INTERVIU. Adevăratul Top Gun – Un pilot american de teste detaliază experiența zborului pe F-35, avionul militar considerat cel mai puternic din istorie

INTERVIU. Adevăratul Top Gun – Un pilot american de teste detaliază experiența zborului pe F-35, avionul militar considerat cel mai puternic din istorie
Pilotul Theodore „Dutch” Dyckman, pe un F-35 al marinei americane, Foto: US Navy

Ted „Dutch” Dyckman a oferit o serie de detalii cititorilor români despre avantajele F-35, după o discuție cu jurnaliștii în fabrica Lockheed Martin din Fort Worth, Texas. România va achiziționa avioane F-35.

  • „Dacă mă aflu în spatele unui avion cisternă pentru realimentare în zbor, de obicei întâmpin probleme cu turbulențele. Pilotii de generația a patra trebuie să echilibreze constant avionul. Cu F-35, stabilitatea este garantată, indiferent de condiții”, a explicat Dyckman.
  • România va cumpăra F-35 într-un contract istoric de 6,5 miliarde de dolari, cel mai mare pentru armata română. Acest contract necesită o discuție publică, a afirmat echipa de la HotNews.ro. De aceea, am trimis un jurnalist la fabrica de profil.
  • Acesta este al doilea articol dintr-o serie în care analizăm dotarea armatei române cu avioane F-35. Anterior, am publicat un video-reportaj din fabrica din Texas unde se construiesc aceste avioane, care va fi achiziționat și de România. Banda de montaj este mai lungă decât distanța de la Universitate la Romană.

Theodore „Dutch” Dyckman este pilot de teste pentru F-35 la Lockheed Martin. A fost timp de 20 de ani pilot activ în Marina Statelor Unite, având experiență în utilizarea diferitelor aeronave, inclusiv a F-18 Hornet și Super Hornet.

Experiența unei cariere în marină și revenirea pentru teste pe F-35

În ultimele sale luni ca pilot în forțele armate, Dyckman a început să zboare cu F-35 modelul destinat marinei.

Dorința sa de a continua să piloteze F-35 l-a determinat să se alăture Lockheed Martin după ce a părăsit serviciul militar.

„Dutch” a discutat cu jurnaliști români, inclusiv cu un reporter, în timpul vizitei sale la fabrica Lockheed Martin din Fort Worth, Texas.

România se va alătura și ea celor care utilizează avioane F-35, printr-un contract semnificativ de 6,5 miliarde de dolari.

Foto: Theodore „Dutch” Dyckman, pilot de teste F-35 la Lockheed Martin

Fuziunea senzorilor, un element cheie al F-35

„Dutch” subliniază că avionul se bazează pe trei caracteristici esențiale care îl diferențiază de alte avioane de vânătoare:

  • tehnologia stealth (reducing radar detectability)
  • făcută pentru a fi ușor de pilotat
  • fuziunea avansată a senzorilor

„Fuziunea senzorilor înseamnă că toate informațiile colectate de radare, camere și senzori sunt integrate într-o imagine unică pentru pilot”, a explicat Dyckman.

„Astfel, nu mai trebuie să gestionez eu manual toate datele, devin un tactician în avion, folosind informațiile oferite pentru a decide strategia misiunii”, a adăugat el.

Pentru a optimiza gestionarea informațiilor, piloții F-35 folosesc o cască special concepută, care poate costa până la jumătate de milion de dolari, personalizată pentru fiecare pilot pentru a asigura o fixare perfectă, chiar și în condiții de suprasarcină de până la 9G.

Vizualizare extinsă prin cască

„Toate datele din fuziunea senzorilor sunt afișate pe display-ul ce se află în fața ochilor pilotului, pe cască. Informațiile legate de țintele aer-sol apar pe partea „stângă”, iar cele asociate cu aeronavele pe partea „dreaptă”, permițându-mi să monitorizez două tipuri de misiuni simultan”, a explicat pilotul.

Avionul permite, de asemenea, vizualizarea imaginilor surprinse de camerele montate pe fuzelaj, oferind pilotului o vedere panoramică de 360 de grade.

Acest lucru îi permite pilotului să vadă efectiv prin avion, în funcție de direcția privirii sale.

Foto: Pilotul Ted „Dutch” Dyckman arată casca sa F-35 unei echipe de jurnaliști români

Interoperabilitatea avansată duce la creșterea acurateței

Recomandari
Show Cookie Preferences