Documentul interzis de ministrul Daniel David: O analiză critică asupra educației, blocată de la publicare

Documentul interzis de ministrul Daniel David: O analiză critică asupra educației, blocată de la publicare
Daniel David Foto: Lucian Alecu / Shutterstock Editorial / Profimedia

O analiză a Institutului pentru Științele Educației, care semnala pericolele modificărilor introduse prin Legea Bolojan, a fost împiedicată de ministrul Daniel David să ajungă la public. Ministerul a revizuit documentul, eliminând concluzii importante și a transmis presei o versiune incompletă, conform unei surse citate.

  • Pentru prima dată în ultimii ani, un ministru al Educației a împiedicat un institut de cercetare să comunice direct cu publicul și a schimbat regulile institutului pentru a limita autonomia răspunsurilor cercetătorilor, susține sursa respectivă.

Ulterior unor schimbări propuse în sistemul educațional, jurnaliștii de la sursa citată au solicitat oficial punctul de vedere al Institutului pentru Științele Educației, referitor la implicarea sa în formularea acestor măsuri și la impactul anticipat asupra sistemului educațional.

Specialiștii institutului au realizat un document detaliat, cu 23 de pagini de analize și comparații la nivel european. Potrivit sursei citate, documentul a fost trimis către biroul ministrului Educației, dar a fost blocat înainte de a ajunge în totalitate la presă.

Ministerul Educației a distribuit doar două pagini cu informații selectate din raport, cărora le-au fost adăugate comentarii oficiale. Sursa informează că textul transmis nu mai corespundea cu opiniile originale ale experților.

Aspectele eliminate din studiul institutului

Varianta publicată de Ministerul Educației omite date despre normele didactice la nivel european, comparații legate de plata orelor suplimentare în Germania și Franța. De asemenea, au fost eliminate și predicțiile negative ale modificărilor, precum posibila reducere a atractivității carierei didactice, riscurile de segregare în școli și impactul asupra echității.

Printre concluziile eliminate se numără:

  • În România, normele didactice, prin Legea Bolojan, cresc cu două ore depășind media europeană de 18–19 ore pe săptămână, conform Eurydice.
  • Deși timpul total de lucru al cadrelor didactice românești (40 de ore pe săptămână) este comparabil cu cele din Europa, sarcinile administrative voluminoase afectează pregătirea didactică.
  • Volumul de muncă și birocrația sunt surse majore de stres pentru profesori.
  • Sistemul de plată cu ora din România nu are echivalent în alte țări, însă în Germania și Franța orele suplimentare sunt plătite între 23 și 40 de euro, cu 88% dintre profesorii francezi primind cel puțin o normă de ore suplimentare.

Aproximativ 80% din documentul original ar fi fost șters.

Justificarea Ministerului Educației

Ministrul Daniel David a explicat că documentul primit de la IȘE era în „stadiu preliminar” și a trecut printr-un proces de „peer-review” cerut de cabinetul său. Forma finală, revizuită, a fost „aprobata și retransmisă” de conducerea institutului, fiind ulterior comunicată oficial presei.

Ministerul a adăugat că răspunsurile directe ale IȘE către presă „nu se conformează protocolului guvernamental”, și a subliniat că pe viitor toate rapoartele trebuie să parcurgă un proces formal de revizuire, inclusiv un rezumat în engleză.

Reglementările legale în vigoare

Conform reglementărilor guvernamentale privind funcționarea Institutului pentru Științele Educației, institutului îi revine sarcina de a efectua cercetări obiective și de a disemina rezultatele către factorii implicați în educație.

Acest document normativ nu conține nicio restricție care să împiedice Institutul de a răspunde direct presei, conform sursei citate.

Recomandari
Show Cookie Preferences