Bulgaria și România aderă parțial la spațiul Schengen pentru aerian și maritim
După 13 ani de așteptare, Bulgaria și România au intrat duminică, într-un mod parțial, în zona de liberă circulație europeană Schengen, ceea ce va ridica controalele la granițele aeriene și maritime ale celor două țări, dar nu și la cele terestre, conform unei informații furnizate de AFP. În prezent, controalele rutiere vor rămâne aplicate din cauza opunerii Austriei, singura țară din UE care ezită să permită celor două state să adere la zonă, temându-se de o posibilă creștere a numărului de solicitanți de azil. Chiar dacă aderarea este parțială, limitată la aeroporturi și porturi maritime, acest lucru marchează un pas simbolic important.
Spațiul Schengen, creat în 1985, permite circulația liberă, fără controale la granițele interne, pentru mai mult de 400 de milioane de persoane. „Este un mare succes pentru aceste două țări”, a declarat președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, într-un comunicat. „Este un moment istoric pentru spațiul Schengen, cel mai mare spațiu de liberă circulație din lume. Împreună, construim o Europă mai puternică și unită pentru toți cetățenii noștri”, a adăugat ea.
Stefan Popescu, expert în relații internaționale din București, a afirmat că acest proces reprezintă o „problemă de demnitate”. „Orice român care trebuie să aștepte într-o linie diferită de cea a altor cetățeni europeni simțea că primește un tratament diferit”, a declarat acesta pentru AFP. El a subliniat că acest lucru va favoriza integrarea României în UE, considerând că este un „moment important”, deși a durat mult timp până la realizare. Ivan Petrov, un marketer bulgar în vârstă de 35 de ani, rezident în Franța, a adăugat că acesta este un „mare pas înainte” care va însemna „economisirea timpului” și călătorii „mai puțin stresante”.
La aeroportul din București, unde majoritatea zborurilor sunt direcționate către țările din spațiul Schengen, angajații au lucrat întreaga săptămână pentru a pregăti această schimbare. Guvernul a promis să întărească efectivele pentru a realiza controale aleatorii, în special axate pe minori, „pentru a preveni ca aceștia să devină victime ale rețelelor de trafic de persoane”. Ofițerii de poliție vor fi, de asemenea, responsabili de „îndrumarea pasagerilor și identificarea celor care ar putea încerca să profite de această măsură pentru a părăsi ilegal România”.
Un set de măsuri este, de asemenea, destinat să convingă Viena să renunțe la reticențele sale pentru ca România și Bulgaria să devină membri cu drepturi depline ai spațiului Schengen. Croația, care a aderat la UE după România și Bulgaria – membre ale blocului din 2007 – face parte din spațiul Schengen din ianuarie 2023. Odată cu aderarea României, cu o populație de 19 milioane de locuitori, și Bulgariei, cu 6,5 milioane, spațiul Schengen va număra 29 de membri: 25 din cele 27 de state UE, alături de vecinii săi, Elveția, Norvegia, Islanda și Liechtenstein.
Cu toate acestea, pe calea rutieră, situația va rămâne neschimbată. Conform unui dintre cele mai mari sindicate din România din sectorul transportului rutier, șoferii de camioane așteaptă între 18 și 16 ore la granița cu Ungaria, și „între 20 și 30 de ore” pentru a intra în Bulgaria, uneori ajungând „până la 3 zile” în ambele puncte de trecere. „Am așteptat 13 ani, suntem la limită”, a reacționat secretarul general al sindicatului, Radu Dinescu, plângându-se de pierderile financiare massive suferite de sector.
Între asociațiile patronale bulgare, plângerile sunt similare. „Numai 3% din mărfurile bulgare sunt transportate pe calea aerului și maritimă, restul de 97% circulă pe cale terestră”, afirmă Vassil Velev, președintele Asociației Industriale Bulgare (BICA), intervievat de AFP. „Așadar, suntem în Schengen în proporție de 3% și nu știm când vom putea adera complet”, a adăugat acesta. În orice caz, atât Bulgaria, cât și România au subliniat: nu mai există întoarcere. „Este clar că acest proces este ireversibil”, a declarat în martie ministrul român de interne, Catalin Predoiu, cerând ca integrarea în Schengen să fie completă până la sfârșitul anului.