„Dark tourism” atrage un număr crescut de vizitatori internaționali în Ucraina
Alberto Blasco Ventas, un tânăr spaniol de 23 de ani, contemplă podul de la Irpin, distrus de forțele ucrainene în primăvara anului 2022 pentru a împiedica avansul trupelor rusești. Acest loc a devenit o destinație populară pentru turiștii occidentali în căutare de senzații tari, care doresc să trăiască experiența războiului din Ucraina, conform agenției de presă AFP.
Ghidul Oleksy Goriatchev îi explică turistului că soldații ruși, care au ocupat această periferie a Kievului la începutul invaziei, au încercat să treacă podul pentru a ajunge la capitală, în timp ce arată ruinele viaductului explodat.
Fascinat, turistul spaniol comentează: „Este prima dată când mă aflu într-o zonă de război”.
Alberto și-a planificat un sejur turistic în regiunea Kiev. Deși se află la sute de kilometri de linia frontului, capitala Ucrainei este totuși atacată în fiecare zi de drone și rachete rusești. „Nu vă mint, simt o mică frică, pentru că într-o zona de război nu poți fi niciodată sigur”, spune inginerul de software în vârstă de 23 de ani.
Pentru a ajunge aici, turistul spaniol și-a depășit temerile apropiaților, a zburat până în Republica Moldova și apoi a călătorit timp de 18 ore cu trenul.
După vizita la podul de la Irpin, Alberto a mers la cimitirul de mașini ars și în Borodianka, o localitate distrusă la începutul invaziei rusești. Fiecare etapă a sejurului său este filmată, deoarece Alberto își dorește să devină influencer. Imaginile vor fi postate pe canalul său de YouTube, care are 115.000 de abonați și pe care a împărtășit deja impresii despre cele mai periculoase frontiere din lume, cum ar fi cea dintre China, Rusia și Coreea de Nord.
Costurile turismului de tip „dark” în Ucraina
În Ucraina, mai mult de 10 agenții de turism oferă sejururi de tip „dark tourism”, un segment de piață mic, dar în expansiune, care permite vizitarea locurilor asociate cu evenimente pline de tristețe.
Înainte de conflict, zeci de mii de persoane vizitau anual zona de la Cernobâl, locul celui mai grav accident nuclear din 1986.
Firma War Tours, care i-a organizat vizita lui Alberto, susține că din luna ianuarie până în prezent a avut aproape 30 de clienți, majoritatea europeni și americani, care au plătit între 150 și 250 de euro pentru întregul circuit.
O parte din câștiguri sunt donate armatei, afirmă co-fondatorul companiei Dmytro Nykyforov, care subliniază că inițiativa „nu are legătură cu profitul, ci cu memoria războiului”.
Svitozar Moiseiv, managerul tur-operatorului Capital Tours Kiev, consideră că, deși profiturile sunt modeste, vizitele au o mare valoare educațională. „Este ca un vaccin pentru a preveni repetarea acestor tragedii”, adaugă Moiseiv.
Vizitele se concentrează în principal pe Kiev și împrejurimile sale, precum Irpin și Bucea, unde în primăvara anului 2022 au avut loc masacre ale civililor, atribuite forțelor rusești. Totuși, unele companii oferă și tururi la marginea frontului. Una dintre cele mai aventuroase propune un circuit de câteva zile în sudul Ucrainei, cu prețuri care ajung până la 3.300 de euro.
Căutătorii de senzații tari în zone de conflict
Nick Tan, un american din New York care lucrează în domeniul financiar, a simțit nevoia să exploreze laturi mai profunde ale războiului. În iulie, el a călătorit până la Harkov, al doilea oraș ca mărime din Ucraina, situat la aproximativ 20 de kilometri de linia frontului, unde este bombardat constant de forțele rusești.
„Am vrut să văd acest război cu ochii mei”, afirmă tânărul de 34 de ani, care ar fi dorit să se apropie și mai mult de linia de conflict, dar a fost refuzat de ghid. „Saltul cu parașuta sau o noapte de petrecere nu mă mai atrag. Care ar fi următoarea provocare? Să mă aflu într-o zonă de război”, explică Nick, descriindu-se ca un căutător de adrenalină.
Mariana Oleskiv, președinta Agenției naționale pentru dezvoltarea turismului, recunoaște că creșterea turismului de război ridică dileme etice, dar crede că cererea va rămâne în continuare în creștere. Agenția pe care o conduce a început să ofere cursuri speciale de formare pentru ghizi și „circuite memoriale” în regiunea Kiev.
Deși invazia rusească a dus la un colaps inițial al turismului în Ucraina, veniturile din acest sector ar putea depăși nivelurile din 2021, înainte de declanșarea conflictului, dar marcat de restricțiile pandemice. Această evoluție este atribuită în principal turismului intern, alimentat de bărbații ucraineni în vârstă de mobilizare care nu pot părăsi țara din cauza stării de urgență.
Anul trecut, Ucraina a avut patru milioane de vizitatori străini, conform estimărilor Marienei Oleskiv, de două ori mai mulți decât în 2022, dar această cifră include și călătorii de afaceri.
Ucraina își pregătește deja viitorul post-conflict, având în vedere acorduri promoționale cu Airbnb și TripAdvisor. „Războiul a adus atenția globală asupra Ucrainei. Brandul nostru este acum mai puternic, toată lumea ne cunoaște țara”, concluzionează Mariana Oleskiv.