Oprirea circulației trenurilor între Sighetu Marmației și Salva

Începând cu mijlocul lunii decembrie, trenurile CFR Călători nu vor mai circula pe ruta Salva – Vișeu – Sighetu Marmației, din cauza deteriorării severe a infrastructurii feroviare în această zonă. Locomotivele Diesel de 2100 CP nu mai pot fi utilizate în condiții de siguranță, conform informațiilor obținute.
Călătoria pe cei 118 km dintre Salva și Sighetu Marmației durează aproape patru ore.
Aceasta rută feroviară este considerată una dintre cele mai pitorești din țară, însă vitezele de circulație, care au fost dintotdeauna modeste, au continuat să scadă, majoritatea trenurilor având viteze medii sub 33 km/h. În anii '80 și '90 circulau două trenuri accelerate pe linia 409, dar și acestea aveau o viteză de sub 40 km/h. De asemenea, existau vagoane directe spre Timișoara, iar în anii '80 au fost introduse trenuri rapide care ajungeau la destinație în mai puțin de trei ore.
În martie 2024, administratorul infrastructurii feroviare, CNCF CFR SA, a emis o interdicție pentru operatorul CFR Călători de a efectua transport pe tronsonul Salva – Vișeu de Jos – Sighetu Marmației, care va intra în vigoare odată cu noul plan de mers de tren 2024-2025, din cauza stării avansate de degradare a căii ferate.
În aceste circumstanțe, CFR Călători nu poate asigura circulația trenurilor de călători în condiții adecvate, deoarece nu există alt tip de material rulant motor cu tracțiune diesel care să fie potrivit pentru operarea pe acest traseu, caracterizat printr-un relief și o infrastructură feroviară dificile.
Utilizarea locomotivelor diesel hidraulice de 1250 CP sau a automotoarelor Desiro pentru remorcarea trenurilor poate induce, conform experienței de operare a acestui tip de material rulant, probleme semnificative inclusiv pe secții mai accesibile decât Salva – Vișeu de Jos – Sighetu Marmației.
CFR Călători își menține interesul de a opera pe secția Salva – Vișeu de Jos – Sighetu Marmației, cu condiția ca CFR SA să examineze starea actuală a infrastructurii și eventuale lucrări de reparație sau mentenanță, pentru a permite circulația în condiții de siguranță a trenurilor de călători cu locomotivă diesel electrică de 2100 CP și vagoane.