„Un miracol de Crăciun”: Volkswagen a ajuns la un acord cu sindicaliștii după 70 de ore de negocieri intense pentru reducerea locurilor de muncă
Volkswagen (VW) a făcut publice vineri modificări semnificative în operațiunile sale din Germania, care implică eliminarea treptată a peste 35.000 de locuri de muncă și reduceri considerabile ale capacității de producție, în urma unui acord semnat cu sindicatul IG Metall pentru a evita grevele masive, conform Reuters.
Liderii sindicali au descris acest acord ca fiind „un miracol de Crăciun”, după 70 de ore de negocieri epuizante, cele mai lungi din întreaga istorie de 87 de ani a companiei, conform surselor.
În ciuda acestor reduceri, nu sunt planificate închideri imediate ale fabricilor sau concedieri, iar VW a retras cererea de reducere a salariilor cu 10%.
Acordul semnat pentru prevenirea grevelor costisitoare ar putea oferi și un sentiment de siguranță investitorilor după luni de discuții.
Acțiunile VW au crescut cu 2,4% la închiderea bursei, ca urmare a acestui acord. Anul acesta, acțiunile au înregistrat o scădere de 23%.
Volkswagen a început discuțiile cu sindicatele din luna septembrie în legătură cu măsuri pe care le consideră esențiale pentru a concura cu rivalii din China, care oferă vehicule la prețuri mai mici, precum și pentru a gestiona cererea scăzută din Europa și întârzierea adopției vehiculelor electrice.
Aproape 100.000 de muncitori au participat deja la două greve separate în ultima lună, cele mai intense din istoria VW, protestând față de planurile de reducere a costurilor.
„Prin pachetul de măsuri convenit, compania a stabilit un drum decisiv pentru viitorul său în ceea ce privește costurile, capacitățile și structurile. Acum ne aflăm din nou în situația de a ne controla cu succes propriul destin,” a declarat CEO-ul VW, Oliver Blume, într-un comunicat.
Compania a anunțat că acest acord va permite economii de 15 miliarde de euro anual pe termen mediu și nu anticipează un impact semnificativ asupra previziunilor financiare pentru 2024.
Deși nu se vor închide fabrici imediat, VW a menționat că analizează opțiuni pentru fabrica sa din Dresda și că va schimba activitatea fabricii din Osnabrück, inclusiv prin căutarea unui cumpărător. O parte din producție ar putea fi mutată în Mexic.
Produția de vehicule este planificată să se oprească la uzina din Dresda până la sfârșitul anului 2025.
Angajații VW AG nu vor beneficia de majorări salariale conform contractului colectiv de muncă în următorii patru ani, iar unele bonusuri vor fi anulate sau reduse.
Produția la cea mai mare uzină a VW din Wolfsburg va fi redusă de la patru linii de asamblare la două.
„Nicio fabrică nu va fi închisă, nimeni nu va fi disponibilizat din motive operaționale, iar acordul salarial va fi asigurat pe termen lung,” a precizat șefa consiliului de întreprindere, Daniela Cavallo.
Cea de-a cincea rundă de negocieri a avut loc săptămâna aceasta, s-au desfășurat până vineri seara la Hanovra, negociatorii luând pauze scurte pentru odihnă și mic dejun.
Reducerea cu 35.000 de locuri de muncă ar reprezenta aproximativ un sfert din forța de muncă a VW și ar coincida cu reducerea rețelei de fabrici din Germania cu peste 700.000 de vehicule.
Totuși, negociatorul șef al IG Metall, Thorsten Groeger, a afirmat că aceste reduceri, care nu vor implica concedieri obligatorii, fac parte dintr-o soluție responsabilă pentru a aborda supracapacitatea.
Matthias Schmidt, analist în domeniul automotive din Europa, a observat că reducerea a 35.000 de locuri de muncă până în 2030 poate să nu fie suficientă și ar putea veni prea târziu pentru a rezolva stagnarea actuală pe piața europeană.
El a adăugat: „Ar putea fi mai benefic pentru sindicate decât pentru VW, însă, realist vorbind, din cauza structurilor complicate ale companiei, acesta a fost probabil cel mai bun rezultat posibil.”
Principalul acționar, Porsche SE, a salutat acordul de vineri ca fiind o îmbunătățire semnificativă a competitivității VW, subliniind importanța implementării acestor reduceri.
Discuțiile s-au purtat într-un hotel de afaceri din împrejurimile Hanovrei, unde delegații din ambele părți s-au întâlnit în diferite runde, uneori întrerupte de pauze pentru aprovizionare cu cafea și fructe.
Unii muncitori au ales să joace cărți pentru a detensiona atmosfera.
Criza din cadrul VW a survenit într-un climat de incertitudine și turbulențe politice în cea mai mare economie a Europei, precum și în rândul altor producători de automobile din regiune.
Întrebarea „cum să stimulăm creșterea lentă a Germaniei” a fost un subiect esențial de campanie înaintea alegerilor anticipate din februarie, în timp ce cancelarul Olaf Scholz a cerut VW să mențină toate fabricile operabile.
Scholz a dat vineri seara o apreciere acordării acestei „soluții bune, acceptabile din punct de vedere social”, afirmând că, în ciuda dificultăților, aceasta oferă speranța unui viitor optimist pentru Volkswagen și angajații săi.
Alexander Krueger, economist-șef la Hauck Aufhaeuser Lampe Privatbank, a evaluat acordul ca fiind un compromis pe care ambele părți pot accepta.
„Alte companii și-au anunțat, de asemenea, planurile pentru reducerea personalului, iar situația de la VW ar putea fi doar începutul. Presiunea competitivă a prețurilor ar necesita probabil ajustări suplimentare în viitor,” a adăugat el.
Foștii lideri ai Volkswagen, inclusiv Herbert Diess și Bernd Pischetsrieder, nu au reușit în trecut să implementeze schimbări de amploare în companie, fiind întâmpinați de rezistență din partea sindicatelor.