FOTO Ce aspect are interiorul primului tren nou achiziționat de România în ultimele două decenii și când va putea circula publicul cu acesta / Rutele inițiale

FOTO Ce aspect are interiorul primului tren nou achiziționat de România în ultimele două decenii și când va putea circula publicul cu acesta / Rutele inițiale
Tren Alstom Coradia Stream (foto Vlad Barză)

Statul român a achiziționat 37 de trenuri electrice noi de la Alstom, însă până în prezent au fost realizate doar trei trenuri și livrate în țară, în timp ce al patrulea se află în producție. Directorul companiei are speranțe ca primul tren să devină operativ sub sigla CFR la sfârșitul acestui an.

Două dintre trenuri sunt în depoul Alstom din Grivița, al treilea este în faza de teste, iar al patrulea este în proces de fabricație. Reprezentanții Alstom au anunțat că restul trenurilor vor fi asamblate în Germania, nu în Polonia.

Fiind un model nou, trenul necesită obținerea mai multor certificări și aprobări, un proces ce poate dura.

Mai există teste de realizat și certificări de obținut; de asemenea, trenul trebuie să parcurgă 10.000 km pe rețeaua națională, ceea ce nu ar trebui să dureze mult. Trenurile electrice tip Coradia Stream vor circula cu șase vagoane și vor putea atinge viteze de 160 km/h, viteză posibilă pe magistrala spre Constanța.

Conform celei mai recente promisiuni, restul trenurilor conform contractului sunt așteptate să ajungă până în 2025. Producătorul a menționat că trenurile vor fi dotate cu sisteme de aer condiționat performante, asigurând o temperatură de 24-25 °C chiar și în zilele caniculare.

Întrebat dacă trenul va putea transporta călători până la finalul anului, Gabriel Stanciu, director Alstom pentru România, a afirmat că există șanse. „Cred că este posibil, condițiile sunt favorabile astfel încât să-l operăm comercial până la sfârșitul anului, poate chiar odată cu noul Mers al Trenurilor”.

Noul mers va intra în vigoare pe 15 decembrie 2024, dar punerea trenului în circulație depinde și de organizarea CFR Călători.

Reprezentanții Alstom au realizat teste în Cehia care nu puteau fi efectuate la circuitul de la Făurei, iar alte teste au avut loc în Germania. Compania s-a confruntat cu întârzieri în producție în Polonia din cauza pandemiei și conflictului din Ucraina, precum și din cauza problemelor cu furnizorii de componente.

Pe ce trasee vor circula inițial noile trenuri

Trenurile vor circula sub sigla CFR Călători, iar primele rute deservite vor fi București – Constanța și București – Brașov.

Primul tren din cele 37 a ajuns în România în decembrie 2023. Al doilea tren electric Alstom Coradia Stream a fost adus în România pe 31 mai, la punctul de frontieră Episcopia Bihor, și în începutul lunii iunie a ajuns la centrul de încercări de la Făurei pentru teste dinamice. Acesta a fost transportat din Cehia, de la Velim, unde a fost supus unor teste preliminare pentru certificare. Începând din iulie, trenul se află în depoul Alstom din București.

Alstom deține un depou în incinta atelierelor Grivița și plănuiește o investiție de 54 milioane euro, având ca scop crearea unei capacități pentru 12 trenuri.

Vezi și:

Recomandari
Show Cookie Preferences