Impactul crizei șoferilor de camion în țările europene – anchetă El Confidencial

Impactul crizei șoferilor de camion în țările europene – anchetă El Confidencial
Camioane la vama Giurgiu, Foto: Daniel MIHAILESCU / AFP / Profimedia

Europa se confruntă cu o criză logistică fără precedent în domeniul transporturilor, iar conflictul din Ucraina a agravat situația: în ultimii doi ani, sectorul a pierdut 166.000 de șoferi de camion din Ucraina, Belarus și Rusia, în timp ce nevoile actuale sunt de 745.000 de șoferi, conform unei anchete realizate de cotidianul spaniol El Confidencial.

  • Articolul este scris de Lola García-Ajofrín (El Confidencial), Laurentiu Ungureanu, Adi Iacob (Hotnews), Petra Dvořáková (Deník Referendum), Lily Granitska (Mediapool), Michal Kokot (Gazeta Wyborcza)

Analiza jurnalului spaniol începe de la punctul de frontieră Giurgiu-Ruse, la granița dintre România și Bulgaria, unde șirul de camioane se întinde pe Drumul Național 5. La patru zile după aderarea parțială a Bulgariei și României la spațiul european Schengen, șoferii de camion din aceste țări se plâng că condițiile lor nu s-au îmbunătățit, iar negocierile pentru aderarea terestră vor continua în următoarele luni.

Drumul Naţional 5 ilustrează o realitate specifică a comunității șoferilor de camion. Această industrie se confruntă cu o criză majoră, care amenință stabilitatea lanțurilor logistice europene, bazate în mare parte pe transportul rutier. Conform datelor din 2022, peste 77% din transportul de marfă se desfășoară pe șosea, comparativ cu doar 16,8% pe cale ferată.

Șoferii care așteaptă în trafic simt această presiune direct în cabinele lor. Printr-un geam al unui TIR se poate observa un braț tatuat cu mesajul în spaniolă: „No te fide de la confianza” („Nu te încrede în încredere”). Alin, un român de 40 de ani, se află la începutul carierei de șofer, având un an de experiență, anterior lucrând ca agent de securitate în Madrid.

Alți șoferi, precum turcii Adnam și Saban, împărtășesc ceai și măsline la umbra camionului lor, după ce au petrecut 24, respectiv 18 ani în domeniu, transportând piese auto pe întreg teritoriul Europei.

Constantin, un șofer român de 52 de ani din Valladolid, a făcut o pauză pentru o țigară după ce a fost în Portugalia. El transportă piese auto „marca Renault” și, în timp ce se îndreaptă spre un parc industrial, își amintește de dificultățile întâlnite cu colegii de breaslă, care devin adesea nervoși în trafic. Cu 31 de ani de experiență în domeniu, el a petrecut aniversarea de 52 de ani în singurătate, în parcarea unei benzinării.

Deficitul de șoferi: tineri și femei neatracti

Recomandari
Show Cookie Preferences