Lucid Motors, adesea catalogată ca rivala premium a Teslei, a înregistrat o prăbușire semnificativă pe piața de capital.

Lucid Motors, adesea catalogată ca rivala premium a Teslei, a înregistrat o prăbușire semnificativă pe piața de capital.
Autoturisme electrice Lucid Air, fotografiate la un service din Statele Unite, FOTO: Jonathan Weiss / Alamy / Profimedia

Producătorul american de vehicule electrice a apelat la o consolidare de 10 la 1 a acțiunilor pentru a depăși pragul minim de tranzacționare de 1 dolar impus de NASDAQ și pentru a evita delistarea.

Acțiunile Lucid, înregistrate în California, au scăzut cu peste 96% față de maximul istoric atins în februarie 2021, când ajunseseră la 64,86 USD.

O consolidare de 10 la 1, cunoscută ca un split invers, reduce numărul total de acțiuni emise de zece ori. Investitorii vor primi o acțiune nouă pentru zece deținute anterior, iar prețul per acțiune se ajustează în consecință. În timpul ultimei sesiuni de tranzacționare, prețul era puțin sub 2 USD.

Acțiunile Lucid vor fi tranzacționate la noua cotație începând cu marțea, 2 septembrie.

Acțiuni de tip reverse split sunt relativ neobișnuite pe piețe și, în mod uzual, pot semnala așteptări de scădere viitoare a prețului. Diviziunile obișnuite au rolul de a crește accesibilitatea prin ieftinirea prețului per acțiune.

Ca referință în industrie, Nvidia a ales în iunie anul trecut o divizare de 10 la 1 după ce prețul a depășit pragul de 1.000 de dolari, în contextul entuziasmului pentru tehnologia AI.

De ce a fost Lucid asociată cu imaginea unei rivale a Tesla

Înființată în 2014 de Peter Rawlinson, fost inginer la Tesla, Lucid a intrat pe piață cu obiectivul de a concura în segmentul sedanelor electrice premium, prezentând Air ca o alternativă de top la Model S.

Modelul Air promite performanțe remarcabile: până la aproximativ 1.234 cai-putere, accelerație de la 0 la 100 km/h în circa 2,5 secunde și autonomie estimată de peste 800 km, cifre ce pot concura cu oferte de top ale Tesla.

Planurile de producție au fost foarte ambițioase, vizând inițial 20.000 de unități în 2022, apoi 49.000 în 2023 și 90.000 în 2024.

Rawlinson a adus expertiză solidă în domeniul vehiculelor electrice, iar comparațiile cu Tesla au alimentat percepția că Lucid ar putea deveni un rival semnificativ sau chiar o alternativă la compania condusă de Elon Musk, motiv pentru care a apărut în presa de specialitate eticheta de 'Tesla killer' pentru Lucid.

Probleme pentru producătorul de mașini electrice

Însă Lucid a întâmpinat dificultăți în a răspunde cererii, iar anul trecut a livrat puțin peste 10.200 de vehicule. Pentru comparație, Tesla a livrat aproape 1,8 milioane de vehicule în 2024.

Datele financiare evidențiază provocările: veniturile au crescut cu aproximativ 36% până la 808 milioane USD în 2024, în timp ce pierderea netă s-a adâncit la 3,1 miliarde USD. Raportat la numărul de vehicule vândute, aceasta însemna o pierdere de aproximativ 299.000 USD per autoturism.

Lucid a efectuat reduceri de preț pentru sedanul Air, de la aproximativ 80.000 USD la aproximativ 71.400 USD, însă analiștii consideră că spațiul de manevră este limitat de costurile ridicate de producție.

Chiar și în scenariile optimiste, capitalizarea de piață a Lucid ar ajunge la aproximativ 6,4 miliarde USD, adică în jur de cinci ori vânzările prognozate pentru 2025.

În contrast, valoarea de piață a Tesla rămâne peste pragul de 1.000 de miliarde de dolari, chiar dacă acțiunile au scăzut în contextul disputelor publice dintre conducerea companiei și oficiali.

Acțiunile Lucid au avut un parcurs negativ în săptămâna recentă, alimentat de temeri despre cererea pentru vehicule electrice, intensificarea competiției și creșterea costurilor de producție.

Recomandari
Show Cookie Preferences