Inflația și austeritatea au remodelat comportamentul românilor la cumpărături, iar promoțiile alături de mărcile proprii mențin consumul în creștere.

Inflația și austeritatea au remodelat comportamentul românilor la cumpărături, iar promoțiile alături de mărcile proprii mențin consumul în creștere.
Supermarket Foto: Kathleen Finlay / ImageSource / Profimedia

Primele 6 luni ale lui 2025 au arătat o inversare a ritmului vânzărilor, revenind la o dinamică de scădere după rebound-ul consumului în 2024.

Magazinele mari își păstrează atractivitatea prin varietate, proximitate și mărci proprii, înregistrând o creștere de 4% în volum. În 2024, toate formatele au înregistrat avans, supermarketurile și formatul de proximitate conducând creșterea cantitativă cu 6,6% respectiv 4,8% față de anul anterior.

Formatele convenience înregistrează o scădere de aproximativ 3% în volume, disipând atracția acumulată în ultimii ani.

Hrana pentru animale, produse de înfrumusețare și mesele gata preparate devin vedetele începutului de an, revenind în topul creșterilor față de 2024 în segmentul bunurilor pentru animale de companie.

Produsele de îngrijire personală și alimentele gata preparate își păstrează pozițiile în fruntea creșterilor cantitative, evoluția acestora fiind consolidată încă din timpul pandemiei.

  • Alimentele continuă să reprezinte motorul principal al creșterii, cu o creștere de aproximativ 6,7% în valoare, susținută de evoluții constante ale cantităților.
  • Îngrijire personală: creștere moderată a volumelor, în jur de 5,5%, impulsionată de promoții.
  • Întreținerea locuinței înregistrează o creștere constantă de aproximativ 2,8%, alimentată de promoții și de reduceri de preț.
  • Produse pentru fumat înregistrează o scădere semnificativă a volumelor, în jur de -7%, ca efect al reducerii promoțiilor și trecerii către alternative.

Top 15 cele mai vândute produse alimentare arată, în general, o creștere moderată față de anul anterior, cu excepția băuturilor răcoritoare necarbonatate, care au înregistrat o scădere a volumelor vândute.

Vinul înregistrează cea mai mare creștere cantitativă, 11,6%, în timp ce berea, apa îmbuteliată, uleiul de gătit/măslinele și biscuiții rămân aproape de nivelul anului precedent.

Prețurile au crescut semnificativ la uleiul de gătit și la uleiul de măsline, în Special din cauza scumpirii uleiului de floarea‑soarelui, iar tabletele de ciocolată au înregistrat scumpiri susținute de creșterea costului cacao și de ajustarea TVA-ului de la 9% la 19%.

Top 15 categorii nealimentare includ trei segmente cu creștere dublă (între 11% și 15%): machiaj, hârtie igienică și prosoape de hâlăie; alte patru înregistrează scăderi. În ansamblu, majoritatea prețurilor au scăzut, sprijinite de intensificarea promoțiilor.

Promoțiile continuă să reprezinte aproximativ 25% din vânzări, menținându-se la nivelul anului trecut (24,4% în intervalul ian-iun 2025 față de 24,7% în ian-iun 2024).

Totuși, contribuția promoțiilor la categoriile de îngrijire a locuinței crește cu 4,4 puncte procentuale iar la îngrijirea personală cu 3,2 p.p., segmente cultivate prin oferte constante menite să stimuleze vânzările într-un trend ascendent.

Brandurile proprii își mențin trendul de creștere moderată, atingând aproape 19% din volumul vânzărilor.

Datele provin din monitorizarea comerțului cu amănuntul, utilizând metodologii avansate de analiză pentru bunuri de larg consum.

Analiza completă a pieței este disponibilă în raportul dedicat.

Recomandari
Show Cookie Preferences