cu 2,5-3,5% în perioada sărbătorilor de iarnă, atingând aproape 1.000 de miliarde de dolari. Aceasta reprezintă o creștere de 3,8% comparativ cu anul 2023.
Vânzările online cresc într-un ritm mult mai accelerat decât în sectorul tradițional de retail, iar datele Adobe Analytics preconizează vânzări online ce vor atinge 240 miliarde de dolari în perioada sărbătorilor.