Proiectul de reabilitare a căii ferate Ploiești – Focșani avansează, cu o investiție de peste 10 miliarde lei
În prezent, cele mai rapide trenuri parcurg distanța dintre Ploiești și Focșani în mai mult de două ore și 15 minute. O inițiativă de reabilitare a căii ferate va contribui la reducerea timpilor de călătorie, permitând viteze de până la 160 km/h pe anumite porțiuni. Investiția totală este estimată la 10,9 miliarde lei, iar un nou pas a fost realizat joi.
Majoritatea trenurilor utilizează aproximativ 2 ore și 20 de minute pentru a parcurge cei 140 km, având rar posibilitatea de a depăși viteza de 80 km/h. În anii '90, investițiile în întreținerea infrastructurii feroviare erau mai frecvente, ceea ce permitea trenurilor rapide să realizeze parcurgerea în sub 100 de minute. Guvernul a adoptat joi o Hotărâre de Guvern pentru a aproba indicatorii tehnico-economici ai proiectului „Reabilitarea liniei de cale ferată Ploiești Triaj – Focșani”, un proiect de utilitate publică având interes național, conform Ministerului Transporturilor. Actul normativ vizează reabilitarea unei linii de cale ferată cu lungimea de 143,23 km, parte a magistralei 500 ce leagă Bucureștiul de Suceava și Vicșani (la frontieră cu Ucraina), având o ramificație la Mărășești spre magistrala 600 către Iași.
Valoarea totală a investiției, inclusiv TVA, se ridică la 10,96 miliarde lei, iar durata estimată pentru realizarea acesteia este de 36 de luni, conform unui comunicat oficial al Ministerului Transporturilor.
Un obiectiv semnificativ al acestui proiect este reducerea timpului de călătorie prin creșterea vitezei de circulație pe tot tronsonul. De asemenea, se dorește îmbunătățirea accesibilității orașelor Ploiești, Buzău, Mizil și Râmnicu Sărat.
Printre lucrările planificate se numără implementarea sistemelor de centralizare electronică în stații și pe linie curentă, precum și integrarea sistemului de siguranță ERTMS nivel 2. Vor fi modernizate și instalațiile de electrificare, îmbunătățind astfel parametrii infrastructurii feroviare.
Este proiectată și construirea a 3 km de cale nouă de rulare pentru a reduce diferențele de nivel și a spori viteza de deplasare.
Finanțarea pentru aceste lucrări va proveni din fonduri externe nerambursabile, inclusiv Mecanismul pentru Interconectarea Europei (CEF), Programul Transport 2021 – 2027, precum și din bugetul de stat prin Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, veniturile proprii ale Companiei Naționale de Căi Ferate „C.F.R.” – S.A și din alte surse legale.
Reabilitarea liniei de cale ferată Ploiești Triaj – Focșani este inclusă în Master Planul General de Transport al României.
În luna iunie, proiectul a beneficiat de un acord de mediu din partea Agenției Naționale pentru Protecția Mediului (ANPM).