România, o țară a automobilelor – De ce trenurile sunt privite ca un mijloc de transport pentru cei cu venituri mici și cum procedează alte țări europene pentru a atrage pasagerii pe calea ferată
În România, automobilele domină preferințele de transport, în contrast cu alte țări europene care implementează strategii eficiente pentru a încuraja utilizarea trenurilor și a reduce dependența de mașina personală. Cu abordări precum abonamente avantajoase și investiții semnificative, Europa dovedește că trenul este o opțiune viabilă pentru transportul viitor. Care sunt soluțiile adoptate de aceste țări și de ce românii nu le aplică?
- Acest articol este parte a proiectului european PULSE, realizat de Vlad Barză, Ana Somavilla Morilla, Gabija Zdanyte, Michał Jamroż, Lilly Granitzka și Petr Jedlička.
- Diverse state europene oferă reduceri de 50% pentru studenți și tineri cu vârste de până la 26-30 de ani, în funcție de politica națională. Anul acesta, Franța va introduce un abonament nelimitat pentru tinerii cu vârste între 16 și 27 de ani, valabil pe trenurile locale și Intercity.
- Copiii până la 7-8 ani beneficiază, de regulă, de călătorii gratuite, iar unele țări europene au programe speciale pentru tineri, construind o cultură a călătoriei cu trenul.
- Bulgaria, similar României, se confruntă cu întârzieri și trenuri lente; modernizările avansează lent, iar vagoanele rămân incomode.
- Cehia are o rețea feroviară bine dezvoltată, asigurând frecvente conexiuni între orașele mari, astfel că a pierde un tren nu înseamnă o așteptare semnificativă.
- În Lituania, numărul călătoriilor cu trenul a crescut semnificativ, iar statul planifică noi investiții menite să îmbunătățească serviciile feroviare.
- Spania se mândrește cu o vastă rețea de trenuri de mare viteză, facilitând călătoriii rapide și accesibile. Tarifele pot varia, iar achiziționarea timpurie a biletelor aduce beneficii financiare considerabile.
- Trenurile se bucură de popularitate în rândul tinerilor europeni, mai ales datorită influenței sociale pe rețelele de socializare, contraponderea la mulțimea de informații despre avantajele călătoriilor cu trenul. Cei care călătoresc în Europa de Vest beneficiază de viteze și conexiuni net superioare, de exemplu, distanța dintre București și Viena necesită 19 ore de călătorie, în timp ce între Viena și Paris este posibila în sub 12 ore, pe o distanță considerabil mai mare.
România – Aproape 30 de ani de neglectare a feroviarului
România are un parc auto de peste opt milioane de vehicule, comparativ cu 1,5 milioane în 1989. Numărul călătoriilor realizate anual cu trenul este de cinci ori mai mic decât în 1990.
Multe țări europene se străduiesc să convertească cetățenii să utilizeze trenul, oferind abonamente atractive și prețuri mici pentru bilete, dar în România lipsește o astfel de viziune comercială, iar opțiunile disponibile sunt limitate.
România modernizează anual doar câțiva zeci de kilometri de cale ferată și, din cele 37 de rame electrice produse în Polonia, doar două sunt în utilizare. Se estimează o perioadă de minim șase luni până la începerea circulației comerciale.
Mulți români se tem să călătorească pe distanțe lungi cu trenul, îngrijorați de posibile defecțiuni ale locomotivelor sau de condițiile insalubre din vagoane.
Statisticile arată întârzieri semnificative în rândul trenurilor românești, cu întârzieri de peste 100 de minute, iar vârsta medie a locomotivelor este de 40 - 45 de ani.
Lipsa vagoanelor de restaurant și a trenurilor locale atrag un număr tot mai mare de navetiști care folosesc trenurile destinate călătoriilor lungi, dar care sunt întotdeauna supraaglomerate.
România dispune de multe trenuri de noapte, însă vagoanele sunt vechi și deteriorate, fără planuri de înlocuire a acestora.
- Visul trenurilor de mare viteză în România: De ce o rețea decentă de transport feroviar rămâne o utopie în contextul provocărilor actuale.
Prețurile biletelor pentru trenuri sunt relativ mari, un bilet călătorie IR de la București la Sibiu costând 90 de lei, iar un bilet IC la Brașov costă 70 de lei, cu o creștere de 30% în ultimul an.
Trenul Soarelui, de la Oradea la Eforie Nord, are o durată de parcurs de aproape 18 ore, iar prețul pentru o cușetă este de 240 lei, în timp ce costul unei cabine single ajunge la 458 de lei.
Imaginile negative asociate călătoriilor cu trenul în România împiedică mulți oameni să aspire la această opțiune, preferând vehiculele personale sau zboruri care ar putea să fie mai scumpe.
Bulgaria – Trenuri lente și murdare, dar cu prețuri accesibile
Bulgaria dispune de o rețea feroviară extinsă, însă utilizarea trenurilor a scăzut dramatic, majoritatea călătorilor preferând autobuzele pentru transport public.
Schimbările decise în transportul feroviar sunt influențate de o rețea învechită, modernizările având loc cu o viteză redusă.
- Poate Romania să aspire spre trenuri care să ruleze cu 200 km/h?
Există multiple zone cu restricții de viteză, iar între Sofia și Plovdiv călătoria variază între 2,5 ore și 4 ore pe 156 km.
Asemenea României, trenurile bulgărești se confruntă cu întârzieri frecvente, cu valori care ajung până la 20% din totalul trenurilor.
Biletele de tren sunt semnificativ mai ieftine decât cele de autobuz, tinerii și pensionarii beneficiind de reduceri la achiziționarea unui card special.
Trenul rămâne o opțiune rar utilizată pentru naveta de zi cu zi.
Întâlnim similitudini între experiențele călătorilor din Bulgaria și România, cu descrieri de condiții deficitare și întârzieri semnificative.
- De ce trenul pierde în România competiția cu mașina – De la condiții inadecvate până la igiena precară.
Sunt proiecte de modernizare în derulare, iar Bulgaria a început să primească vagoane second-hand din Germania, cu scopul de a îmbunătăți experiența călătorilor.
Proiectele de modernizare, finanțate de Uniunea Europeană, vizează obținerea unor trenuri și locomotive electrice, dar procesul avansează lent.
Cehia – O rețea bine dezvoltată
Cehia beneficiază de o rețea feroviară densă, asigurând frecvența trenurilor între orașele mari, astfel că utilizarea acestora este acceptată pe scară largă.
Pentru distanțele scurte, trenurile sunt folosite în special de pensionari și navetiști, iar pe distanțe lungi, studenții sunt călători obișnuiți.
Călătoria cu autoturismul în Cehia este mai rapidă decât cu trenul, dar trenul rămâne o opțiune mai ieftină și confortabilă.
Mașina rămâne un simbol al statutului social în Cehia, cu o pondere de 6,5 milioane de vehicule pentru 11 milioane de locuitori.
Compania feroviară de stat oferă un sistem variat de reduceri, inclusiv pentru tineri și pensionari.
Companiile private asigură și ele reduceri, însă acestea pot fi mai mici.
Polonia – Un exemplu de modernizare rapidă a căilor ferate
Polonia a investit masiv în căile ferate, având trenuri care pot atinge viteze de 200 km/h. Banii europeni au fost utilizați cu succes pentru dezvoltarea unei rețele feroviare performante.
Dezvoltarea transportului feroviar este inegală în Polonia, unele regiuni beneficiind de o ofertă adecvată, în timp ce în alte zone transportul feroviar rămâne limitat.
Călătoriile cu trenul pe liniile principale sunt adesea mai rapide decât cu mașina, dar unele gări nu oferă facilități adecvate pentru a continua călătoria.
Există sisteme de abonamente pentru zonele metropolitane, cu tarife atractive pentru utilizatori.
Beneficiile călătoriilor gratuite au fost introduse pentru tineri și copii în diverse orașe, iar studenții beneficiază de reduceri considerabile.
Cu toate acestea, utilizarea mașinii personale rămâne o alegere populară în rândul polonezilor.
Spania – Destinația preferată a călătorilor cu trenul
Spania are o rețea feroviară extinsă de peste 15.000 de km, dintre care 3.000 km sunt destinate trenurilor de mare viteză.
Rețeaua locală asigură frecvențe ridicate de trenuri, dar cu viteze medii mai mici.
În Spania, numărul pasagerilor în creștere a dus la strategii de reducere a tarifelor, precum și la introducerea serviciilor gratuite.
Beneficiile și reducerile sunt valabile și pentru transportul public din orașele mari.
Guvernul oferă reduceri semnificative pentru tinerii cu vârste între 18 și 30 de ani, cum ar fi bilete de tren cu reduceri considerabile. Companiile low-cost oferă bilete accesibile pentru trenurile de mare viteză.
Există oferte dinamice la tarifele pentru trenuri, permițând economii semnificative.
Unele regiuni din Spania au fost neglijate din punct de vedere investițional.
Reducerile sunt mai puțin utile pentru trenurile de lungă distanță, așa că pentru a beneficia de prețuri mai avantajoase este nevoie de unele escale.
Lituania – O țară în căutare de dezvoltare în domeniul feroviar
Lituania, cu o rețea feroviară subdezvoltată, a înregistrat în 2023 un număr record de călătorii, cu o creștere de 7% față de 2022.
Cvotenții tinerii și elevii beneficiază de reduceri, crescând astfel numărul pasagerilor.
Lituania urmărește să dezvolte o cultură a călătoriei feroviare, încurajând utilizarea trenurilor pentru muncă și distracție.
Compania feroviară națională se străduiește să atragă mai mulți pasageri.
Lituania circulă în medie 170 de trenuri pe zi, iar în zilele aglomerate se contabilizează până la 20.000 de călătorii.
Există planuri de dezvoltare a rețelei internaționale și o colaborare pentru un proiect mai amplu între țări.
–
Inițiativa PULSE promovează parteneriatele jurnalistice internaționale, fiind cofinanțată de Comisia Europeană și implică colaborarea cu publicații de renume din diferite țări.