Rusia folosește exemplul Renault pentru a transmite un mesaj companiilor occidentale ce au părăsit țara

Rusia folosește exemplul Renault pentru a transmite un mesaj companiilor occidentale ce au părăsit țara
Mașini Renault în fața unui dealership, FOTO: Ceri Breeze / Alamy / Profimedia Images

Renault a ieșit de pe piața rusă în 2022, vânzându-și activele pentru suma simbolică de o rublă. Acum, conform fostului său partener rus, Avtovaz, producătorul auto francez ar putea fi nevoit să plătească 112,5 miliarde de ruble (aproximativ 1,3 miliarde de dolari) pentru a reveni în Rusia după conflictul armat.

Maxim Sokolov, directorul general al Avtovaz, a declarat că investițiile companiei sale și ale statului rus în afacerile preluate de la Renault vor ajunge la 112,5 miliarde de ruble până în anul 2025.

Sokolov a mentionat reporterilor, citat de agenția de stat rusă TASS, că aceste investiții vor trebui restituite la o eventuală revenire.

Fostul președinte american Donald Trump și echipa sa au exprimat o deschidere pentru reconcilierea cu Moscova, ceea ce a generat discuții privind o posibila reîntoarcere a companiilor occidentale, precum Renault, pe piața rusă.

În luna mai a anului 2022, Renault și-a vândut participația de 67,6% la Avtovaz către statul rus, păstrând posibilitatea de a-și răscumpăra activele în termen de șase ani. Tranzacția a dus la o pierdere contabilă de 2,2 miliarde de euro pentru producătorul auto, care depindea financiar de această piață.

Un purtător de cuvânt al Renault a declarat că compania nu se așteaptă la vreo schimbare iminentă în ceea ce privește afacerile din Rusia. De asemenea, nu a comentat afirmațiile făcute de Sokolov.

David Szakonyi, profesor asociat la Universitatea George Washington, a declarat că afirmațiile lui Sokolov privind eventualele compensații trebuie considerate cu seriozitate, chiar dacă oficialii ruși pot avea scopuri diplomatice.

Retragerea companiilor internaționale a creat oportunități pentru jucătorii locali, care au cumpărat active la prețuri reduse.

„Permițând revenirile companiilor străine va diminua profiturile lor și va face competiția mai acerbă, astfel că Rusia va solicita compensații pentru liberalizarea pieței”, a afirmat Szakonyi, expert în economia politică a Rusiei.

Rusia devine „mai încrezătoare și mai îndrăzneață”

Declarațiile lui Sokolov reflectă și alte poziții recente din Rusia, care sugerează o abordare mai fermă în cazul companiilor care doresc să revină.

Anton Alikhanov, ministrul rus al industriei și comerțului, a afirmat că Rusia „nu așteaptă compania nimănui” și că „va exista un preț de plătit pentru deciziile anterioare”.

Rusia va continua să utilizeze această „retorică provocatoare” în contextul relațiilor cu SUA, conform observațiilor lui Szakonyi.

„Rusia consideră că a rezistat celor mai severe sancțiuni impuse de Occident și că acum se află în poziția de a-și reafirma puterea și de a impune condiții în negocierile viitoare în domeniul politic și economic”, a adăugat acesta.

La trei ani după debutul conflictului din Ucraina, 475 de companii internaționale au părăsit complet piața rusă, conform unei baze de date de la Facultatea de Economie din Kiev.

Branduri renumite precum McDonald’s și Starbucks au fost printre cele care au plecat, activele lor fiind achiziționate de companii rusești. McDonald’s a fost rebranduit ca „Tasty and that’s it”, iar Starbucks a devenit „Stars Coffee”.

Companiile occidentale sunt rezervate în privința revenirii în Rusia

Deși Rusia reprezintă o piață mare, analiștii afirmă că companiile vor rămâne prudenți cu privire la o eventuală întoarcere, chiar și în contextul unei posibile ridicări a sancțiunilor americane.

Economia rusă de război se confruntă cu provocări precum inflația ridicată, instabilitatea monedei și dobânzile de referință extrem de mari.

„Deși Rusia declară că este deschisă din nou pentru afaceri, nu a demonstrat schimbări vizibile în politică sau ton”, a constatat Szakonyi, subliniind că retorica Moscovei este de multe ori adresată administrației Trump, care ar putea fi mai receptivă negocierilor.

Investitorii sunt de asemenea reticenți din cauza valului de naționalizări și confiscări din ultimii ani, care au redistribuit averile companiilor internaționale în favoarea statului și oligarhilor.

Szakonyi a adăugat că Rusia a dovedit că nu protejează proprietatea privată, că are un discurs duplicitar și că nu este un partener de încredere.

Recomandari
Show Cookie Preferences