UE facilitează reglementările privind emisiile de CO2 pentru vehiculele noi. Producătorii auto primesc o extensie de două ani pentru a evita sancțiunile severe

Ursula von der Leyen, președinta Comisiei Europene, a anunțat în cursul zilei de luni un „mecanism de flexibilitate” care va permite producătorilor auto să evite penalizările legate de nerealizarea obiectivelor de reducere a emisiilor de CO2 până în 2025. Grupurile de mediu susțin că această măsură este nejustificată, considerând-o un avantaj oferit industriei auto.
Acest mecanism va evalua emisiile pe o durată de trei ani, între 2025 și 2027, în loc de un singur an. Prin aceasta, producătorii care se află în întârziere vor avea oportunitatea de a recupera desfacerile, fără a prejudicia companiile care respectă deja obiectivele, beneficiind de un sistem de credite de emisii, conform declarațiilor executivului european, citat de AFP.
„Obiectivele rămân neschimbate, dar aceasta înseamnă o mai mare flexibilitate pentru industrie”, a afirmat Ursula von der Leyen, la finalul unei discuții cu lideri din domeniu, inclusiv reprezentanți ai companiilor BMW, Renault, Stellantis (Peugeot, Citroën) și Volkswagen. Prima consultare avusese loc la sfârșitul lunii ianuarie.
Ajustarea reglementărilor pentru emisiile de CO2, având ca scop evitarea sancțiunilor, a fost o cerință fundamentală din partea producătorilor europeni de automobile, având în vedere declinul pieței auto și concurența acerbă din partea grupurilor din China.
Organizația de mediu Transport & Environment a criticat această măsură, numind-o „un favor fără precedent pentru sectorul auto european”.
„Dacă această măsură va fi pusă în aplicare, va întârzia avansul în producția de vehicule electrice în Europa și va diminua presiunea asupra industriei de a lansa modele electrice mai accesibile în 2025”, a avertizat ONG-ul într-un comunicat.
Toți producătorii auto sunt obligați să respecte o medie anuală a emisiilor pentru fiecare vehicul vândut în Europa. Această normă, denumită CAFE (Corporate Average Fuel Economy), le impune să vândă treptat vehicule din ce în ce mai puțin poluante, cu obiectivul final de eliminare a mașinilor cu motoare termice până în 2035.
Până în prezent, producătorii au reușit să se conformeze normelor, totuși CAFE va deveni mai strictă începând cu ianuarie 2025, stabilind o limită medie de 93,6 grame de CO2/km.
Pentru a oferi companiilor auto mai mult timp, președinta Comisiei Europene a promis un amendament la reglementările privind emisiile de CO2 înainte de sfârșitul lunii, ceea ce va permite ca obligațiile să fie împărțite pe parcursul a trei ani.
Bruxelles-ul intenționează să prezinte miercuri un plan de acțiune pentru sprijinirea sectorului auto aflat în dificultate, iar Ursula von der Leyen a dezvăluit luni principalele direcții ale acestuia.
Pe lângă ușurarea reglementărilor pentru emisii, von der Leyen a anunțat inițierea unei alianțe pentru inovarea în domeniul auto. Practic, UE va facilita și susține colaborarea pentru dezvoltarea de software și tehnologii pentru conducerea autonomă, domenii esențiale care beneficiază de economii la scară mare. Astfel de colaborări sunt, de obicei, restricționate de reglementările de concurență.
De asemenea, von der Leyen a propus un „sprijin direct” pentru producătorii de baterii.
Sursa foto: Dreamstime.com