Două subiecte esențiale în „Săptămâna altfel” din anul școlar următor: violența și consumul de droguri

Ministrul Educației a declarat că „Săptămâna altfel” din anul școlar 2025-2026 va include două subiecte obligatorii: violența și consumul de substanțe interzise. Deși în fiecare an se organizează diverse activități pe aceste teme, acestea nu sunt întotdeauna bine coordonate, a explicat Daniel David.
„Este esențial ca profesorii, elevii și părinții să fie pregătiți de specialiști pentru a putea depista aceste fenomene. De asemenea, trebuie să cunoască și să exerseze metodele de intervenție, chiar și prin simulări, astfel încât să fie pregătiți să reacționeze în situații reale”, a afirmat ministrul într-o conferință de presă.
Daniel David a subliniat că aceste măsuri sunt necesare, având în vedere că, deși sunt multe activități pe aceste subiecte, ele nu sunt întotdeauna organizate într-o manieră coerentă.
„Activitățile dedicate acestor teme vor fi semi-structurate, ceea ce înseamnă că instituțiile de învățământ vor primi orientări precise cu privire la conținutul acestora. Vrem ca toate activitățile să se desfășoare conform unui cadru bine definit, nu să depindă de discresia fiecărei școli”, a adăugat ministrul Educației.
În anul școlar 2024-2025, fostul ministru al Educației, Ligia Deca, a anunțat o temă similară pentru „Școala altfel”, concentrată pe prevenirea consumului de droguri, alcool și tutun, dar și pe reducerea violenței și educația rutieră.
Cu toate acestea, profesorii semnalează dificultăți în punerea în aplicare a programelor „Școala altfel” și „Săptămâna verde”. Raluca Răducanu, director adjunct la Liceul Teoretic „Jean Monnet”, afirmă că aceste inițiative „nu au succes în gimnazii și licee”, iar Marius Lobază, profesor la Colegiul Național Bănăţean din Timişoara, consideră că „anul școlar este grav afectat” de aceste săptămâni și de suprapunerea cu alte activități, cum ar fi simulările.
În plus, ministrul Daniel David a anunțat și inițiativa privind „butonul roșu”, un mecanism care va permite semnalarea incidentelor de violență și consum de droguri în unitățile de învățământ, care se află în proces de avizare. „Odată ce va parcurge etapele interne, va fi disponibil. Conceptul principal este că putem anunța astfel de cazuri și printr-o variantă anonimă, ceea ce se preconizează că va ajuta la prevenirea și gestionarea acestor probleme în școli.”
Cazul Rareș Ion, un exemplu al eșecului politicilor de prevenție pentru tineri
Anunțul ministrului în educație survine pe fondul unei îngrijorări crescânde legate de consumul de droguri în rândul tinerilor.
Tragedia lui Rareș Ion, un tânăr care a decedat din cauza unei supradoze după ce a fost filmat în direct pe TikTok consumând substanțe, a scos la iveală deficitul de politici de prevenție eficiente.
Medicul Costin Militaru, cu două decenii de experiență în tratarea dependenților, subliniază că intervențiile sunt adesea fie emoționale, fie punitive, iar accesul tinerilor la ajutoare reale este extrem de restricționat.
„Mesajele alarmante nu sunt de ajutor fără soluții concrete. Există un singur centru de tratament pentru minori în întreaga țară”, atenționează acesta.
Intervalul de desfășurare pentru „Școala altfel” și „Săptămâna verde”
În anul școlar 2025-2026, programele naționale „Școala altfel” și „Săptămâna verde” vor avea loc între 8 septembrie 2025 și 3 aprilie 2026. Fiecare program va dura câte cinci zile lucrătoare, organizate de către unitățile de învățământ în module distincte.
Pentru elevii din învățământul tehnologic, profesional și postliceal, în aceste perioade vor fi programate activități de formare practică.