Care este situația celei mai anticipate autostrăzi din România, o provocare națională / Proiectele mari prevăzute pentru 2025

Care este situația celei mai anticipate autostrăzi din România, o provocare națională / Proiectele mari prevăzute pentru 2025
Autostrada Sibiu - Pitesti, capatul spre Boita si intrarea in munti / Sursă: Captură YouTube - Radu Ignat

Lucrările cele mai impresionante din 2025 vor avea loc pe Valea Oltului, în zona montană de pe A1 Sibiu – Pitești, autostrada care a devenit o provocare pentru țară. Aceasta este realizată de o companie din Turcia și una din Italia. În acest an, constructorii vor demara lucrări noi pe aproximativ 235 de kilometri. UMB își va începe activitatea pe Autostrada „Unirii” A8, care va conecta Moldova de Transilvania.

Lucrări esențiale încep în Transilvania, Moldova și pe Centura Capitalei

Cele mai extinse segmente de autostradă unde se vor demara lucrările în 2025 se află pe A1 Sibiu – Pitești, inclusiv într-o zonă montană (aproximativ 69 km), pe Autostrada A13 Sibiu – Făgăraș (68 km), dar și pe Autostrada „Unirii” A8 (aproximativ 55 km).

De asemenea, vor începe lucrări semnificative pe ultimul segment nefinalizat al Autostrăzii de Centură A0 a Capitalei și pe un lot rămas nereabilitat pe A3, din perioada contractorului Bechtel.

Ionuț Ciurea, directorul Asociației Pro Infrastructură, una dintre cele mai active organizații în domeniul infrastructurii, a prezentat pentru cititori care sunt principalele proiecte unde anul 2025 va marca începutul lucrărilor efective.

„La A0 Nord, pe Lotul 1, va fi deschis complet șantierul unde lucrează Pizzarotti,” afirmă Ciurea.

Lotul 1 de pe A0 Nord a fost contractat în 2023 cu italienii de la Impresa Pizzarotti – Retter, același constructor care a finalizat recent cei 21 de kilometri din A7, între A3 (Dumbrava și Mizil). Autorizația de construire a fost emisă spre finalul anului 2024.

Până acum, pe A0 Nord Lot 1 s-au realizat lucrări inițiale, precum organizarea de șantier și decopertarea stratului vegetal. Din primăvara anului 2025, constructorii vor intra în forță pe șantier, consideră reprezentantul API.

  • Lungime: 17,5 km
  • Constructor: Impresa Pizzarotti – Retter
  • Valoare: 815 milioane lei
  • Contractat: Septembrie 2023
  • Termen: T3 2026

Lucrări pe secțiunile montane ale celei mai anticipate autostrăzi din România: „Ne va ajunge anul 2030”

Lucrările cele mai ample vor începe pe A1 Sibiu – Pitești, autostrada care leagă Muntenia de Transilvania și traversează Carpații, asigurând astfel o conexiune continuă între Constanța – București și granița de vest a țării.

Astfel, în acest an se vor demara primele lucrări pe loturile montane, care sunt cele mai complicate și provocatoare. Acestea includ Secțiunea 2 Boița – Cornetu (31,33 km), gestionată de turcii de la Mapa, și Secțiunea 3 Cornetu – Tigveni (37,4 km), unde au fost angajați italienii de la WeBuild (fostul Astaldi).

„Pe A1 ar trebui să demareze serios lucrările pentru secțiunile 2 și 3; deja au fost realizate lucrări premergătoare de turci la Boița, dar acum așteptăm să vedem progrese pe ambele secțiuni montane”, spune Ionuț Ciurea.

„Turcii ar trebui să obțină o autorizație de construire în primăvară, iar lucrările vor fi complexe, incluzând tuneluri și viaducte. Totuși, fiind un contractor nou în România, nu pot garanta succesul rapid, iar prognoza este ca finalizarea pe acest lot să fie realizată până în 2030, dacă nu chiar 2031-2032”, consideră expertul.

Pe A1 Sibiu – Pitești, Secțiunea 4 Curtea de Argeș – Tigveni este actualmente în lucru, unde austriecii de la Porr avansează excavarea tunelului Momaia de 1,3 km lungime. Chiar dacă lucrările progresează bien, finalizarea tronsonului de 9,86 km este estimată abia pentru 2026.

Pentru Secțiunea 5 Curtea de Argeș – Pitești, WeBuild a deschis traficul în decembrie pe 15 km, de la nodul Bascov (Pitești) până la nodul rutier Merișani, iar restul de 15 km urmează să fie finalizați în primăvară.

  • Lungime: 31,33 km
  • Constructor: MAPA INSAAT VE TICARET A.S. – CENGIZ INSAAT SANAYI VE TICARET A.S.
  • Valoare: 860 milioane euro
  • Contractat: februarie 2022
  • Termen: 18 luni proiectare + 50 luni execuție (T4 2028)

Referitor la Secțiunea 3 construită de italieni, aceasta va avea o serie de riscuri notabile.

„WeBuild ar trebui să finalizeze în 5 ani, adică până în 2029, maximum 2030. Problema cu lotul WeBuild este legată de dealuri, care pot întârzia avansarea lucrărilor. De asemenea, trebuie realizat un tunel Poiana de 1,7 kilometri, iar strategia de consolidare a terenului va fi esențială”, afirmă Ciurea.

  • Lungime: 37,4 km
  • Constructor: Asocierea Webuild SPA – Tancrad SRL
  • Valoare: 1,1 miliarde de euro
  • Contractat: August 2022
  • Termen: 12 luni proiectare + 45 luni execuție (T4 2027)

Lucrări pe Autostrada Transilvania: Un tronson abandonat de Bechtel și două viaducte realizate de turci pe un tronson construit de UMB

Anul 2025 va însemna deschiderea unor noi șantiere și pe Autostrada „Transilvania” A3. Construcții Erbașu va începe lucrul pe secțiunea Suplacu de Barcău – Chiribiș (26,35 km), un tronson construit parțial de Bechtel. După relicitare și contractare, expertiza tehnică a indicat un progres al lucrărilor existente de 37%. De la acest punct, Construcții Erbașu va deschide șantierul anul acesta.

A3 Suplacu de Barcău – Chiribiș

  • Lungime: 26,35 km
  • Constructor: Construcții Erbașu
  • Valoare: 884 milioane lei
  • Contractat în: noiembrie 2023
  • Termen: 2026

De asemenea, pe A3, turcii de la Ozaltin ar trebui să înceapă lucrările la cele două viaducte mari contractate separat pe lotul construit de UMB, între Nădășelu și Mihăiești.

Acolo, din cauza instabilității terenului și al alunecărilor, a fost decisă devierea traseului autostrăzii prin viaducte ce vor ajunge aproape 3 kilometri, lucrări care au fost licitate separat. Deși UMB este responsabil pentru restul lotului, nu a participat la licitație, iar turcii de la Ozaltin, cu o experiență rapidă în construirea, au fost singurii oferiți.

Întreg tronsonul se află sub presiune, având în vedere că face parte din proiectul finanțat prin PNRR, ceea ce impune finalizarea lui până în 2026.

„Lucrările ar trebui să înceapă acolo. Iar problema este birocratică, trebuie rezolvate chestiuni legate de acordul de mediu, deci este multă birocrație, dar șantierul trebuie demarat”, adaugă reprezentantul Pro Infrastructura.

Un singur constructor din Turcia va lucra pe toate loturile A13 Sibiu – Făgăraș

De asemenea, în Transilvania, turcii de la Makyol (același constructor care, asociat cu Nurol, construiește Lotul 3 din A7 Ploiești – Buzău) vor începe lucrările pe toți cei 68 de kilometri din autostrada A13 între Sibiu și Făgăraș.

Acestea sunt divizate în patru loturi separate, toate adjudecate de Makyol în urma licitațiilor din 2023. Fiecare lot are un termen de un an pentru proiectare, iar lucrările pe toate tronsoanele vor începe în acest an. Unele lucrări preliminare au fost deja realizate de-a lungul traseului.

„Pe A13 Makyol va demara lucrările pe toate cele patru loturi. Vor avea nevoie de aproximativ 3.000 de muncitori pentru a avea o desfășurare eficientă, având în vedere numărul mare de lucrări pe cei 70 de kilometri.”, explică Ciurea de la Pro Infrastructura.

A13 Sibiu – Făgăraș – 4 loturi

  • Lungime: 68 km (+5,6 km drum de legătură)
  • Constructor: Makyol (Turcia)
  • Valoare: 1,3 miliarde de euro
  • Contractate în: august/noiembrie 2023
  • Termen: 12 luni proiectare + 36 luni execuție (T4 2028)

Primele lucrări la Autostrada „Unirii” A8: UMB în Moldova, Nurol din Turcia în Transilvania

Lucrările de pe Autostrada „Unirii” A8 sunt, de asemenea, foarte importante. Acestea vizează cele două tronsoane extremale pe segmentul Târgu Mureș – Târgu Neamț, proiecte finanțate prin PNRR, care trebuie finalizate până la sfârșitul anului 2026.

„Pe A8, Nurol trebuie să înceapă lucrările, iar UMB va demara activitatea de cealaltă parte. Avem aproape 60 de kilometri în total de construit”, concluzionează Ciurea.

Autostrada Unirii se va desfășura pe sectoarele Târgu Mureș – Miercurea Nirajului și Leghin – Târgu Neamț, iar CNAIR a semnat contractul cu antreprenorul turc Nurol în februarie 2024.

A8 Târgu Mureș – Miercurea Nirajului

  • Lungime: 24,4 km
  • Constructor: NUROL INSAAT VE TICARET A.S
  • Valoare: 2,46 miliarde lei
  • Contract semnat în: februarie 2024
  • Termen: 6 luni proiectare + 24 luni execuție (T4 2026)

Pe tronsonul A8 Târgu Mureș – Miercurea Nirajului (24,4 km), CNAIR a încheiat un contract cu antreprenorul turc Nurol, având un termen de proiectare de 6 luni și o execuție de 24 de luni. Lucrările ar trebui să înceapă în acest an.

În Moldova, UMB va începe lucrările pe tronsonul Tg Neamț (Leghin) – Moțca (DN2), cu o lungime de aproape 30 de km.

Celelalte tronsoane montane pe A8 sunt în prezent în procedură de licitație.

A8 Leghin – Târgu Neamț (DN2/Moțca)

  • Lungime: 29,91 km
  • Constructor: UMB
  • Valoare: 1,56 miliarde lei
  • Contract semnat în: septembrie 2023
  • Termen: 6 luni proiectare + 24 luni execuție (T3 2026)

O posibilă problemă: „De unde bani?”

Ionuț Ciurea de la Pro Infrastructura are îndoieli cu privire la capacitatea statului român de a finanța simultan atâtea proiecte de infrastructură rutieră. Pe lângă șantierele în desfășurare și cele care vor începe, CNAIR și CNIR au inițiat licitații pentru multe alte proiecte (Autostrada Vestului, Drumul Expres Focșani – Brăila, Autostrada Timișoara – Moravița, A7 Pașcani – Suceava – Siret, Drumul Expres Bacău – Piatra Neamț, Drum Expres Craiova – Tg Jiu, Drum Expres Oar – Satu Mare, etc.).

„Există o multitudine de licitații, foarte multe. Totuși, trebuie să încheiem proiectele actuale, iar apelul este că toate aceste inițiative consumă fonduri. Numai loturile doi și trei din A1 Sibiu-Pitești necesită 1 miliard de euro, comparativ cu programul de transport care dispune de 5,5 miliarde. Astfel, realizarea Sibiu-Pitești dintr-o singură etapă înseamnă cheltuirea rapidă a resurselor.”

Proiectele vor avansa în funcție de priorități, de constructori și de condițiile terenului. Cele mai mari provocări se anticipatează pe loturile montane, unde lucrările sunt dificile”, explică Ciurea.

Mobilizarea constructorilor, un semnal pozitiv pentru 2025: „Să evităm lucrările grăbite la sfârșit de an”

Reprezentantul API face o observație optimistă, subliniind că anul 2024, prevăzut ca fiind unul record în ceea ce privește inaugurările de autostrăzi, este un semn încurajator pentru ceea ce urmează.

Consideră că mobilizarea constructorilor este un aspect pozitiv pentru 2025, un an care are șansa de a avea o desfășurare similară cu cea din 2024 în privința deschiderii noilor tronsoane de autostrăzi. Totuși, riscul de blocaje financiare este mult mai mare.

„Pentru 2025 trebuie menținut un echilibru, având în vedere presiunea financiară. Anul 2025 va necesita o mai bună coordonare a tuturor resurselor, deoarece implică sume considerabile”, afirmă Ciurea.

El subliniază importanța evitării lucrărilor grăbite, în special la sfârșitul anului, pentru a nu compromite calitatea acestora.

„Trebuie să stabilim un echilibru între viteza de lucru a UMB și grăbirea lucrărilor care se întâmplă la sfârșitul anului. Am observat acest lucru și la Retter și WeBuild, unde au fost realizate lucrări grăbite. Chiar dacă aceste recuperări sunt impresionante, având loc în noiembrie-decembrie, pot duce la probleme de calitate. Aceasta este o lecție de învățat, să ne ferim de grăbit la final de an.”

Recomandari
Show Cookie Preferences