Marketingul în domeniul științific
Este clar că subiectul nu se referă exclusiv la găurile negre, dar așa suna mai atrăgător. Ideea de marketing în știință poate părea ciudată. Totuși, dacă știința își dorește să fie accesibilă și să fie folosită de către toți, atunci marketingul devine un element esențial.
Câți oameni știu că Isaac Newton nu a descoperit gravitația doar pentru că un măr îi căzuse în cap? Adevărul este că Newton a început să gândească serios la gravitație în vara anului 1655, în timp ce se refugiase într-o zonă rurală din Lincolnshire din cauza ciumei. A durat 15 ani pentru a formaliza Legea atracției universale și alte decenii pentru a o publica, în lucrarea lui monumentală, Philosophiae Naturalis Principia Mathematica. A lansat povestea mărului pentru a face descoperirea mai atractivă, demonstrând astfel puterea marketingului.
Această strategie de marketing a fost extrem de eficientă! Câți ar fi conștienți astăzi de Legea atracției universale ca nu ar ști povestea mărului pasional, un fruct familiar pe care îl pot aduce în discuții? Imaginează-ți cum, privind merele din piață, te gândești la forțele ce atrag corpurile.
Conceptul a avut implicații mai profunde, având o legătură și cu psihologia. Fiecare dintre noi moștenește nu doar genele părinților, ci și comportamentele lor. În trecut, când realizam interviuri pentru Radio România Cultural, am discutat cu mulți academicieni despre aceste subiecte și am descoperit lucruri fascinante, chiar dacă unii dintre ei m-au dezamăgit.
În timpul documentării pentru interviuri, am observat cum unii cercetători își puneau în CV-uri numărul de citări, ceea ce am considerat o dovadă de frivolitate. Răspunsul pe care l-am primit a fost că aceasta este norma și un mod de validare în comunitatea științifică.
Într-o discuție despre recunoașterea științificilor, am descoperit că mulți dintre cercetătorii români lipseau din enciclopedii internaționale dedicate oamenilor de știință, în ciuda contribuțiilor lor remarcabile.
Imaginați-vă un cercetător care își descoperă „teoria despre tot”, dar nu împărtășește cu nimeni această realizare. Câți dintre cei care folosesc jet-pack-uri știu de Justin Coandă, în comparație cu celebrele referințe culturale la teoria pisicii lui Schrödinger?
Și cum nu ai putea uita de Heisenberg, povestea lui este un clasic: lumea fizicii pătrunde în cotidian, oferind cu fiecare glumă o introducere în concepte complexe.
Astfel, chiar și cei care nu au experiență în fizică sunt expuși acestor concepte fundamentale, fiindcă marketingul științei ajută la popularizarea informațiilor. La fel cum serotonina cântată de André Rieu îi aduce pe oameni mai aproape de muzica clasică.
Scopul meu este să fac știința mai accesibilă. Marketingul științific este esențial pentru a combate desinformarea din zilele noastre, întrucât multe știri de acest tip sunt superficiale sau greșite. Universul este infinit, iar cotele precum 5%, 15%, 45% sau 95% nu au sens în acest context.