Conducătorii auto care consumă substanțe ilegale, riscă închisoare între 1 și 5 ani. Proiect adoptat de Senat / Expert avertizează: vor fi sancționați șoferi nevinovați

Conducătorii auto care consumă substanțe ilegale, riscă închisoare între 1 și 5 ani. Proiect adoptat de Senat / Expert avertizează: vor fi sancționați șoferi nevinovați
Polițiști rutieri efectuează controale anti-drog. FOTO: Inquam Photos / Cristi Vescan

Senatul a votat luni un proiect de lege contestat de specialiști, care introduce modificări semnificative pentru șoferii testați pozitiv la substanțe interzise. Printre modificările aduse se numără o „clauză de nepedepsire” care stipulează că șoferii depistați pozitiv în urma utilizării medicamentelor pe bază de prescripție medicală nu vor fi sancționați. Ministerul Sănătății are un termen de un an pentru a defini medicamentele ce conțin substanțe interzise. Proiectul a fost aprobat cu 85 de voturi „pentru”, 3 „împotrivă” și 30 de abțineri.

Această propunere legislativă a generat discuții intense în opinia publică, determinând chiar o decizie a instanței supreme. Aceasta a stabilit la începutul anului că pentru a fi condamnat pentru conducerea unui vehicul sub influența drogurilor, este necesar ca „substanța în cauză să fi afectat capacitatea de conducere” și „să fie detectată în probele biologice”.

Comisiile juridică și de sănătate din Senat au discutat amendamentele acestei propuneri legislative, care se concentrează pe sancționarea celor care conduc după consumul de droguri sau alte substanțe psihoactive, excluzând însă medicamentele eliberate pe baza prescripției medicale. Proiectul a fost amânat de două ori de către comisia juridică pentru a permite o formulare mai detaliată a amendamentelor.

Condamnare de la 1 la 5 ani pentru „încălcarea legii sub influența substanțelor psihoactive”

În varianta adoptată luni, pedepsele au rămas neschimbate conform Codului Penal – închisoare între 1 și 5 ani, și nu au fost ridicate de la 2 la 7 ani, așa cum prevedea forma inițială a proiectului de lege.

Legea stipulează că excepția se aplică atunci când prezența substanțelor psihoactive în sânge este cauzată de administrarea medicamentelor și nu de consumul de substanțe ilegale. Dacă șoferul prezintă o rețetă medicală ce dovedește prescrierea de medicamente ce conțin substanțe interzise, precum codeina, nu va fi supus pedepsei.

„Conducerea unui vehicul pentru care legislația impune deținerea permisului de conducere de către o persoană care are droguri în sânge se sancționează cu închisoare de la 1 la 5 ani și interzicerea exercitării unor drepturi. Totuși, sancțiunea nu se aplică dacă prezența substanțelor psihoactive în sânge este rezultatul administrării medicamentelor prescrise legal, conform dozelor și recomandărilor medicale!”, se arată în forma amendată a proiectului pentru modificarea Legii 286/2009 referitoare la Codul Penal.

Critici exprimate în plen și în comisii

Dacă inițiativa legislativă va primi și aprobarea Camerei Deputaților, care are rol decizional, și va fi promulgată de președinte, va intra în vigoare după un an de la publicarea în Monitorul Oficial.

Proiectul a fost contestat atât în comisiile de specialitate, cât și în plen.

Simona Spătaru, senatoare USR, a declarat că proiectul oferă puține soluții utile și generează multe controverse.

„Amânarea discutată astăzi prin amendament, având în vedere că această lege urmează să intre în vigoare într-un an, sugerează că nici măcar inițiatorii nu sunt foarte mulțumiți de rezultatul final”, a declarat Simona Spătaru.

Nadia Cerva de la S.O.S România a citat poziția Înaltei Curți de Casație și Justiție, care recomandă stabilirea unor praguri specifice, mai degrabă decât a unor clauze de nepedepsire.

„Să creăm un proiect solid, nu unul incomplet. Altfel, cazurile vor ajunge în instanță și vor fi tergiversate, iar noi ne vom plânge că procesul durează prea mult”, a adăugat ea.

Senatoarea PSD Victoria Stoiciu a menționat că, la șase ore după administrarea unui medicament de tip Nurofen Plus, analizele au arătat prezența codeinei în sânge, fără a specifica sursa acesteia.

„În această situație, procurorul ar trebui să ceară o expertiză pentru a determina originea substanței. Aceasta nu se referă doar la codeină, ci și la produse cum ar fi spray-urile nazale”, a subliniat ea.

Unii senatori au semnalat că amendamentele adoptate luni au fost comunicate cu doar 20 de minute înainte de începerea ședinței. În plus, reprezentanți ai societății civile și experți nu au putut participa la dezbaterea din comisie.

Cătălina Hopârteanu de la Declic a afirmat că a solicitat permisiunea de a lua parte la ședința comisiei, așa cum procedează de obicei.

Cu toate acestea, președinții comisiilor, Ion-Cristinel Rujan (Comisia juridică) și Adrian Streinu-Cercel (Comisia pentru Sănătate), nu au permis accesul experților, explicând că aceștia au fost deja implicați în alte dezbateri.

Expert: „Șoferii nevinovați vor continua să fie sancționați”

„Amendamentul care presupune excluderea șoferilor cu prescripție medicală nu rezolvă problemele legate de acest proiect de lege. România va deveni astfel singura țară care va sancționa șoferi nevinovați pe baza simplului rezultat al testelor, fără măsurători cantitative și fără verificări medico-legale. În realitate, amendamentul agravează situația”, a afirmat Vlad Zaha, criminolog specializat în politicile publice privind drogurile.

El a subliniat că au existat situații în care persoane au fost condamnate pentru utilizarea de medicamente comune, pentru care nu este necesară prescrierea, cum ar fi Nurofen Plus, conținând codeină.

„Vor exista în continuare sancțiuni pentru șoferi nevinovați care s-au oprit din consumul substanțelor ilegale. De exemplu, canabisul poate rămâne în organism timp de până la o lună în anumite circumstanțe”, a mai adăugat Zaha.

El a subliniat că vor apărea multe prescripții medicale.

„Va fi imposibil de determinat dacă pacienții cu prescripție au respectat regimul prescris, deoarece nu va exista expertiză medico-legală și evaluări cantitative. Ne putem aștepta la o creștere a consumului de medicamente peste limitele legale, având în vedere că măsurarea cantității nu va exista, va fi doar o simplă confirmare a prezenței sau absenței”, a mai adăugat Zaha.

În concluzie, el a subliniat necesitatea unei analize cantitative pentru toate cazurile de substanțe, fie ele legale sau ilegale, pentru a evita penalizarea reziduurilor și pentru a asigura expertiza medico-legală care să confirme că șoferii cu prescripție medicală respectă tratamentele corecte.

Intrarea în vigoare la un an de la publicarea în Monitorul Oficial

În perioada de 12 luni de la publicarea proiectului în Monitorul Oficial, Ministerul Sănătății va trebui să elaboreze o listă a medicamentelor care conțin substanțe psihoactive ce pot influența capacitatea de conducere.

În plus, inițiatorii propun ca toate medicamentele ce conțin substanțe interzise, ca de exemplu codeina, să fie eliberate exclusiv pe bază de prescripție medicală.

Senatorul social-democrat Robert Cazanciuc, unul dintre inițiatori, a menționat că modificările recente elimină necesitatea de a evalua dacă o substanță afectează capacitatea de conducere. El a explicat că în prezent expertizele sunt obligatorii chiar și atunci când vinovăția este evidentă.

„În absența unor criterii științifice stabilite de Ministerul Sănătății, expertizele sunt subiective și pot duce la abuzuri sau corupție. Dezbaterile asupra acestui proiect au evidențiat necesitatea unor amendamente care să protejeze pacienții ce utilizează medicamente cu substanțe psihoactive, dar care nu prezintă un risc pe drumurile publice, dacă respectă indicațiile medicale”, a afirmat Cazanciuc.

Acesta a mai adăugat că termenul de un an oferă Ministerului Sănătății ocazia de a lua măsuri astfel încât pacienții să nu mai aibă acces la medicamente cu substanțe psihoactive de la farmacii, fără rețetă.

Există o listă informativă a substanțelor care afectează capacitatea de a conduce, însă aceasta trebuie implementată prin lege.

Recomandari
Show Cookie Preferences