Protecția zborurilor de stat în Uniunea Europeană este în centrul dezbaterilor dintre statele membre, după bruiajul atribuit aeronavei Ursulei von der Leyen în drumul spre Bulgaria; Italia analizează posibilitatea secretizării zborurilor oficiale.

Statele membre analizează măsuri pentru a crește siguranța operațiunilor aeriene ale demnitarilor, iar surse din Ministerul italian al apărării indică că Roma ia în considerare să ascundă detaliile zborurilor de stat.
În contextul criticilor aspre îndreptate către Vladimir Putin, președinta Comisiei Europene se afla într-un zbor spre Bulgaria duminică, când un atac atribuit Rusiei a perturbat sistemele GPS la Plovdiv și a forțat o aterizare cu întârziere.
După o oră de zbor în jurul aeroportului, pilotul a decis o aterizare manuală, ghidându-se după hărți analogice, potrivit unor oficiali citați; tot duminică, șefa Comisiei Europene a ajuns și în România.
Cazul bruiajului a deschis în UE o dezbatere despre siguranța zborurilor de stat, în contextul intensificării bruiajului GPS și a spoofing-ului, tactici de război electronic ce pot genera date de navigație eronate în ultimul an.
Italia analizează posibilitatea secretizării zborurilor de stat
Oficiali din domeniul apărării au declarat că Italia evaluează planuri de secretizare a zborurilor de stat, reducând informațiile publicate pe pagina biroului prim-ministrului și limitând vizibilitatea rutelor pe platformele specializate.
Ministrul italian al apărării, Guido Crosetto, a lansat această idee cu câteva luni în urmă, ca răspuns la creșterea perturbărilor de navigație prin satelit în spațiul aerian din apropierea Rusiei.
În august, biroul de comunicații electronice al Letoniei a declarat identificarea a cel puțin trei puncte centrale de bruiaj de-a lungul granițelor cu Rusia.
În aprilie 2024, o companie aeriană finlandeză a suspendat temporar zborurile către Tartu, Estonia, după un bruiaj; în martie 2024, un avion cu destinația secretarului britanic al apărării a avut semnalul satelitului bruiat în apropierea teritoriului rus.
Un decret din 2011 stabilește că deplasările miniștrilor italieni, inclusiv zborurile, trebuie publicate pe site-ul guvernului. Deși autorizațiile diplomatice rămân necesare pentru survolarea spațiului aerian al altor țări, surse indică că Italia ar putea decide în curând să nu mai facă publice astfel de zboruri.
În februarie, avionul premierului italian a fost scos de pe Flightradar, una dintre cele mai utilizate platforme de date în timp real despre mișcările aeronavelor, dar rămâne vizibil pe alte platforme echivalente. Pentru motive de securitate, oficialii discută protejarea zborurilor care transportă premierul și membrii cabinetului de pe toate aceste canale.
Rusia a negat acuzațiile
Rusia a negat implicarea în bruiajul vizând aeronava Ursulei von der Leyen; purtătorul de cuvânt al Kremlinului a declarat că afirmațiile sunt incorecte.
Marți, un înalt oficial al NATO a declarat că ia bruiajul semnalelor GPS foarte în serios. El a precizat că Alianța lucrează zi și noapte pentru a preveni astfel de incidente și pentru a se asigura că nu se va repeta.