Expert în e-TVA: Sumele din notificarea ANAF nu reprezintă creanțe fiscale. Este legal să justific banii?

Mulți specialiști au ridicat întrebări privind utilitatea actualei versiuni a notificării de conformare e-TVA, care va fi trimisă firmelor până pe 5 septembrie de către ANAF, având în vedere că aceasta va conține doar trei rânduri referitoare la livrările de bunuri și servicii cu cotele de 19%, 9% și 5%.
Robert Șova, vicepreședintele Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR), a subliniat că sistemul de decontare a taxelor, fie că este vorba de TVA sau de declarații unice, ar trebui să servească drept sprijin pentru contribuabili și nu ca un instrument de control și conformitate fiscală.
El consideră că situația este „ușor hilară”.
„Pe acea notificare se precizează că sumele indicate nu reprezintă creanțe fiscale. Atunci, de ce ar trebui să justific ceva ce nu are statut de creanță fiscală? Ca autoritate, ai obligația de a gestiona creanțele fiscale. Totuși, dacă afirmi că acele sume nu sunt creanțe fiscale, la ce bun să ofer explicații?”, a explicat reprezentantul CECCAR.
Se pare că cineva din cadrul ANAF ar fi fost inspirat de un raport OECD din 2023, privind un model folosit în Portugalia.
„Sistema din Portugalia era destinat doar contribuabililor fără contabilitate organizată, cum ar fi PFA-urile, care operează cu un sistem de contabilitate simplificat. În loc să aplicăm principiile acestui sistem, s-a încercat transformarea lui într-un alt tip de instrument, ceea ce s-a dovedit a fi ineficient de la bun început”, a declarat Robert Șova.
El a ținut să reamintească că a fost un consens general, conform căruia nu se poate extrage, în prezent, sume rezonabile ca TVA deductibil.
„Ca exemplu, nu putem regăsi aceste sume în notificarea ANAF.”. Șova a propus ministrului transformarea acestei notificări într-un instrument de suport pentru antreprenori, sugerând să fie disponibil un sistem pentru a permite accesul la informații despre facturile emise.
În plus, a menționat că unii antreprenori utilizează software-ul oferit de Ministerul de Finanțe, pe care îl adaptează ulterior.
„Acestea sunt surse de eroare. Acesta ar trebui să fie scopul acestui mecanism. Cu toate acestea, l-am transformat într-un alt tip de instrument. S-au generat multe controverse și discuții, dar în cele din urmă ajungem tot la aceeași concluzie”, a concluzionat Șova.