Copilul preferă să rămână vara în casă, pe dispozitive! Cum putem întrerupe ciclul izolării digitale, fără a compromite relația cu adolescentul

Odată cu debutul vacanței de vară, mulți părinți de adolescenți își pun întrebarea: de ce nu vrea copilul să iasă afară, să socializeze cu prietenii sau să participe la excursii? De ce preferă să se retragă în cameră, concentrându-se pe telefon sau jocuri? Clarificările, exemplele și soluțiile sunt oferite de dr. Laura Popescu, specialist în psihiatrie pediatrică la Centrul MindCare.
„Lasă-mă în pace, mă simt bine aici.” Această replică, fie spusă pe un ton scăzut, fie cu o voce ridicată, este cunoscută de părinții de adolescenți. Vara ar trebui să însemne relaxare, explorare și prietenie. Însă, pentru unii adolescenți, vacanța devine o perioadă de retragere, ecrane, izolare și o continuă refuzare de a se implica în viața de familie. Părinții se găsesc prinși între sentimente de vinovăție, neputință și dorința de a reconecta copilul cu lumea din jur. Vom explica cauzele acestor comportamente și cum putem răspunde – cu empatie, echilibru, dar și fermitate – fără a deteriora legătura cu adolescentul.
Când relaxarea digitală devine o izolare dăunătoare
Înainte de toate, iată un test pentru părinți: bifați caracteristicile care se potrivesc copilului vostru.
- Nu mai iese din cameră decât când îi e foame (uneori nici atunci)
- Refuză orice plan de ieșire, indiferent de cât de atractiv ar părea
- Se joacă 8 ore, dar afirmă că „abia a început”
- Se enervează dacă e întrerupt din scrolling
- Nu mai interacționează vizual cu nimeni din gospodărie
Dacă ați bifat 3 sau mai multe, ar putea fi vorba mai mult decât de o simplă vacanță „relaxantă”...
Adolescenții de astăzi nu mai fac distincția între relaxare și evadare. "Accesul la ecrane e inevitabil, mai ales în vacanță, dar părinții trebuie să fie atenți la semnele dezechilibrului,” avertizează dr. Laura Popescu.
Printre semnalele de alarmă se numără:
- copilul se distanțează complet de prieteni, activitățile obișnuite și interacțiunile de familie;
- să se izolează în cameră pentru intervale lungi;
- se arată iritat când accesul la dispozitive este restricționat;
- doarme prost sau mănâncă mai puțin.
Aceste comportamente nu semnalează doar o „relaxare digitală”, ci, posibil, dificultăți emoționale sau chiar începutul unei dependențe.
„Creierul adolescentului funcționează pe baza plăcerii, căutând gratificarea imediată, fără abilitățile mature necesare pentru a spune STOP”, subliniază dr. Popescu. Iar spațiul digital, cu feedback instant și socializare facilă, devine un refugiu perfect – mai ales pentru cei care suferă de anxietate socială sau au o stimă de sine scăzută. Din păcate, acest refugiu virtual contribuie la o și mai mare izolare față de realitate.
Colaborare, nu interdicție: cum stabilim un program echilibrat
Soluția nu constă în „confiscarea telefonului”, ci în elaborarea unui program prin negociere. „Negocierea stimulează cooperarea,” afirmă dr. Popescu. Adolescentul trebuie să fie parte din definirea unui program zilnic care să includă timp pentru utilizarea dispozitivelor, dar și pentru somn, sport, aer curat și activități de familie.
Discuțiile deschise sunt esențiale: „Părinții ar trebui să-și exprime sincer îngrijorările legate de timpul petrecut online, fără a adopta un ton acuzator. Astfel, se creează o conexiune, nu o ruptură,” adaugă specialista.
Este important să se stabilească reguli clare (de exemplu, un număr total de ore petrecute la ecrane, care pot fi distribuite de copil cum dorește), dar și consecințe acceptate de ambele părți. Este esențial ca părintele să respecte regulile convenite, să evite schimbările arbitrare și să ofere suport adolescentului atunci când acesta deviază de la plan.
Rutina, obiectivele și autonomia – fără presiune, cu susținere
Mulți părinți tem să nu adauge o presiune suplimentară prin cerința de a-și gestiona timpul. „Este benefic, atât timp cât sprijinul nu devine control,” afirmă medicul. Creierul adolescentului nu are abilitățile de planificare pe termen lung complet dezvoltate, dar acestea pot fi exersate gradual.
De aceea, este util ca părintele să-l încurajeze să-și organizeze întâlnirile cu prietenii, timpul dedicat hobby-urilor, activităților creative sau învățării. Nu e nevoie de o agendă strictă, ci de suport în încercarea, greșeala și corectarea abordărilor. „Scopul este să-l ghidezi să-și creeze propriul program, astfel încât să învețe din propriile experiențe.”
Prietenii virtuali sau interacțiunea față în față? Socializarea reală este crucială
Chiar dacă generația Z trăiește mult ancorată în mediul online, socializarea directă rămâne fundamentală. „Doar prin interacțiuni directe tinerii dezvoltă empatia, gestionarea emoțiilor și interpretarea limbajului nonverbal,” explică dr. Popescu.
În cazul în care adolescentul ezită, părintele poate propune întâlniri progrese, cu grupuri mici sau acasă. Cu răbdare, disconfortul social poate diminua. Este esențial să nu acceptăm ca „e ok, mă conectez online cu ei” să devină singura formă de interacțiune, deoarece dezvoltarea abilităților sociale se realizează în viața reală, cu toate provocările și lecțiile ei.