Descoperă laboratorul secret Renault din Titu: locul unde vehiculele Dacia sunt supuse testelor extreme.

La doar 65 de kilometri de București, se află centrul de testare de la Titu, unde cele mai recente modele Dacia și prototipurile Renault sunt supuse unor teste riguroase. După o pauză de 11 ani, centrul tehnic a fost redeschis pentru oaspeți, oferind o oportunitate de a explora progresele realizate în această perioadă.
Inaugurat în 2010, acest centru de testare din Dâmbovița reprezintă unul dintre cele mai mari centre de inginerie auto din estul Europei, extins pe o suprafață de 350 de hectare, la aproximativ 80 de kilometri de uzina Dacia din Pitești și alte 50 de kilometri de birourile Renault Technologie Roumanie din București. Aproximativ 250 de angajați își desfășoară activitatea aici.
În această locație sunt concepute, testate și validate prototipuri de vehicule, cu o distanță totală parcursă de 10 milioane de kilometri anual.
Prototipurile sunt fabricate în ateliere specializate, care replică activitățile dintr-o mini-fabrică ce dispune de două linii de producție, simulând astfel procesul de fabricație utilizat în uzina principală.
Vehiculele sunt testate în variate condiții, uneori cu ajutorul roboților și alteori pe drumuri accidentate, inclusiv în camere acustice speciale.
Centrul de la Titu, un spațiu al inovației și discreției.
Centrul Renault Technologie Roumanie nu a mai fost accesibil presei de 11 ani.
În acest interval, au avut loc schimbări semnificative, cel mai vizibil fiind aspectul vegetației, care acum camuflează zona prin arbuști.
Accesul este riguros reglementat pentru a menține confidențialitatea, iar în timpul vizitei presă, jurnaliștii au fost nevoiți să aplice abțibilduri pe telefoanele lor, inclusiv pe camerele foto.
Deși fotografiile au fost interzise în anumite zone, au fost oferite informații detaliate despre centrul de inginerie și modalitățile sale de operare.
Un nou model Dacia poate necesita trei ani de dezvoltare, dar cei de la Groupe Renault intenționează să reducă cu un an durata acestui proces. Centrul din Dâmbovița va juca un rol crucial în această reducere.
Înainte de lansarea unui nou vehicul, se construiesc mai multe prototipuri care sunt supuse testelor pe pistele de la Titu, acestea fiind camuflate cu alb, negru și gri, similar cu vehiculele surprinse în fotografiile „spion”.
Teste desfășurate pe 32 de kilometri de piste ce reproduc diverse condiții de mediu.
La centrul de inginerie, se efectuează teste variate, în principal asupra sistemelor de asistență la condus. De asemenea, sunt folosite aplicații de inteligență artificială, care pot eficientiza anumite procese de validare, deși acestea nu înlocuiesc testele de teren.
Rețeaua de piste se întinde pe o lungime totală de 32 de kilometri, cu 12 tipuri diferite de suprafețe (piste rapide, cu praf, denivelări, pietriș și apă, rampe).
Viteza maximă atinsă de vehicule este de 150 km/h (pe un inel de viteză lung de 4 km), dar focusul este pe comportamentul rutier al vehiculelor pe diverse suprafețe care pot prezenta dificultăți în condusul zilnic.
Vehiculele sunt deliberate oprite în zone cu gropi.
Centrul a fost dotat cu tuneluri prin care mașinile sunt testate la diverse viteze în condiții de pietriș și nisip, iar în alte zone sunt simulate condiții de ploaie prin expunerea vehiculelor la apă alimentată de sisteme complexe de pompe. Modelele vândute în regiunile cu climat arid efectuează teste suplimentare în zonele cu nisip.
Am avut ocazia să experimentăm aceste teste, inclusiv urcarea unei pante de 30 de grade, iar un alt segment al traseului a replicat mediul urban, cu gropi, borduri și limitatoare de viteză.
Prototipurile sunt supuse la diverse condiții extreme timp de câteva luni pentru a accelera uzura și pentru a face optimizările necesare înainte de începutul producției. Acest proces de accelerare a uzurii se desfășoară la o rată medie de 4,5 la 1, ceea ce înseamnă că fiecare kilometru parcurs de un prototip este echivalent cu 4,5 kilometri parcurși de un vehicul într-un mediu real.
Camera acustică și laboratorul de realitate virtuală.
În afara celor 32 km de piste, există și ateliere și laboratoare care testează și validează diverse componente ale vehiculului.
O cameră acustică, izolată fonic, este utilizată pentru a evalua cum sunt percepute sunetele externe în interiorul vehiculului. Această cameră, denumită „cameră anecoică”, are un tavan acoperit cu panouri absorbante de sunet, dispuse geometric sub formă de prisme triunghiulare.
Acest tip de tavan este crucial în testele de zgomot ale diverselor componente auto (motoare, sisteme de ventilație, caroserie), oferind un mediu acustic neutru, apropiat de „zero absolut acustic.”
Vehiculele și diversele sale componente sunt expuse timp îndelungat la simulatoare de căldură sau frig, în cabine care reunesc condiții de ploaie variate sau care funcționează pe lungi segmente cu bancuri autopilotate, care imită comportamentul unui șofer real.
În „cabinele de ploaie”, vehiculele sunt supuse reparării intense, pentru a evalua durabilitatea acestora în condiții extreme de precipitații.
De asemenea, există un laborator numit CAVE, unde detaliile unei mașini sunt explorate cu ajutorul ochelarilor de realitate virtuală, verificând dacă anumite piese sunt corect montate. Acest spațiu dispune de ecrane de dimensiuni mari și un sistem avansat format din proiectoare și oglinzi de precizie, care prezintă un model virtual al vehiculului.
Renault Technologie Roumanie în cifre.
Renault Technologie Roumanie (RTR) reprezintă cel mai mare centru de inginerie Renault Group din afara Franței, acoperind întregul proces de dezvoltare a vehiculelor de la concepție până la producție.
Activitățile RTR includ atât proiectarea, dezvoltarea și testarea vehiculelor, cât și integrarea acestora în procesele de fabricație.
Structura celor patru amplasamente este următoarea:
- București – birourile de studii dezvoltă și adaptează proiecte de vehicule;
- Titu – centrul tehnic asigură încercări pentru vehiculele dezvoltate;
- Pitești – centrul de proiectare și fabricare a matrițelor pentru Dacia și Renault;
- Mioveni – sprijin tehnic pentru uzinele Dacia și furnizorii acestora.
La nivel global, există peste 1.600 de ingineri angajați pe aceste amplasamente, cu o medie de vârstă de 38 de ani, ce activează în cadrul celor zece naționalități.