Creșterea impresionantă a vitezei de download în România în ultimii 6 ani, conform ANCOM
Conform unui raport publicat marți de Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM), viteza medie de download pentru internetul fix a avansat cu 184%, iar pentru internetul mobil a crescut cu 70% în ultimele șase ani.
În comparație cu datele din 2018, viteza medie de upload pentru internetul fix a crescut cu 240% în 2023, în timp ce viteza pentru internetul mobil a rămas stabilă.
Creștere semnificativă a vitezei de download pentru internetul fix
Datele obținute în urma testelor efectuate de utilizatori pe platforma Netograf în 2023 arată că viteza medie de download pentru internetul fix a crescut cu aproximativ 15% în ultimul an, atingând 381 Mbps. Viteza medie de upload a crescut, de asemenea, cu 24%, ajungând la 347 Mbps.
Comparativ cu 2018, viteza medie de download pentru internetul fix a crescut cu 184%, iar viteza medie de upload a crescut cu 240%.
Pentru internetul mobil, viteza medie de download la nivel național a ajuns la 39 Mbps, puțin peste cei 38 Mbps din 2022. De asemenea, viteza medie de upload a fost de 12 Mbps, o scădere față de anul precedent.
„Restrângerea utilizării tehnologiilor mobile de generație a treia (3G) în 2023 sugerează că vitezele ar putea stagnare, însă prognozele indică faptul că vitezele de download și upload vor avea tendință de creștere în următorii ani, în special cu avansul tehnologiilor mobile de generație a cincea (5G). Comparativ cu 2018, viteza medie de download pentru internetul mobil a crescut cu 70% în 2023, iar viteza medie de upload a rămas constantă,” a transmis ANCOM printr-un comunicat.
Scădere în numărul deranjamentelor
În ceea ce privește numărul reclamațiilor înregistrate în 2023, pentru cei mai mari furnizori de internet fix, raportul este între patru și 254 de reclamații la o mie de conexiuni active. La internetul mobil, numărul reclamațiilor a variat între 2,6 și 4,5.
Analizând tendințele privind reclamațiile legate de deranjamente, se observă o îmbunătățire a calității serviciilor la trei dintre furnizorii de internet fix, în timp ce pentru ceilalți doi s-a înregistrat o creștere a numărului de reclamații, comparativ cu anul anterior. În general, majoritatea furnizorilor au avut un număr scăzut de reclamații, între 0,1 și 4,1 pe semestru.
ANCOM a dezvoltat platforma Netograf, ce include o aplicație web și aplicații mobile, unde utilizatorii pot evalua performanța serviciilor și evoluția acestora în timp. Netograf este recunoscut ca mecanismul oficial de măsurare a calității serviciului de internet în România, oferind utilizatorilor posibilitatea de a solicita despăgubiri pentru calitatea serviciului.
- În România, accesul la internet la viteze de minim 1 Gbps este disponibil în peste 93% din localități, însă există județe care întâmpină dificultăți în acest aspect.