De ce există întârzieri semnificative în aviație? Analizăm cauzele și exemple din aerogările europene
Vara lui 2024 se prezintă din nou cu provocări mari pentru români în aeroporturi. Chiar și în absența defecțiunilor IT, întârzierile avioanelor au devenit tot mai frecvente. La nivel global, zilnic, mai mult de 30.000 de zboruri înregistrează întârzieri de peste 15 minute, iar uneori, numărul zborurilor anulate depășește 2.000. Care sunt motivele acestor întârzieri și care sunt schimbările față de anii anteriori? Ce se întâmplă în alte țări europene?
- Acest articol a fost elaborat în cadrul inițiativei europene PULSE de către Vlad Barză, Sarah Rost (VoxEurop – Franța), Justė Ancevičiūtė (Delfi – Lituania) și Ana Somavilla (El Confidencial – Spania).
- În vara trecută, 34% din zborurile europene au avut întârzieri de peste 15 minute, comparativ cu 27% în 2019.
- Pe aeroportul Otopeni, aproape 150 de zboruri întâmpină întârzieri zilnic, iar în zilele aglomerate numărul depășește 200, cu peste 20 de zboruri anulate. Trei sferturi dintre aceste zboruri aparțin a trei companii: Wizz Air, Tarom și Ryanair, care transportă cel mai mare număr de pasageri.
Creșterea întârzierilor aviatice, provocările vor continua
În fiecare vară, știrile se umplu de informații despre întârzierile semnificative ale zborurilor în Europa, iar specialiștii din domeniul aviatic prevăd o continuare a acestor probleme. Sunt zile pe marile aeroporturi europene când peste 75% dintre zboruri se confruntă cu întârzieri mai mari de 15 minute, iar motivele sunt variate.
Conform datelor Eurocontrol pentru vara lui 2023, 34% din zborurile europene au avut întârzieri mai mari de 15 minute, față de 27% în 2019.
Un studiu menționat de Euronewsweek.co.uk relevă că în vara lui 2023, aeroportul Henri Coandă s-a numărat printre cele cu cel mai mare număr de întârzieri din Europa, alături de aeroporturile mari din Frankfurt, Amsterdam, Stockholm și Paris.
În Regatul Unit, vara lui 2022 a adus întârzieri pentru peste jumătate din zboruri, iar în primele cinci luni ale anului 2023, aceasta a reprezentat 32%, o cifră semnificativă.
British Airways a fost criticată, deoarece doar 60% dintre zborurile operate de pe Heathrow au avut o execuție la timp anul trecut.
De asemenea, este important de menționat că pandemia a dus la o scădere drastică a numărului de zboruri, ceea ce a condus la reducerea personalului, de la piloți care câștigau sume mari, până la angajați ai serviciilor de manipulare la sol.
Complexitatea sezonului estival în aviație
Pandemia este acum o amintire, iar numărul de zboruri a explodat, pasagerii având mai multe ocazii de a călători în special în timpul verii. Companiile aeriene nu au reușit să recruteze personal la ritmul necesar pentru a face față cererii crescută, ceea ce generează întârzieri vizibile, de la cozile de control de securitate până la timpii mari de așteptare pentru recuperarea bagajelor.
În general, zborurile matinale înregistrează întârzieri mai mici. De asemenea, pasagerii sunt sfătuiți să opteze pentru aceste zboruri, având în vedere că condițiile meteorologice severe sunt mai rare dimineața.
Zborurile de seară sunt mai susceptibile la întârzieri, deoarece un avion care operează mai multe curse pe parcursul zilei poate acumula întârzieri. Când întârzierile depășesc două ore, apar probleme legate de timpul maxim de zbor legal pentru piloți, ceea ce poate duce la necesitatea schimbării echipajului.
La unele aeroporturi, subdimensionarea personalului pentru serviciile de sol contribuie la întârzieri, în timp ce pe alte aeroporturi, provocările sunt generate de managementul sloturilor de zbor. Conform vremii nefavorabile, avioanele pot fi blocate la sol, generând o serie de întârzieri în lanț. De exemplu, lipsa resurselor suficente pentru manipularea bagajelor poate face întârzierile și mai mari.
De asemenea, vara aduce un volum mai mare de pasageri și de zboruri, iar aeroporturile mici, care în alte perioade ale anului abia funcționează, devin aglomerate.
Impactul condițiilor meteorologice asupra zborurilor
Vara este caracterizată de fenomene meteo extreme, cum ar fi furtuni, care afectează serios programul de zboruri. Furtunile mari pot provoca întârzieri nu doar pe aeroportul afectat, ci și pe rute de zbor care se întind pe sute sau mii de kilometri. Acumularea întârzierilor poate conduce chiar la anularea curselor.
Există zile în care condițiile meteorologice afectează mai multe zone din Europa, iar gestionarea sloturilor devine extrem de provocatoare, în special având în vedere că în timpul verii traficul aerian este mult mai intens.
Pe aeroporturile mari, ce se consideră zile „negre” se manifestă prin întârzieri semnificative. De exemplu, pe 30 iunie, mai mult de 90% dintre zborurile de pe Heathrow au decolat cu întârziere.
Condițiile meteorologice nefavorabile pot influența serios avioanele, vizibilitatea scăzută și vânturile puternice putând afecta stabilitatea zborurilor. Ploaia torențială poate face, de asemenea, imposibilă alimentarea cu combustibil sau debarcarea pasagerilor.
Turbulențele severe și întârzierile cauzate de vreme adversă nu le oferă pasagerilor dreptul la compensații, însă aceștia au dreptul la asistență.
Întârzierile pot fi agravate și de problemele de sănătate ale pasagerilor, care nu sunt rare.
Probleme cu controlorii de trafic aerian
Problemele legate de controlorii de trafic sunt cauzate de demisiile acestora și de o reducere a numărului acestora, ceea ce duce la o gestionare mai complicată a traficului aerian. Formarea acestor specialiști necesită timp și resurse.
Un raport Eurocontrol a evidențiat că anul 2023 a fost unul dintre cei mai dificili din punctul de vedere al întârzierilor, cu o pondere de 25% din zboruri înregistrând întârzieri.
Problema flexibilității în managementul traficului aerian și planificarea insuficientă crește aceste întârzieri. În 2024 nu se preconizează o îmbunătățire a situației.
Discuțiile despre controlorii de trafic au fost și în România, subliniind timpul mare necesar formării acestora.
Companiile aeriene indică problemele de trafic ca sursă a întârzierilor
Companiile aeriene frecvent subliniază că întârzierile nu sunt întotdeuna din vina lor, ci adesea sunt cauzate de probleme cu infrastructura, lanțurile de aprovizionare și situația aeroporturilor. De exemplu, în timpul întârzierilor din iulie, companiile Wizz Air și Ryanair au acuzat controlorii de trafic de restricții excesive.
József Váradi, co-fondator și CEO al Wizz Air, a evidențiat trei motive principale pentru întârzierile aviatice.
Problemele întâmpinate în vara lui 2024 sunt similare celor din anii anteriori, cu greve anunțate în diverse sectoare, inclusiv aeroporturi din Italia, piloți din Irlanda şi posibile greve în Franța, în special în perioada Jocurilor Olimpice de Vară de la Paris.
Există cazuri în care pasagerii au creat întârzieri din indisciplină, blocând culoarele cu bagaje sau ignorând instrucțiunile echipajului.