Facilitatea de 3% pentru plata la timp a impozitelor – între reglementări clare și limitări ilegale

Facilitatea de 3% pentru plata la timp a impozitelor – între reglementări clare și limitări ilegale
Emanuel Bondalici Foto: Deloitte România

Bonificația de 3% destinată contribuabililor plătitori de impozit pe profit și impozit pe veniturile microîntreprinderilor, introdusă recent de guvern prin Ordonanța de Urgență 107/2024, ar fi trebuit să fie ușor de implementat, având în vedere că legislația stabilește criterii clare și o procedură simplificată pentru atât beneficiari, cât și pentru autoritățile fiscale. Totuși, normele care reglementează aplicarea acesteia, publicate cu o întârziere de șase luni, au adus o serie de condiții suplimentare care limitează accesibilitatea acestei măsuri, contrar principiilor de drept care interzic modificarea unei ordonanțe de urgență prin ordonanțe ministeriale.

Această facilitate, care se aplică pentru rezultatele financiare ale anului 2024, se dorește, împreună cu amnistia fiscală, să stimuleze respectarea obligațiilor fiscale, oferind un beneficiu mic contribuabililor care îndeplinesc anumite condiții predefinite.

Criteriile de aplicare a bonificației

Potrivit OUG 107/2024, bonificația este disponibilă pentru contribuabilii juridici care plătesc impozit pe profit și impozit pe veniturile microîntreprinderilor, cu condiția ca aceștia să depună toate declarațiile fiscale obligatorii în termen și să achite toate obligațiile fiscale pentru anul 2024.

Este esențial de menționat că, pentru a beneficia de această facilitate, contribuabilul nu trebuie să depună o cerere – autoritatea fiscală centrală va verifica automat îndeplinirea condițiilor și va emite o decizie de acordare a bonificației.

Sumele obținute prin bonificație nu vor fi restituite, ci vor fi compensate cu alte obligații fiscale ale contribuabilului respectiv. Restituirea banilor se va face doar în cazul în care, pe parcursul termenului de prescripție fiscală de cinci ani, nu au avut loc compensări.

Așadar, condițiile de acordare sunt clar stipulate în actul normativ și nu conțin restricții suplimentare. Prin urmare, OUG 107/2024 oferă o facilitate fiscală transparentă, previzibilă și cu condiții bine stabilite, considerată un drept câștigat de contribuabilii care respectă obligațiile fiscale.

Procedura necesară pentru aplicarea acestor reglementări trebuia să fie publicată într-un termen de 45 de zile de la intrarea în vigoare a OUG 107/2024 (până pe 22 octombrie 2024).

Probleme legislative și juridice în procedura de aplicare

Însă, procedura a fost publicată abia în aprilie 2025 (prin Ordinul nr. 540/2025) și, din păcate, conține două modificări esențiale față de textul ordonanței originale, și anume posibilitatea reducerii bonificației în cazul în care contribuabilul depune declarații rectificative ce reduc obligațiile fiscale pentru anul 2024 și anularea bonificației în cazul în care sunt depuse declarații rectificative ce conduc la obligații fiscale majorate sau în alte situații în care condițiile legii nu sunt respectate (ultimul punct fiind extrem de vag și lăsând loc interpretărilor diversificate).

Din perspectiva tehnică, reglementarea privind reducerea sau anularea bonificației este problematică pentru mai multe motive.

În primul rând, ordinul Ministerului (Ordinul 540/2025) reprezintă un act normativ de o importanță inferioară față de ordonanța de urgență (OUG 107/2024), iar principiile de drept administrativ nu permit ca un act normativ de rang inferior să modifice sau să impună noi condiții față de un act normativ de rang superior. În acest context, ordinul aduce condiții și restricții suplimentare ce contravin dreptului câștigat de contribuabil conform OUG 107/2024, fiind incompatibile cu principiile de securitate și stabilitate juridică.

În al doilea rând, bonificația reprezintă un drept obținut prin respectarea cerințelor inițiale și nu poate fi anulată fără o justificare ce nu era prevăzută anterior în legislație.

Prin urmare, analiza condițiilor pentru acordarea bonificației trebuie realizată conform textului legal existent la momentul depunerii declarației fiscale anuale, și nu pe baza unor reglementări suplimentare stabilite ulterior printr-un act normativ cu putere juridică inferioară.

Consecințe și riscuri pentru contribuabili

În cazul în care contribuabilii au depus deja declarații rectificative sau au beneficiat de compensări înainte de emiterea ordinului, aceștia se confruntă cu riscuri de anulare a bonificației și posibilitatea de a fi nevoiți să achite dobânzi și penalități de întârziere, ceea ce le-ar putea genera costuri suplimentare. Această practică creează un precedent îngrijorător, asemănător cu situațiile controversate legate de amnistiile fiscale anterioare, unde a fost necesară intervenția legislativă explicita pentru a clarifica faptul că refacerea inspecției fiscale nu afectează drepturile deja obținute de contribuabili.

În concluzie, extinderea discreționară a condițiilor legale printr-un ordin inferior reprezintă un precedent periculos și ilegal, ce trebuie evitat pentru a asigura predictibilitate și securitate juridică pentru contribuabili, fără a descuraja comportamentele fiscale corecte.

Articol de opinie realizat de Emanuel Bondalici, Senior Managing Associate, Reff & Asociații | Deloitte Legal

Material oferit de Deloitte România

Recomandari
Show Cookie Preferences