20 de kilometri de tuneluri și viaducte pe autostrada montană A8, cel mai complex lot al Autostrăzii „Unirii” ce va conecta Moldova de Transilvania, a fost scos la licitație

20 de kilometri de tuneluri și viaducte pe autostrada montană A8, cel mai complex lot al Autostrăzii „Unirii” ce va conecta Moldova de Transilvania, a fost scos la licitație
Autostradă prin munți / Sursă: MNStudio | Dreamstime.com

Costul pentru realizarea celui mai complex segment montan al Autostrăzii „Unirii” A8, care leagă Transilvania de Moldova, se ridică la aproape 7 miliarde de lei, echivalentul a 44 de milioane de euro pe kilometru.

Compania Națională de Investiții Rutiere a trimis, vineri, documentația necesară pentru proiectarea și execuția segmentului 2 B Grințieș-Pipirig (31,5 km), recunoscut ca fiind cel mai provocator al Autostrăzii „Unirii” – A8, spre validare Agenției Naționale pentru Achiziții Publice.

Potrivit CNIR, „Acest proiect are o complexitate tehnică semnificativă, incluzând lucrări majore de infrastructură (tuneluri, viaducte, poduri și pasaje), precum și volume mari de lucrări de excavare și consolidare.”

70% din lungimea segmentului va trece prin tuneluri sau pe pasaje și viaducte

Lungimea totală a pasajelor și tunelurilor de pe acest segment se apropie de 20 de kilometri, ceea ce reprezintă aproape 70% din lungimea totală a tronsonului.

În detaliu, se vor construi:

  • 16 tuneluri (cel mai lung având 940 de metri)
  • 60 de poduri și viaducte, dintre care două vor avea o lungime de peste 1000 de metri (cel mai lung, de 1275 metri, va traversa râul Bistrița și DN 15)

Segmentul 2 B care se va desfășura în județul Neamț va include o intersecție rutieră în apropiere de Tulgheș (UAT Grințieș), o conexiune cu segmentul 2 A și o ieșire temporară la Est, precum și o legătură cu segmentul 2 C (Pipirig-Vânători Neamț/Leghin) pentru a asigura funcționarea independentă.

Directorul general al CNIR, Gabriel Budescu, a menționat că „am inclus în criteriile de evaluare un punctaj pentru utilizarea tehnologiei BIM (Building Information Modelling) și am stabilit condiții pentru a promova incluziunea socială, încurajând angajarea persoanelor din județele Neamț, Harghita, Mureș, Iași, Bacău și Suceava.”

44 de milioane de euro pe kilometru

Durata estimată pentru finalizarea lucrărilor este de 54 de luni, din care 14 luni vor fi dedicate etapei de proiectare, iar 40 de luni execuției. Termenul final pentru depunerea ofertelor în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) va fi stabilit post-validarea de către ANAP.

Valoarea estimată pentru acest contract este de aproximativ 7 miliarde de lei. Aceasta se traduce în aproximativ 1,4 miliarde de euro, adică 44 de milioane de euro pe kilometru de autostradă montană.

Pe lângă tuneluri, viaducte și pasaje, acest tronson va necesita și lucrări ample de consolidare a versanților, căci drumul rapid va traversa efectiv zone montane în mai multe locuri.

Licitația pentru acest segment este lansată după ce, în ultimele săptămâni, CNIR a demarat procedurile de achiziție publică pentru proiectarea și execuția altor segmente – Joseni – Ditrău (14,4 km), Sărățeni – Pipirig (32 km) și Ditrău – Grințieș (37,9 km).

Secțiunea montană Sărățeni-Pipirig de pe Autostrada Unirii A8 are o lungime totală de 116 kilometri și este împărțită în patru segmente.

O autostradă cu multe tuneluri

Pe parcursul celor patru segmente din județele Mureș, Harghita și Neamț sunt planificate 38 de tuneluri și 183 de poduri, pasaje și viaducte. Termenele de realizare sunt stabilite la 54 luni (14 luni proiectare și 40 luni execuție) pentru segmentele 1 C, 2 A și 2 B, iar pentru Segmentul 1 D, 34 de luni (10 luni proiectare și 24 execuție).

Finanțarea este asigurată din fonduri europene nerambursabile din cadrul Programului Transport (2021-2027), conform CNIR.

Autostrada A8 – Stadiul celorlalte secțiuni

Pe Autostrada A8 Tg Mureș – Tg Neamț, două dintre segmentele de capăt sunt deja contractate și se află în etapa de proiectare, iar un alt segment ce leagă Tg Neamț de zona montană este în prezent în licitație.

Mai precis, tronsonul Tg Mureș – Miercurea Nirajului (24,4 km) are contractul semnat cu antreprenorul turc NUROL INSAAT VE TICARET A.S. din luna februarie.

Pentru tronsonul Tg Neamț (Leghin) – Moțca (DN2), ce are o lungime de aproape 30 de km, contractul cu UMB a fost semnat la sfârșitul lunii septembrie 2023.

Pentru segmentul de 19,3 km de la Leghin la Pipirig, licitația a fost lansată în mai 2024, iar procesul nu a fost încheiat încă. Pe acest tronson sunt planificate 7 tuneluri.

Pentru tronsonul A8 de la Tg Neamț la Iași, recent a fost avizat Studiul de Fezabilitate, iar autostrada va avea o lungime de 93 de kilometri și un cost estimat de peste 5 miliarde de euro. De-a lungul traseului, vor fi construite nu mai puțin de 14 tuneluri.

Sursă foto: ID 240491256 © MNStudio | Dreamstime.com

Recomandari
Show Cookie Preferences