Ce a determinat răsturnarea avionului implicat în accidentul de la Toronto, în care toți pasagerii au supraviețuit

Autoritățile canadiene cercetează circumstanțele accidentului aviatic care a avut loc luni pe Aeroportul Pearson din Toronto, când un avion Delta Airlines s-a răsturnat cu roțile în sus la aterizare, în condiții de viscol și vânt puternic. Din totalul de 80 de pasageri, 21 au fost transportați la spital. Imaginile de la fața locului arată avionul complet răsturnat pe pistă, fără aripa dreaptă. Deși incidentul nu a provocat victime, imagini din momentul impactului au generat îngrijorare în rândul publicului, conform surselor.
Anthony Brickhouse, expert în siguranța aviatică din Statele Unite, a menționat că avioanele sunt proiectate să aterizeze în primul rând pe trenul de aterizare principal, urmat de cel de la bot. Chiar dacă cauzele exacte ale accidentului nu sunt încă cunoscute, Brickhouse sugerează că impactul cu pista ar fi putut afecta trenul de aterizare, generând astfel pierderea echilibrului aeronavei.
„Când forțele de impact sunt suficient de puternice, iar aripa nu mai asigură susținerea avionului, acesta poate să se răstoarne,” a explicat Brickhouse.
Pasagerii implicați în incident au relatat că s-au trezit atârnând cu capul în jos în scaunele lor după impact.
Mitchell Fox, director al Centrului pentru Siguranța Aviației din Asia-Pacific, a subliniat că centurile de siguranță purtate de toți pasagerii au limitat gravitatea leziunilor.
„Centurile de siguranță au fost esențiale pentru prevenirea leziunilor severe,” a accentuat Fox. „Scaunele de avion sunt concepute să reziste unor forțe de 16 ori mai mari decât gravitația standard, oferind astfel pasagerilor o șansă mai bună de supraviețuire în caz de accident,” a adăugat el.
„În situațiile în care supraviețuirea este posibilă, este crucial ca scaunele să reziste, maximizând astfel șansele de salvare pentru pasageri,” a declarat Raj Ladani, manager de program în inginerie aerospațială la Universitatea RMIT din Australia.
Totodată, o evacuare rapidă este vitală pentru supraviețuirea în caz de accident aviatic, așa cum a demonstrat incidentul de anul trecut, când toate cele 379 de persoane au fost evacuate dintr-un avion Japan Airlines, care a luat foc după o coliziune.
„Echipa a realizat o evacuare extraordinară, reușind să salveze rapid toți pasagerii,” a spus Fox despre incidentul cu avionul Delta.
Deși sunt rare, există și alte exemple de avioane mari care s-au răsturnat la aterizare. În 2009, un avion de marfă FedEx s-a răsturnat la Tokyo din cauza vântului puternic, iar în 1999, un zbor China Airlines s-a răsturnat în Hong Kong în timpul unui taifun. În acele cazuri au existat victime. De asemenea, în 1997, un alt avion de marfă FedEx s-a răsturnat la Newark, fără a provoca victime.
Brickhouse consideră că este prematur să comparăm aceste accidente cu cel recent, având în vedere că MD-11, implicat în accidentele anterioare, este un avion cu trei motoare, în timp ce CRJ900 are doar două motoare montate spre spatele său, ceea ce conduce la dinamici de zbor diferite.
Spre deosebire de alte investigații în care lipsesc părți ale aeronavei și există victime, în acest caz, anchetatorii pot discuta cu toți cei 76 de pasageri și cei patru membri ai echipajului. Fuselajul și aripa avionului se află încă pe pistă, iar cutiile negre au fost trimise pentru analiză.
„Aceasta va fi o investigație care urmează un model standard,” a mai declarat Brickhouse. „În alte accidente, multe dintre piesele necesare pentru completarea puzzle-ului lipsesc. Însă, în acest caz, toate componentele sunt disponibile. Trebuie doar să le reconectăm,” a concluzionat el.