Contabili, ce schimbări aduce anul 2025 în Legea contabilității?
Recent, a fost adoptată o modificare a Legii contabilității prin ordonanța de urgență 138/2024, care introduce noi reglementări referitoare la termenele de depunere a anumitor declarații.
Potrivit OUG, este necesară întocmirea unei balanțe de verificare lunar pentru a verifica înregistrarea corectă a operațiunilor contabile efectuate.
Ministerul de Finanțe justifică această decizie prin faptul că contabilitatea trebuie să garanteze o înregistrare cronologică și sistematică a tuturor operațiunilor, astfel că întocmirea balanței lunare, bazată pe informațiile deja disponibile în contabilitate, devine un instrument esențial atât pentru managementul intern al entității, cât și pentru eventualele autorități de control.
Instituțiile publice sunt obligate să redacteze situații financiare atât trimestriale, cât și anuale, conform normelor stabilite de Ministerul Finanțelor, păstrându-le timp de 10 ani.
Termenele de depunere pentru situațiile financiare și alte raportări
În ceea ce privește termenul de depunere a situațiilor financiare anuale, acesta este 31 mai, respectiv 30 aprilie, în funcție de tipul entității care raportează, pentru exercițiul financiar imediat următor celui de raportare.
Raportările contabile anuale trebuie depuse până la data de 31 mai a anului financiar următor, inclusiv pentru entitățile care aleg un exercițiu financiar diferit de cel calendaristic.
Dacă termenele de depunere coincid cu zile nelucrătoare, ultima zi de raportare se va muta pe prima zi lucrătoare care urmează.
Entitățile cu un exercițiu financiar diferit de anul calendaristic vor depune situațiile financiare anuale în termen de 150 de zile calendaristice de la terminarea exercițiului financiar ales, calculându-se de la data imediat următoare celei la care se referă respectivele situații financiare.
Începând cu 1 ianuarie 2026, toate formularele de raportare a situațiilor financiare, inclusiv rapoartele și notele explicative, vor trebui transmise exclusiv în format electronic de către instituțiile publice.
De asemenea, începând cu exercițiul financiar din 2025, situațiile financiare anuale și raportările contabile vor fi acceptate doar în format electronic, conform normelor anunțate pe site-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscală.
Entitățile care au optat pentru un exercițiu financiar diferit de cel calendaristic vor aplica aceste reglementări începând cu situațiile financiare anuale pentru primul exercițiu financiar ales după 1 ianuarie 2025.
Sursă foto: Dreastime.com