„Titular, dar nu până la pensie”. Propunerile lui Daniel David pentru reformarea angajării dascălilor

„Titular, dar nu până la pensie”. Propunerile lui Daniel David pentru reformarea angajării dascălilor
Daniel David, ministrul Educației și Cercetării. Foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Ministrul Educației, Daniel David, intenționează să implementeze o reformă semnificativă în procesul de titularizare, propunând ca profesorii să intre în sistem printr-un examen național de „licențiere”. Aceștia ar urma să fie angajați inițial pe contracte pe termen determinat, iar titularizarea ar fi posibilă doar după câțiva ani și evaluări favorabile. Inclusiv profesorii deja titulari vor fi supuși unei evaluări periodice, având riscul de a-și pierde postul în cazul în care nu îndeplinesc standardele de calitate.

Noua strategie este detaliată în Raportul QX, un document de analiză și propuneri pentru reformarea domeniului educațional și de cercetare, prezentat luni de Daniel David. Conform acestui raport, intrarea în cariera didactică va începe cu un examen național organizat de Ministerul Educației. Profesorii care obțin minim nota 7 devin licențiați și pot participa la concursuri pentru ocuparea posturilor, fie prin intermediul școlilor, fie prin centre regionale, adoptând un model similar cu cel al rezidențiatului din medicină.

„Toți candidații care obțin cel puțin nota 7 devin licențiați, fiind înregistrați în Registrul Național al Cadrelor Didactice, având astfel dreptul de a ocupa un post temporar în funcție de performanța de la examen și de locurile disponibile”, se menționează în Raportul QX.

Contracte temporare cu evaluări anuale

După obținerea licențierii, profesorii nu vor fi angajați direct pe posturi pe termen nedeterminat; aceștia vor fi angajați mai întâi pe contracte pe termen determinat, care pot fi reînnoite anual, în funcție de performanță. Evaluarea acestora nu va fi una formală, ci va include o analiză detaliată efectuată de școală conform unei metodologii standardizate.

„Vom dezvolta o metodologie standard prin care evaluarea va include feedback de la părinți, colegi și elevi, nu doar din partea directorilor sau الأستاذين,” a afirmat ministrul Daniel David în conferința de presă din 19 mai.

Această etapă este crucială în noul model, deoarece permite validarea profesională a cadrelor didactice înainte de a le oferi stabilitate în sistem, conform raportului.

Posibilitatea titularizării după 4–5 ani, nu automat

Un profesor angajat pe termen determinat ar putea deveni titular după o perioadă de patru sau cinci ani, dacă postul este viabil și evaluările sunt favorabile. Transformația contractului într-unul pe termen nedeterminat va fi condiționată de calitatea activității desfășurate.

„Transformarea dintr-un contract temporar în unul permanent se va face pe baza unei evaluări de calitate efectuată de școala în care profesorul activează,” conform raportului QX.

Ministrul a evidențiat în conferință că această trecere nu va fi automată și nu va garanta un loc în sistem pe termen lung. „Odată ce atingi vechimea corespunzătoare pentru o poziție pe termen nedeterminat – să zicem, după 4 ani – vei putea avansa, dar nu automat până la pensie, ci în urma evaluărilor periodice care se vor realiza la intervale de cinci ani.”

Evaluări periodice pentru toți profesorii titulari

În încercarea de a asigura calitatea educației, evaluările vor deveni obligatorii pentru toți profesorii, inclusiv pentru cei deja titulari, realizându-se o dată la cinci ani și conform standardelor naționale.

„Cei angajați pe termen nedeterminat (titulari) vor fi evaluați conform unor standarde minime la fiecare cinci ani. Dacă nu promovează evaluarea în termen de doi ani, contractul nu va mai fi pe termen nedeterminat,” afirmă Raportul QX.

Suplinitori doar în cazul locurilor disponibile

Candidații care nu reușesc să obțină nota 7 la examenul de licențiere, dar au între 5 și 6,99, vor avea oportunitatea de a ocupa posturi de suplinitori, cu condiția ca acestea să nu fie deja ocupate de profesori licențiați. „Posturile neacoperite de cei licențiați pot fi ocupate de suplinitori care au obținut între 5 și 6,99 în ultimii 3 ani,” se menționează în raport.

Obiectivul reformei: un echilibru între protecție și performanță

Ministrul afirmă că sistemul actual prezintă atât avantaje, cât și limitări. Noua propunere caută să păstreze aspectele pozitive și să elimine obstacolele administrative: „Odată ce ai devenit titular, beneficiezi de protecție și mobilitate în sistem, dar întâmpini și inconveniente. Birocrația împiedică anumite cadre didactice capabile să obțină poziții adecvate. Propunerea noastră vizează întărirea punctelor forte și eliminarea slăbiciunilor existente,” a explicat ministrul.

Recomandari
Show Cookie Preferences