Transformarea unei intenții de achiziție într-un conflict între Ungaria și Spania: riscuri pentru securitatea națională și conexiuni cu Rusia

Transformarea unei intenții de achiziție într-un conflict între Ungaria și Spania: riscuri pentru securitatea națională și conexiuni cu Rusia
Vagon Talgo (sursa: IñAki Berasaluce / Zuma Press / Profimedia)

Dezvoltările recente din industria feroviară a Ungariei, care s-au îndepărtat de normele percepute în România, au generat un scandal internațional. Un grup din Ungaria a manifestat interes pentru achiziționarea unei companii spaniole de renume specializate în trenuri de mare viteză.

Propunerea de achiziție surprinzătoare

În noiembrie 2023, agenția Reuters a anunțat o veste neașteptată în domeniul feroviar: un grup din Ungaria intenționa să cumpere un important producător de trenuri, compania spaniolă Talgo, cunoscută pentru trenurile sale de mare viteză și vagoane de lux. Detaliile inițiale nu specificau numele grupului maghiar.

S-au ridicat multe semne de întrebare în privința credibilității unui grup de investitori relativ obscur din Ungaria, dar s-a confirmat că discuțiile erau legitime și avansate.

Numele grupului maghiar este Ganz-Mavag Europe Zrt, care a oferit 619 milioane euro pentru a prelua renumita Talgo SA, propunerea fiind trimisă oficial pe 7 martie 2024. Aprobarea din partea Guvernului spaniol era, însă, esențială și s-a dovedit a fi o provocare.

Fondată în 1942, Talgo produce trenuri de mare viteză și vagoane de lux, având comenzi ce depășesc 4 miliarde euro la finalul anului 2023. În momentul ofertei, Ganz-Mavag a promis că va susține extinderea activităților Talgo, vizând în special comenzi din Europa de Est pe parcursul următorului deceniu.

Conflict între Talgo și autoritățile de la Madrid

Conducerea Talgo a apreciat oferta, considerând-o tentantă, deoarece era cu 17% mai mare decât valoarea de piață. Principalul acționar, Trilantic, un fond de investiții, deține 40% din acțiuni și a manifestat mult timp intenția de a se retrage.

Gyorgy Bacsa, CEO-ul Ganz-Mavag Europe, a declarat că planul de achiziție nu are substraturi politice, ci se bazează strict pe aspecte economice.

Talgo este renumită pentru inovațiile tehnologice ce permit trenurilor să schimbe ecartamentele rapid, în comparație cu trenurile convenționale care necesită opriri semnificative.

Cu toate acestea, din primăvara lui 2024, autoritățile din Madrid au început să manifeste rezerve față de tranzacție, iar la data de 27 august, acestora le-au exprimat opoziția, invocând motive de securitate națională.

Presa din Ungaria a relatat extensiv despre veto-ul spaniol, subliniind lipsa dovezilor concrete care să susțină afirmațiile legate de conexiunile Ganz-Mavag cu Rusia.

Premierul spaniol, Pedro Sanchez, și guvernul său au privit cu neîncredere această potențială preluare, ținând cont de relațiile dintre grupul maghiar și Viktor Orban, care a fost criticat pentru legăturile sale strânse cu Rusia.

Motivul opunerii spaniole față de Ganz-Mavag

Dar cine este Ganz-Mavag Europe Zrt și de ce autoritățile spaniole resping această achiziție?

45% din acțiuni sunt deținute în consorțiu de Corvinus, un fond de investiții deținut de statul ungar, care investește în afaceri externe alături de alte firme ungare.

Restul acțiunilor aparțin Magyar-Vagon, companie controlată de un fond „private equity” asociat cu compania Mol. Aceste companii sunt cunoscute pentru legăturile lor strânse cu premierul Orban.

Principalul obstacol al spaniolilor cu Magyar Vagon este legătura sa anterioară cu Transmashholding, companie rusă, și existența unor posibile legături continue.

Informații din surse secrete sugerează că aceasta ar putea avea încă conexiuni cu Rusia, iar directorul Magyar Vagon a negat vehement orice legătură.

În 2022, Magyar Vagon a obținut controlul asupra uzinei de vagoane Dunakeszi, parte a unei afaceri cu rușii.

Autoritățile spaniole nu au specificat riscurile exacte, dar s-au temut că tehnologiile Talgo ar putea fi compromise, posibil având aplicații în susținerea eforturilor militare ruse.

O altă îngrijorare este relocarea producției din Spania în Ungaria, unde costurile sunt mai reduse, finalizându-se astfel cu concedieri în Spania.

Companii alternative, dar fără rezultat

Interesant este că oficiali spanioli au încurajat mari companii europene de cale ferată să facă oferte pentru Talgo, dar, în ciuda discuțiilor, propunerile nu s-au concretizat.

Printre firmele de interes s-au numărat CAF, Stadler și Alstom, cu Škoda Group fiind cea mai apropiată, dar oferta lor a fost respinsă.

Articolele din mass-media au menționat și discuții anterioare cu Stadler privind preluarea a 40% din Talgo, dar este evident că orice nouă preluare va necesita investiții semnificative pentru creșterea capacității de producție.

Controversa legată de această propunere se înscrie într-un context mai mare al conflictelor dintre Viktor Orban și alte state din Uniunea Europeană.

Orban a cultivat un cerc restrâns de aliate economice în Ungaria, iar în trecut a întâmpinat opoziții în alte țări unde a încercat să facă afaceri.

Ministrul spaniol al Transporturilor a menționat legăturile grupurilor ungare cu Rusia, îndoindu-se că fabricile din Ungaria ar putea soluționa problemele de capacitate de producție ale Talgo.

Ganz-Mavag a reacționat, calificând decizia spaniolilor drept „arbitrară” și respingând acuzațiile privind riscurile pentru securitatea națională.

Blocarea de către autorități a tranzacției a dus la o cădere a acțiunilor Talgo cu 10%. La finalul lunii august, muncitorii de la fabrica din Rivabellosa au cerut un plan industrial care să asigure continuarea comenzilor și a producției în Spania.

Pe 30 august, Ganz-Mavag a retras oferta, dar intenționează să acționeze în instanță și nu exclude posibilitatea de a relua negocierile în viitor, deși provocările rămân majore.

Recomandari
Show Cookie Preferences