Impactul noilor taxe vamale asupra prețurilor mașinilor și efectele pe piața auto europeană, inclusiv în România

Impactul noilor taxe vamale asupra prețurilor mașinilor și efectele pe piața auto europeană, inclusiv în România
Autoturisme pregătite pentru export în portul Yantai, provincia Shandong, China. Foto: STR / AFP / Profimedia

Taxele vamale suplimentare de 25% impuse de Donald Trump asupra automobilelor importate în SUA vor determina o creștere a prețurilor cu mii de dolari pentru vehiculele noi. Aceste taxe vor influența lanțul de furnizori și pot cauza o scădere semnificativă a vânzărilor și producției auto în America. Ce țări din UE și mărci europene vor resimți cel mai mult aceste schimbări? De ce va crește și prețul mașinilor second-hand în Statele Unite?

  • În SUA, în anul precedent, au fost importate peste 800.000 de mașini din Uniunea Europeană, cu o majoritate din Germania.
  • Estimările industriei sugerează că prețurile pe piața auto americană vor crește cu minimum 3.000 de dolari pentru mașinile noi, iar creșteri de prețuri se vor observa și în cazul anumitor componente, cum ar fi anvelopele și filtrele.
  • De asemenea, nu există mașină care să fie complet fabricată în SUA, având în vedere că anumite componente traversează granița SUA-Canada de mai multe ori.
  • Există posibilitatea ca anumite modele să nu mai fie disponibile, iar scenariile pesimiste sugerează o scădere de aproximativ 20% în producția auto din America de Nord.
  • De asemenea, efectele indirecte se vor face simțite și în România, având în vedere prezența companiilor germane care produc componente auto, ce ar putea avea comenzi mai mici din cauza noilor taxe.

Creșteri semnificative ale prețurilor și costuri mai mari pentru reparații

Taxele vamale anunțate de Donald Trump, ce vor intra în vigoare pe 3 aprilie, vor afecta atât automobilele, cât și componentele auto importate în SUA, începând cu 3 mai. Peste 150 de categorii de componente vor fi supuse acestor taxe.

Administrația Trump susține că aceste măsuri vor stimula investițiile, însă multe voci influente avertizează că efectele negative vor fi severe: prețurile mașinilor vor crește, producția se va diminua iar americanii vor cumpăra mai puține mașini. Inclusiv furnizorii de componente auto ar putea înregistra disponibilizări dacă costurile operaționale cresc semnificativ.

O analiză realizată de Reuters estimează că aceste taxe ar putea afecta importuri de mașini și componente în valoare de 600 miliarde dolari.

În SUA, în ultimul an, s-au vândut peste 16 milioane de mașini noi, din care mai mult de șase milioane au fost importate, Mexic fiind principalul furnizor.

Conform estimărilor agenției Cox Automotive, noile taxe ar putea duce la o scădere a producției auto în America de Nord, ceea ce ar însemna între 1,5 milioane și 3 milioane de automobile mai puțin produse anual.

Având în vedere că un sfert din piața auto americană este reprezentată de modele produse în Europa și Asia, noile taxe vor putea reduce considerabil numărul acestora disponibile pe piața din SUA, conform datelor S&P Global Mobility. Anumiți producători ar putea decide să nu aducă în SUA modelele cu marjă de profit mai mică.

Vor exista mai puține modele în ofertă, iar istoria arată că prețurile pentru modelele rămase tind să crească.

Estimările privind creșterea prețului mașinilor variază, cele mai optimiste sugerând o sumă de aproximativ 3.000 de dolari pentru vehiculele asamblate în SUA, în timp ce cele mai pesimiste prevăd o creștere de peste 12.000 de dolari pentru mașini premium. Cele mai frecvent întâlnite estimări indică o creștere de aproximativ 5.000 de dolari.

Datele de pe iSeeCars sugerează că unele modele ar putea fi afectate de scumpiri semnificative, cum ar fi camioneta Ram 1500, cu posibile creșteri de 15.000 de dolari.

Cele mai afectate vor fi mașinile compacte, care costă în prezent în jur de 40.000 de dolari, urmând să ajungă spre 50.000 de dolari, conform analizei Washington Post. Prețul mediu al unei mașini noi în SUA este de 48.000 de dolari.

Cumpărătorii din SUA vor simți aceste costuri, având în vedere că, similar cu fenomenul din Europa, prețul mediu al mașinilor noi a crescut cu 15-20% în ultimii cinci ani.

De asemenea, mașinile second-hand din SUA se vor scumpi. Aceasta se datorează cererii crescute pentru modelele mai accesibile, care la rândul lor provoacă o creștere a prețurilor.

Deoarece taxele vamale se vor aplica și la componentele auto, costurile de producție din uzinele din SUA vor crește, ceea ce va duce și la costuri mai mari pentru reparații, având în vedere majorările de prețuri pentru diversele componente schimbate în timpul utilizării mașinii.

Cercetările industriei auto asupra lanțului de aprovizionare

Producătorii auto atrag atenția asupra riscurilor pe care taxele vamale de 25% le implică: lanțul de aprovizionare integrat din America de Nord, creat pe parcursul a peste 25 de ani, ar putea avea de suferit. Anumite piese auto pot trece granița de mai multe ori înainte de asamblarea finală.

„Realizarea unei relocări a producției auto și a lanțului de aprovizionare nu se poate face peste noapte. Aceasta reprezintă o provocare: tarifele auto în America de Nord ar putea duce la majorarea costurilor pentru consumatori, iar revenirea locurilor de muncă la nivel național nu va fi iminentă”, a declarat John Bozzella, președintele Organizației Internaționale a Constructorilor de Automobile.

Directorii din industria auto din SUA susțin că nu există o mașină complet fabricată în SUA, având în vedere că anumite modele pot conține peste 10.000 de componente, inclusiv cele mai mici.

Inclusiv Tesla, care asamblează multe vehicule în SUA, importa între 20-25% din componentele sale din Mexic, conform datelor NHTSA. Camioneta Ford F-150, vândută în sute de mii de unități anual, are aproape jumătate din componente fabricate în Mexic și Canada, iar anvelopele vin din Coreea de Sud.

Din totalul de 175 de modele care se comercializează în SUA, multe, de la branduri precum Toyota sau Volvo, nu au componente fabricate în SUA.

Deși lanțurile de furnizori din industria auto pot fi rezistente, ele devin vulnerabile la șocuri din exterior. De-a lungul decadelor, companiile americane au externalizat sectoare ale producției, având în vedere costurile mai reduse din China, Mexic și alte țări.

Relocarea unei părți semnificative dinlanțul de furnizori în SUA ar necesita timpul necesar și un cost semnificativ, astfel că majorările de prețuri se vor resimți în showroom-uri. Restructurarea completă a unui lanț de aprovizionare poate dura cinci ani, iar mutarea unei fabrici de asamblare auto din Mexic sau Canada către SUA poate dura minimum doi ani.

Originea mașinilor vândute în SUA și impactul asupra Europei

Conform datelor companiei de analiză JATO, pe parcursul anului precedent, din cele 16,1 milioane de automobile vândute în SUA, 61% au fost fabricate local, iar 2,19 milioane au fost produse în Mexic și 1,25 milioane în Coreea de Sud. 1 milion de mașini au fost importate din Japonia, iar din UE, 821.000.

Canada a exportat 717.000 de mașini către SUA, în timp ce Regatul Unit a trimis 159.000, iar China doar 57.000.

Dintre cele peste 800.000 de automobile din UE, majoritatea provine de la grupurile auto germane: Volkswagen, Mercedes-Benz și BMW. De asemenea, peste 100.000 de mașini Volvo produse în Europa au fost vândute în SUA.

Volkswagen va fi cel mai afectat de noile taxe, având un volum considerabil de vehicule din Mexic. Nissan și Chevrolet au de asemenea o proporție mare de componente din Mexic.

În rândul marilor producători americani, Ford este cel mai bine poziționat, asamblând aproximativ 80% din vehiculele pe care le vinde în SUA. Tesla produce aproape integral în SUA.

Germania, țara europeană cel mai afectată. Impactul asupra României.

România nu exportă autoturisme direct pe piața americană, însă taxele vamale anunțate vor avea un impact indirect asupra companiilor de componente auto locale.

Există companii germane mari care dețin fabrici în România și colaborează cu Germania; o eventuală scădere a comerțului cu piese auto dintre Germania și SUA ar putea duce la o diminuare a comenzilor pentru unitățile românești, dar efectele exacte rămân deocamdată neclare. Industria română se reunește în prezent pentru a analiza impactul și măsurile necesare.

Asociația germană a industriei auto (VDA) a subliniat că fabricile din SUA depind de rețelele de furnizori, în special din Canada și Mexic, ceea ce implică efecte globale ale noilor taxe vamale. Simon Schütz, purtător de cuvânt al VDA, a precizat că majorările de prețuri pentru consumatori sunt inevitabile.

„Pe termen lung, o deteriorare a situației economice ar putea afecta creșterea și prosperitatea, punând în pericol locurile de muncă de ambele părți ale Atlanticului”

Producătorii auto germani sunt activi pe piața din SUA, având peste 140.000 de angajați în fabricile locale și producând peste 900.000 de mașini pe an, din care jumătate sunt exportate.

„Este important de menționat că și producătorii auto americani s-au opus acestor taxe vamale”, a adăugat Schütz. „Dacă ne uităm la piețele de capital, industria americană în general are o viziune critică asupra politicii actuale a președintelui”.

Impactul stocurilor asupra dealerilor auto

Media a raportat că vânzările auto au fost foarte bune în martie, mulți clienți alegând să cumpere mașini înainte de implementarea noilor taxe.

Dealerii cu stocuri mari de automobile vor avea un avantaj, iar datele arată că mărcile Jaguar, Mini, Dodge și Ford au stocuri substanțiale, în timp ce Lexus, Toyota, Honda, Subaru și BMW se confruntă cu stocuri limitate.

Sursa foto: Dreamstime.com

Recomandari
Show Cookie Preferences