Sebastian Burduja explică necesitatea angajării unei firme private pentru redactarea unei ordonanțe: „Un context tehnic de complexitate rară”

Sebastian Burduja explică necesitatea angajării unei firme private pentru redactarea unei ordonanțe: „Un context tehnic de complexitate rară”
Sebastian Burduja. Foto: Inquam Photos / Malina Norocea

Sebastian Burduja, fost ministru al Energiei, a răspuns după ce s-a dezvăluit că în timpul mandatului său instituția a contractat o firmă privată pentru suma de aproximativ 28.000 de euro, pentru a elabora un proiect de ordonanță de urgență. El afirmă că a acționat cu „eficiență administrativă și loialitate față de interesul public”, prioritizând „un mecanism funcțional livrat la timp” în locul orgoliului instituțional.

„Îmi asum responsabilitatea în calitate de fost ministru pentru decizia de a integra expertiza externă în eforturile ministerului, astfel încât românii vulnerabili să nu fie afectați. Ordonanța de urgență nr. 35/2025 a fost dusă la bun sfârșit într-un context tehcnic foarte complex, generat de situația pieței energiei la începutul anului 2025”, a explicat Burduja.

Sebastian Burduja vorbește despre rațiunile din spatele reducerii numărului de angajați

El a subliniat că a hotărât reducerea posturilor din Ministerul Energiei pentru a transmite un mesaj clar de solidaritate cu cetățenii României, având în vedere că acesta era deja unul dintre cele mai mici ministere ale Guvernului și avea cele mai scăzute salarii din întregul Executiv.

„Subliniez și dificultățile interne cu care s-a confruntat Ministerul Energiei la începutul anului 2025, aspecte esențiale pentru a înțelege opțiunile de conducere. La solicitarea Guvernului, în ianuarie 2025 am început o reorganizare a ministerului pentru a reduce cu până la 20% posturile, eliminând structurile redundante și evaluând personalul”, a adăugat Burduja.

„Chiar înainte de reorganizare, Ministerul Energiei număra aproximativ 280 de angajați, iar salariile erau cele mai reduse din Executiv, dificultate ce a complicat atragerea și păstrarea experților în domeniu, care erau mai bine remunerați în sectorul privat”, a spus fostul ministru.

Potrivit lui Burduja, economiile rezultate din reorganizare depășesc suma contractului cu firma privată. „Reorganizarea a fost finalizată în iunie 2025, prin decizie guvernamentală, estimându-se economii anuale de peste 10 milioane de lei, mult mai mari decât valoarea contractului de consultanță pentru pregătirea proiectului de act normativ complex”, a menționat el.

Sebastian Burduja afirmă că personalul ministerului era insuficient și supraîncărcat de responsabilități

„Deficitul de personal specializat, asociat cu responsabilitățile legislative și administrative grave ale ministerului, a dus la o presiune semnificativă în procesul de elaborare a OUG 35/2025. Același personal trebuia să continue activitățile curente și să dezvolte urgent un nou mecanism complex pentru consumatorii vulnerabili”, a explicat fostul ministru.

Acesta a assertat că expertiza adusă de consultant a întărit capacitatea instituțională pe termen lung, iar reorganizarea ministerului a avut ca scop crearea unor direcții dedicate protecției consumatorilor vulnerabili, pentru a asigura că Ministerul Energiei dispune de toate resursele necesare în domeniul politicilor sociale.

Burduja a recunoscut că schema de personal era insuficientă. „La începutul lui 2025, reorganizarea era abia în curs de desfășurare și schema de personal nu era completă conform noului organigrame. Soluția de a angaja suport extern temporar a fost, așadar, pertinentă și legală. În niciun caz nu diminua meritele funcționarilor publici din minister, iar sugestiile că s-ar fi putut realiza totul cu personal intern ignoră faptul că acel personal era deja suprasolicitat”, a explicat el.

Sebastian Burduja respinge suspiciunile de conflict de interese

„Referitor la posibilele suspiciuni legate de un conflict de interese asociat cu implicarea unei firme din domeniul energiei în redactarea actului normativ, vreau să clarific: OUG nr. 35/2025 este un act normativ generos și aplicabil tuturor actorilor din piață fără discriminare. Conținutul său nu favorizează nicio entitate privată și nu include prevederi dedicate”, a declarat Burduja.

El a subliniat că mecanismul vizează consumatorii casnici vulnerabili, iar implementarea sa implică instituții publice și companii de stat, fără a oferi avantaje companiilor private.

„Consultantul a fost un prestator de servicii intelectuale plătit cu tariful fix, având rolul de a asista autoritatea publică în elaborarea actului normativ. Toate prevederile OUG 35/2025 au fost supuse evaluării unei agenții juridice și controlului de legalitate”, a adăugat el.

Burduja a menționat că ordonanța a fost aprobată de Guvern pe 27 iunie 2025 „pe baza meritelor sale obiective și a urgenței, nu pentru a susține interese personale”.

„Vreau să subliniez că nici CIGA Energy Advisory, nici acționarii săi nu beneficiază de ordonanță – sprijinul de 50 lei se acordă direct populației și companiilor de energie prin decontarea facturilor pentru consumatorii vulnerabili. Toți furnizorii licențiați care au clienți eligibili pot beneficia de aceeași oportunitate de încasare, fără discriminări”, a afirmat Burduja.

CIGA Energy Advisory SRL este deținută de omul de afaceri Dan Iulian Stratan, care este implicat în diverse firme, inclusiv CIGA Energy SA, firmă ce activează în Piața de Echilibrare și echilibrează aproximativ 30% din consumul de energie electrică din România.

Actul normativ oferă un ajutor consumatorilor vulnerabili de energie, fiind aprobat de Guvern pe 27 iunie, cu o valoare fixată la 50 lei pe lună, urmând a fi disponibil pe o perioadă de nouă luni, între 1 iulie 2025 și 31 martie 2026.

Recomandari
Show Cookie Preferences