Un nou tunel feroviar se inaugurează joi în vestul țării, după aproape un deceniu de lucrări

Joi va avea loc inaugurarea tunelului Bătuța, denumit și Bata, situat în județul Arad. Această structură face parte dintr-un nou traseu feroviar de 13 km care leagă stațiile Bârzava și Vărădia. Asociația Pro Infrastructură subliniază că progresul lucrărilor a fost extrem de lent. Tunelul a fost finalizat în ianuarie 2023, iar CFR a reușit să finalizeze tăierea arborilor în zonă la aproape șase ani după semnarea contractului de lucrări.
Noua variantă de traseu, care va fi deschisă joi, are ca obiectiv asigurarea unei viteze de 160 km/h între Curtici și Simeria, cu reducerea vitezei la 100 km/h în stațiile de la Arad, Radna și Deva, având în vedere că linia veche este sinuoasă.
Gara Bătuța se situează la aproximativ 68 km distanță de Arad și la 81 km de Deva. Tronsonul Arad – Deva de pe Coridorul IV feroviar este utilizat de numeroase trenuri internaționale ce se îndreaptă spre Budapesta, însă viteza medie pe cei aproape 150 km este, în cel mai bun caz, de 60 km/h, iar întârzierile din cauza lucrărilor sunt frecvente.
Tunelul Bătuța are o lungime de 650 m și este însoțit de două poduri de jumătate de kilometru fiecare, ce traversează râul Mureș. La început, trenurile vor circula cu o viteză de 120 km/h, iar pe poduri va exista, pentru o anumită perioadă, o restricție de 70 km/h.
CFR Călători a informat publicul despre modificările care vor avea loc în circulația trenurilor internaționale, ca rezultat al inaugurării noului fir construit între Vărădia și Bata.
Comentariile Asociației Pro Infrastructură
Asociația Pro Infrastructură a evidențiat problemele cu care se confruntă CFR Infrastructură și indiferența politicienilor față de dezvoltarea căilor ferate. Deși WeBuild este unul dintre puținii antreprenori de încredere din România, lucrările la acest lot, semnat în 2017, au avansat foarte încet. Proiectul tehnic oferit de CFR pentru licitație a fost considerat slab, iar două dintre cei patru ani inițiali au fost dedicați reproiectării.
Constructorul a semnalat încă din 2021 că la capătul sudic al tunelului se aflau lucrări complexe de consolidare care nu aveau autorizație, întârzierile fiind cauzate de lipsa aprobării pentru tăierea copacilor de pe versant. În România, pădurile sunt adesea tăiate ilegal, în timp ce procesul legal este îngreunat.
Deși tunelul a fost finalizat în ianuarie 2023, CFR a avut nevoie de aproape un an pentru a finaliza structurile de sprijin de la intrarea tunelului. Proiectantul angajat anterior de CFR nu ar fi prevăzut aceste aspecte dacă și-ar fi verificat terenul, preferând soluții mai puțin invasive și mai estetice.
Asociația Pro Infrastructură subliniază că, în ultima perioadă, inaugurările de autostrăzi au fost frecvente, în timp ce noutățile pe cale ferată sunt rare, iar lucrările de (re)construcție durează de 2 până la 3 ori mai mult comparativ cu cele ale autostrăzilor.