Utilizarea rețelelor sociale de către elevi în timpul vacanței de vară: tendințe și riscuri

În România, pe parcursul verii, adolescenții alocă, în medie, aproape șase ore zilnic platformelor de socializare, beneficiind de timpul liber extins fără constrângerile educaționale, conform unui raport al Centrului pentru Jurnalism Independent (CJI).
Analiza efectuată de CJI arată că în lunile estivale, tinerii sunt mai atrași de platformele de divertisment cu interacțiune rapidă, cum sunt Instagram și TikTok.
Un studiu al Universității Badji Mokhtar Annaba din Tunisia, citat în raportul CJI, subliniază că vacanța de vară, lipsită de programe structurate, determină o creștere a timpului online al copiilor și adolescenților, ceea ce poate afecta dezvoltarea cognitivă și performanțele lor școlare.
Tinerii români și dependența de platformele digitale
Un studiu realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent relevă că liceenii din România petrec în medie 6 ore online zilnic, în timp ce colegii lor din gimnaziu stau pe internet 4 ore, iar elevii din clasele a III-a și a IV-a 2 ore pe zi.
Elevii din gimnaziu și liceu utilizează internetul preponderent pentru a comunica cu prieteni, familie sau alte persoane și pentru a consuma conținut media, fie că este vorba de rețele sociale sau muzică.
Platformele de socializare preferate de elevii din România
Conform cercetării desfășurate de CJI în 2024, TikTok este lider, cu peste o treime dintre elevii de liceu și aproape un sfert dintre cei de gimnaziu petrecând mai mult de 5 ore zilnic pe platformă. De asemenea, un procent semnificativ de elevi de gimnaziu și liceu petrec între 2 și 3 ore zilnic pe TikTok (36.2% la liceu, 32.3% la gimnaziu).
Pe loc secund se situează Instagram, unde 22.8% dintre liceeni și 17.8% dintre elevii de gimnaziu petrec peste 5 ore pe zi. Totuși, cea mai mare parte a elevilor își limitează utilizarea Instagram la sub o oră zilnic (26.1% la liceu, 34.6% la gimnaziu) sau între 2 și 3 ore (33.9% la liceu, 31% la gimnaziu).
În ceea ce privește WhatsApp, majoritatea tinerilor îl folosesc mai puțin de o oră zilnic: 53.9% dintre liceeni și 56.1% dintre elevii de gimnaziu au raportat acest comportament.
YouTube are o utilizare similară în rândul elevilor de liceu și gimnaziu, fiind accesat pentru o oră sau mai puțin (36.2% liceeni și 40.2% gimnaziu) și între 2 și 3 ore pe zi (36.2% gimnaziu, 37.7% liceeni), conform analizei.