Actualizări pe șantierele de 5,8 miliarde lei pentru modernizarea căii ferate Brașov – Sighișoara
Între Brașov și Sighișoara, lucrările de modernizare a căii ferate au început cu câțiva ani în urmă, dar finalizarea acestora se va realiza abia peste o perioadă lungă. Trenurile parcurg această distanță de aproximativ 130 km în peste 3 ore, iar progresul lucrărilor este lent din cauza complexității acestora și a creșterii prețurilor de la momentul lansării ofertelor. Asociația Pro Infrastructură a oferit detalii cu privire la situația de pe șantier.
Proiectul de modernizare feroviară, având o lungime de 126 km între Brașov și Sighișoara, este evaluat la 5,8 miliarde lei și a fost semnat în 2020. Odată finalizat, timpul de parcurs ar urma să scadă la 52 de minute, atingând o viteză maximă de 160 km/h, în comparație cu 98 de minute în 1995 și peste 3 ore în prezent.
Brașov – Apața
După trei ani și jumătate de contract, stadiul fizic al lucrărilor este de doar 27%. Aceasta se datorează în principal creșterii prețurilor comparativ cu anul 2017, precum și întârzierilor cauzate de contestații ce au durat trei ani. În februarie 2024, Ministerul Transporturilor a reușit să actualizeze contractul la nivelul anului 2022, dar creșterile de prețuri dintre 2017 și 2021 vor fi suportate din fonduri proprii de antreprenori, conform celor de la Asociația Pro Infrastructură.
Se observă deja efectele acestei actualizări: între februarie și martie s-a înregistrat un progres de 2%, corespunzător ritmului stabilit în contractul de 48 de luni.
Este incert dacă acest ritm se va menține, ceea ce ar putea prelungi durată lucrărilor cu încă 3 ani. Acest lucru devine și mai problematic având în vedere că fondurile europene din CEF se vor încheia în 2024, lăsând proiectul expus riscurilor de finanțare exclusiv prin bugetul de stat. Se caută alternative de finanțare europeană.
Pe tronsonul Brașov-Măieruș, lucrările sunt realizate de Euroconstruct. Există un fir nou până la Bod (dublat până la Stupini). Deși terenul este relativ plan, reconstrucția unor poduri este necesară din cauza cursurilor de apă, ceea ce impune variante provizorii de traseu cum ar fi cea de la Ghimbășel.
Curbele trebuie ajustate pentru a permite viteza de 160 km/h la Feldioara, iar Euroconstruct a demarat lucrările, deocamdată cu pași timizi.
Dacă tronsonul Brașov-Măieruș este sub responsabilitatea Euroconstruct, acesta se va prelungi la Măieruș cu Aktor, unde autorizația de mediu impune construirea unui viaduct de 1,7 km, care va traversa Oltul, având scopul de a proteja 6 specii de păsări.
Viaductul se află într-o etapă inițială, dar Aktor a promis progrese semnificative pentru anul 2024, având în vedere perioada limitată de lucru de la august la aprilie pentru a nu deranja păsările. De asemenea, zona Apății rămâne relativ pustie, fiind planificată o nouă stație la 50 de metri est de vechea linie.
Apața – Cața
În urma a trei ani și jumătate de contract, avansul fizic pe acest tronson este de doar 22%, ceea ce se explică prin creșterea prețurilor față de data ofertării din 2017. Ministerul Transporturilor a implementat ajustarea corespunzătoare nivelului din 2022 în februarie 2024, potrivit specialiștilor de la API.
Lucrările sunt inițiate de antreprenorul Arcada, care a început lucrările la ieșirea din stația Apața pe 4 fire. Din acestea, două traversază traseul vechi prin Augustin, iar celelalte se îndreaptă spre Racoș, incluzând un viaduct de 1,5 km (Ormeniș) și un tunel cu dublă galerie de 7 km, cel mai lung din țară.
Tunelul, realizat de Aktor, a cunoscut un progres semnificativ prin startul utilizării primului TBM (Tunnel Boring Machine) în 5 martie. Lucrările de săpătură au ajuns în prezent la 100 de metri, iar odată ce se va ajunge la 150 m, poate fi activat și al doilea TBM.
Se așteaptă o accelerare a vitezei odată cu accesul la roci mai dure. Este dificil de estimat dacă se va putea atinge un ritm maxim de forare de 15 metri pe zi. Astfel, cu 6 zile de lucru pe săptămână, perioada minimă necesară pentru foraj ar fi de un an și jumătate.
Din păcate, finanțarea din CEF expiră în decembrie 2024, subliniind importanța creșterii progresului financiar pe șantier pentru a maximiza absorbția fondurilor. Se va vedea cât de activ va fi căutată o alternativă de finanțare, având în vedere că CFR are și opțiunea traseului vechi prin Augustin-Racoș-Rupea, care beneficiază de linie dublă.
Lotul continuă cu un pod peste Olt construit de Arcada, iar Aktor va construi noua stație Racoș cu intrare și ieșire pe patru linii. Yrule urmează tunelurile de 5 km spre Homorod, unde se desfășoară asamblarea celor două TBM-uri. Se așteaptă ca de cel puțin unul să fie operațional în 2024, dar s-au mai făcut promisiuni de „pornire iminentă”, astfel că rămânem prudenți.
La Homorod, Aktor a început lucrările de aliniere a celor două linii ce vor ieși din tunel către traseul existent din Rupea. Continuarea cu cele patru linii spre stația Cața nu a fost încă demarată de Aktor.