Daniel David, ministrul Educației, formulează un mesaj înaintea debutului noului an școlar, în contextul avertismentelor sindicatelor despre posibile proteste. Educația și-a îndeplinit datoria față de națiune; nu mai este loc pentru măsuri de austeritate.

Daniel David, ministrul Educației, formulează un mesaj înaintea debutului noului an școlar, în contextul avertismentelor sindicatelor despre posibile proteste. Educația și-a îndeplinit datoria față de națiune; nu mai este loc pentru măsuri de austeritate.
Daniel David. Foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Într-un comunicat, ministrul subliniază că nu mai există spațiu pentru măsuri de criză și austeritate în domeniul educației, iar orientarea strategică trebuie să fie spre dezvoltare. În același timp, reprezentanții din învățământ avertizează despre proteste ample la începutul anului școlar.

Potrivit afirmațiilor sale, măsurile din primul pachet au impact direct asupra profilului financiar al țării.

Conform declarațiilor sale, efectele scontate ale Pachetului I au fost realizate: evaluarea ECOFIN nu a recomandat suspendarea fondurilor europene/PNRR, iar analizele S&P și Fitch nu au plasat România în categoria de risc. Ca rezultat, salariile și bursele din învățământ vor rămâne până la finalul anului și, alături de alte domenii, au contribuit la stabilitatea națională. În esență, sectorul educațional și-a îndeplinit datoria față de sine și față de țară. Nu mai este loc pentru măsuri de criză-austeritate în acest domeniu; este momentul să ne orientăm spre dezvoltare, a afirmat Daniel David.

El a spus că a comunicat mai puțin în timpul evaluărilor internaționale pentru a evita tensiuni suplimentare care ar fi putut afecta echilibrul bugetar al țării.

Două ore în plus la catedră

Anul școlar 2025-2026 începe cu aproximativ 214.700 de norme didactice, față de 229.110 anul trecut, însă numărul titularilor rămâne aproape neschimbat, potrivit ministrului. Celelalte posturi vor fi ocupate de suplinitori sau prin plata cu ora, precizează ministrul.

Creșterea normei didactice cu două ore pe săptămână plasează România în zona medie a Europei. Această majorare stimulează o interacțiune mai intensă între elevi și profesori calificați, însă trebuie să vină însoțită de o reducere a birocrației pentru cadrele didactice.

Măsura a fost însă întâmpinată cu nemulțumiri în rândul personalului didactic.

Clasele foarte mici, eliminate din sistem

Daniel David spune că regândirea limitelor pentru clase nu a produs schimbări majore, însă au fost eliminate situațiile extreme, cu clase formate din doar câțiva copii.

Regândirea limitelor pentru clase nu a dus la modificări semnificative; majoritatea claselor se situează între limitele minime și maxime, iar în anul 2024-2025 au existat cazuri extreme: la nivel național, în clasa a VIII-a erau 12 clase cu un elev, 26 cu doi elevi, 52 cu trei, 64 cu patru, 84 cu cinci, 92 cu șase și 107 cu șapte elevi.

El a adăugat că reducerea efectivelor la clase pentru elevii cu cerințe educaționale speciale rămâne în vigoare, iar ministerul a descurajat depășirea limitei maxime de elevi prin derogări. La învățământul simultan este necesară adoptarea unor strategii și metode didactice adaptate, implementate cât mai repede în formarea profesorilor.

Bursele, mai mici decât în anii trecuți

În privința burselor, fondul disponibil pentru anul școlar 2025-2026 este mai redus față de ultimii doi ani, dar depășește nivelul din 2022-2023. Prioritate au bursele sociale, menite să susțină elevii din medii defavorizate.

Pentru a reveni la un echilibru fiscal-bugetar, ministrul propune revenirea la metodologia anterioară pentru bursele acordate studenților, precum și menținerea unui procent rezonabil pentru bursele de performanță olimpică la elevi. În vederea facilitării tranziției, va promova un program de susținere a burselor prin implicarea autorităților locale și a companiilor din mediul economic.

Perspective pe termen scurt, mediu și lung

David subliniază trei direcții principale pentru perioadele viitoare:

  • pe termen scurt, pregătirea bugetului pe 2026 și implementarea PNRR renegociat, cu final în august 2026; pe termen mediu, respectarea angajamentului privind salariul de debutant în noua lege a salarizării; pe termen lung, atingerea pragului de 15% din bugetul general pentru educație și 1% din PIB pentru cercetare.

Apel la solidaritate

În încheiere, ministrul Educației îndeamnă la unitate și înțelegere, în ciuda protestelor și a tensiunilor din sistem.

Putem ieși din această situație doar prin acțiuni comune, bazate pe solidaritate și decență, evitând ca diferențele să se transforme în ostilități ce afectează imaginea publică și funcționarea învățământului. Pentru mine, ca specialist-tehnocrat în acest guvern, nu funcția ocupată este cea mai importantă, ci ca anul școlar să înceapă funcțional, fără festivisme care nu corespund cu criza, dar cu premise pentru dezvoltare, a spus Daniel David.

Pe de altă parte, sindicatele avertizează că noul an școlar va fi marcat de proteste ample. Liderul Federației Sindicatelor Libere din Învățământ, Simion Hăncescu, a afirmat că se pregătește o manifestație în prima zi de școală, cu aproximativ 30.000 de cadre didactice.

Recomandari
Show Cookie Preferences