Controversele izbucnite între români după concertul Coldplay de marți seară: Antropologul analizează reacțiile

Controversele izbucnite între români după concertul Coldplay de marți seară: Antropologul analizează reacțiile
Oameni pe stradă, Sursa foto: Inquam Photos / Alexandru Busca

Antropologul Radu Umbreș subliniază că după concertul trupei Coldplay de la Arena Națională, unde manelele au răsunat, s-au creat două tabere care concurează pentru a stabili cine este un „bun român, un bun cetățean”.

Umbreș sugerează că huiduielile primite de artistul Babasha, invitat pe scenă de Chris Martin, se justifică prin așteptările publicului legate de stilul muzical pe care urma să-l audă.

„Există o combinație de factori, oameni care vin la un concert cu anumite așteptări legate de stil și interpretare. Aceste așteptări pot fi încălcate, dar explicația huiduielilor rămâne complexă. A fost o juxtapunere de genuri muzicale percepută ca fiind neplăcută pentru public, ceea ce poate genera reacții de respingere”, adaugă antropologul.

Asocierea manelelor cu stereotipuri sociale

Conform lui Umbreș, huiduielile demonstrează o asociare automată a manelelor cu o anumită categorie socială.

  • „Publicul a simțit o violare a unor norme sociale. Despre ce tip de oameni sunt prezenți la concert, ce profil cultural au. Aceasta depășește o simplă chestiune de gusturi, iar stilul muzical reflectă adesea identitatea celor care îl cântă și audiența care îl ascultă. Manelele, fiind foarte populare în România, dar și asociate cu anumite grupuri sociale, inclusiv cu romii, sunt percepute diferit în funcție de contextul cultural. În plus, mulți le asociază cu o cultură non-europeană, ceea ce poate contrasta cu aspirațiile vestice ale celor prezenți la concert.”

Neconcordanțe între manele și publicul Coldplay

Deși manelele pot reprezenta o parte a culturii române, ele nu se aliniază cu preferințele publicului Coldplay, consideră antropologul.

„Oamenii au perceput că artiștii au venit să ofere ceva reprezentativ pentru români, dar manelele nu se potrivesc cu gusturile publicului cultivat și educat al Coldplay. Aceste melodii sunt legate de o imagine negativă pe care unele clase sociale o au față de manele, ceea ce generează această respingere”, afirmă Umbreș.

Posibile reacții diferite la un manelist cunoscut

Umbreș sugerează că reacțiile publicului ar fi putut fi diferite dacă un manelist celebru ar fi fost pe scenă, dar nu exclude complet o posibilă reactivitate similară.

„Dacă ar fi existat o adaptare a stilului manelelor la plusurile Coldplay, poate că reacția ar fi fost mai blândă. Totuși, oricum ar fi, manifestările de bucurie nu sunt garantate pentru un artist din acest gen”, explică el.

Antropologul observă că reacțiile publicului la manele relevă stereotipuri adânc înrădăcinate.

„Unii oameni pur și simplu nu preferă acest gen muzical, dar ceea ce contabilizăm ca o reacție violentă poate indica prejudecăți și stereotipuri. A tolera preferințele muzicale ale altora este crucial pentru o coexistență civilizată”, detaliază Umbreș.

Confruntarea ideilor despre identitate națională

Radu Umbreș observă că controversele dintre cele două tabere reflectă o competiție pentru statutul social și definiția a ceea ce înseamnă a fi un bun român.

„Aceasta este o arenă de dispută simbolică unde românii se confruntă în a-și delimita identitățile culturale, fie că este vorba despre a susține anumite valori liberale sau despre a denunța pe cei care nu se supun acestor standarde”, concluzionează el.

Aproximativ 50.000 de persoane au fost prezente la concertul Coldplay, iar un alt concert este programat pentru seara următoare.

Informații suplimentare despre artistul Babasha și reacțiile sale în urma concertului pot fi consultate.

Recomandari
Show Cookie Preferences