INTERVIU: Care este provocarea, să desenezi un Porsche de 70.000 de euro sau o Dacie de 25.000? / „Inteligența Artificială nu poate înlocui creativitatea”, afirmă șeful studioului de design Dacia

INTERVIU: Care este provocarea, să desenezi un Porsche de 70.000 de euro sau o Dacie de 25.000? / „Inteligența Artificială nu poate înlocui creativitatea”, afirmă șeful studioului de design Dacia
Masina Dacia camuflata (foto Vlad Barza)

Directorul centrului de design Dacia din București, Emanoel Derta, a avut o experiență de cinci ani la Porsche, având anterior colaborări cu branduri auto din Italia și China. Într-un interviu, Derta a discutat despre provocările întâmpinate la Porsche, diferențele dintre munca sa la Dacia și riscurile folosirii exclusive a Inteligenței Artificiale în crearea designului auto.

  • La începutul anului 2024, Emanoel Derta va prelua funcția de director al Dacia Design Center din București. Absolvent al IED (Instituto Europeo di Design) din Torino, el deține o diplomă în design auto obținută în 2005. Are 24 de ani de experiență în designul auto și industrial, colaborând cu branduri precum Fiat, Lancia, Alfa Romeo, Porsche și Lynk&Co. În 2018, a devenit director de design pentru mărcile Ora și Wey, iar în 2021 a fost numit vicepreședinte de design al Xpeng Motors. Proiectele sale includ modele precum Fiat 500, Fiat Fiorino, Porsche 911 Speedster Concept și Xpeng G9.

Provocarea designului: Porsche față de Dacia

Conceperea designului unei Dacii poate fi mai complicată decât desenarea unui Porsche, datorită identității puternice a mărcii Porsche, istoricului său bogat și așteptărilor specifice ale clienților. Designerul subliniază că la Dacia, echilibrul între robustețe și simplitate trebuie să se încadreze într-un preț accesibil, ceea ce complică procesul.

Emanoel Derta subliniază că, deși inteligența artificială este utilizată tot mai frecvent, nu este un substitut pentru creativitate. Excelența designului depinde de deciziile bazate pe instinct și cunoaștere umană, altfel riscurile includ crearea unor modele care seamănă prea mult cu cele existente.

Derta: „Suntem 35 de persoane în studioul Dacia, iar diversitatea naționalităților este esențială pentru a stimula creativitatea.”

După cinci ani la Porsche, Derta remarcă: „Acolo, presiunea asupra costurilor era mai redusă. Porsche, ca marcă de prestigiu, poate abandonat unele proiecte fără a afecta profitabilitatea, spre deosebire de Dacia.”

Emanoel Derta afirmă că desenea o Dacia de 25.000 de euro este o provocare mai mare. Limitările impuse de costuri și necesitatea de a face strategii pentru utilizarea eficientă a resurselor complică procesul de design.

Confirmarea designului implică multe etape, incluzând aprobarea de către Luca de Meo, proces care nu poate fi decalat de o singură persoană.

Deși crearea unui Porsche are propriile sale dificultăți, Derta reiterează că la Porsche totul este bine definit istoric, iar șefii pot evalua rapid respectarea standardelor.

Echipa Dacia a devenit din ce în ce mai creativă. Comentariile pozitive primite de la foști colegi subliniază progresul Dacia, iar Derta este încrezător în direcția brandului.

Derta menționează că rapiditatea schimbării este crucială și că Dacia trebuie să conserve o identitate proprie diferită de Renault.

Dacia devine tot mai apreciată. Emanoel Derta a fost încântat de feedbackul pozitiv primit la lansarea modelului Bigster, care a depășit așteptările.

Surpriza a venit din partea foștilor colegi din China, care nu se așteptau la un model european de succes.

Derta subliniază că diferențele culturale influențează semnificativ modalitățile de gândire în design. Echipa de la Dacia, parte a grupului francez Renault, are o abordare creativă distinctă.

Chiar dacă procesul de producție este standardizat, Derta notează că se remarcă o accelerare a timpilor pentru lansarea de noi modele.

Derca vorbește despre cum deciziile rapide pot duce la rezultate excelente, dar necesită precauție pentru a nu compromite identitatea Dacia.

Tehnologiile AI generative au crescut, dar Derta subliniază că acestea nu au revoluționat procesul de design. AI-ul poate ajuta, dar nu poate înlocui creativitatea umană.

AI-ul poate genera o multitudine de opțiuni pentru elemente de design, dar rezultatele finale depind de viziunea designerului.

Modelul Bigster a fost creat cu aportul echipei românești, care a influențat atât designul interior cât și exterior.

Perspectivele pentru Dacia

Renault, cu studiurile de design globale, generează o competiție intensă pentru proiecte. Derta a avut experiențe similare în cariera sa la Porsche și recunoaște importanța concurenței între designeri.

Echipa Dacia lucrează activ la toate modelele aflate în producție.

Referitor la modelul electric Dacia, Derta confirmă că designul este deja finalizat, intrând în etapa de „design freeze”.

Se lucrează și la noul Logan facelift, confirmând continuitatea inovației.

Noul Sandero este, de asemenea, în dezvoltare continuă pentru a asigura un flux constant de produse proaspete.

Conceptul de „carry over” este esențial în designul auto, având rolul de a reduce costurile și menține continuitatea între generațiile unui vehicul.

Recomandari
Show Cookie Preferences